200966
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
معاون کل وزارت بهداشت گفت:

19.9 میلیون کودک غیر واکسینه یا با واکسیناسیون ناکامل در دنیا زندگی می کنند

ایرج حریرچی گفت: برنامه ریزی و پیگیری برای ادغام واکسن‌های جدید پنوموکک و روتاویروس در برنامه واکسیناسیون کشوری در دستور کار قرار دارد.

به گزارش کودک پرس ، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با بیان اینکه هفته واکسیناسیون را پشت سر گذاشتیم، گفت: ایمن سازی به عنوان یکی از موفق ترین و هزینه اثربخش ترین مداخلات بهداشتی در جهان شناخته شده است.
وی ادامه داد: شعار امسال هفته جهانی واکسیناسیون «محافظت جمعی» “Protected Together” در نظر گرفته شده و هدف آن افزایش آگاهی مردم، در خصوص اهمیت حیاتی ایمن سازی کامل و به موقع همه افراد، در تمام طول عمر و نقش آن در دستیابی به اهداف توسعه است.

معاون کل وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه، ایمن سازی یک راهبرد پایه برای دستیابی به سایر اهداف سلامتی است، افزود: در هفته جهانی ایمن سازی، همه کشورها برنامه هایی را بر حسب نیازهای خود با هدف ترویج استفاده از واکسن ها برای حفاظت مردم بر علیه بیماری ها در کلیه سنین اجرا می کنند و برنامه های ایمن سازی شامل کنترل هپاتیت ویروسی ، مقابله با مقاومت آنتی میکروبیال، ایجاد بستر مناسب برای سلامت نوجوانان و ارتقای مراقبت های نوزادی و پس از تولد را شامل می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر واکسیناسیون از مرگ 2 تا 3 میلیون کودک در سال در دنیا جلوگیری می کند اما با وجود پیشرفت فراوان در برنامه های ایمن سازی، هنوز بسیاری از اهداف دور از دسترس قرار دارند و در حال حاضر بیش از 19.9 میلیون کودک غیر واکسینه یا با واکسیناسیون ناکامل در دنیا زندگی می کنند.

حریرچی دستاوردهای کلان نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران در پوشش واکسیناسیون کودکان و زنان باردار را یادآور شد و گفت: در برخی کشورهای همجوار به دلیل ضعف برنامه های ایمن سازی، هنوز بیماری های قابل پیشگیری با واکسن شیوع زیادی دارند و لذا احتمال انتشار این بیماری ها مانند فلج اطفال یا سرخک به کشور وجود دارد و مشارکت همه خانواده ها در واکسیناسیون تمامی کودکان و گروههای هدف برای حفظ و ارتقای سلامت مردم ضروری است.

معاون کل وزارت بهداشت ضمن تشریح بیماری های قابل پیشگیری با واکسن در ایران، گفت: برنامه توسعه ایمن سازی (EPI) یکی از موفق ترین مداخلات انجام شده به منظور حفاظت کودکان و سایر گروه های هدف ایمن سازی و کاهش بار بیماری های مربوطه در کشور جمهوری اسلامی ایران بوده است، ریشه کنی، حذف و کنترل بیماری های عفونی قابل پیشگیری با واکسن، اهداف اصلی این برنامه هستند به نحوی که هیچ کودکی نباید به دلیل بیماری های قابل پیشگیری با واکسن، جان خود را از دست بدهد.

وی در ادامه اظهار کرد: پوشش بالای 95 درصد گروه های هدف و برقراری نظام مراقبت کارآمد و همچنین تامین واکسن مناسب (از نظر کمی و کیفی) برای پشتیبانی از برنامه واکسیناسیون و توزیع منطبق با ضوابط آن برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده ضروری است، جمهوری اسلامی ایران به لطف برقراری شبکه خدمات بهداشتی درمانی اولیه با گستره کل کشور، ارائه خدمات واکسیناسیون رایگان برای تمام افراد صرف نظر از قومیت و ملیت و به شکل رایگان موفقیت های بزرگی را در این زمینه داشته است.

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص اهم اقدامات و موفقیت های حاصل شده در حوزه واکسیناسیون گفت: حفظ پوشش واکسیناسیون کودکان در سطح بالای 95% کشوری و سطوح شهرستانی، نوسازی و تجهیز زنجیره سرمای واکسن در دانشگاه های علوم پزشکی و ساخت فاز اول مجموعه سردخانه های مرکزی واکسن کشور منطبق با تکنولوژی روز دنیا از جمله اقدامات صورت گرفته در حوزه واکسیناسیون است.

حریرچی افزود: همچنین برنامه ریزی هایی در زمینه اضافه شدن واکسن هموفیلوس آنفلوانزا در قالب واکسن پنج گانه در سال 1393 به برنامه واکسیناسیون کودکان و واکسن تزریقی فلج اطفال به برنامه ایمن سازی کودکان، طراحی و اجرای طرح سوئیچ واکسن خوراکی فلج اطفال از 3 ظرفیتی به 2 ظرفیتی، دریافت تاییدیه سالیانه سازمان جهانی بهداشت برای ریشه کنی فلج اطفال در کشور، برنامه ریزی و پیگیری برای ادغام واکسن های جدید (پنوموکک و روتاویروس) در برنامه ایمن سازی کودکان و سایر موارد دیگر از دستاوردهای مهم در برنامه ایمن سازی کشورمان است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار