200947
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
در جمع کارکنان اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفته شد:

دشواری کار مربیان کانون در مواجهه با تهدیدها و ایجاد فضای امن و پرورشی برای کودکان ونوجوانان

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فضای خالی پرورش را در آموزش پر کند.

به گزارش کودک پرس ، سلیمان مهدوی ظهر چهارشنبه در جمع کارکنان اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، کار فرهنگی در وضعیت کنونی و اوضاع اجتماعی نابسامان امروز را سخت دانست و دشواری کار مربیان کانون در مواجهه با تهدیدها و ایجاد فضای امن و پرورشی برای کودکان ونوجوانان را یادآور شد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس با حضور در گردهمایی مربیان، مربیان مسئول و کارشناسان کانون گفت: شما مربیان توانمند وفرهیخته‌ای هستید که فرزندان ما در دست‌تان تربیت می‌شوند؛ هر چند در آموزش و پرورش کار آموزش انجام می‌شود اما خلأ پرورش را شما پر می‌کنید، به همین جهت تعامل بیشتر بین کانون و آموزش و پرورش می‌تواند اثربخش باشد.

مهدوی مأموریت کانون را مهم و تأثیرگذار دانست که محصول این فعالیت‌ها، پرورش بخشی از جامعه مسئولین متعهد نظام است.

به گفته دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس، اعضایی که در کنار مربیان کانون پرورش می‌یابند فرزندان کانون هستند و نگاه تربیتی مربیان تا آن‌جاست که وقتی یکی از اعضای کانون به مقامی در سطوح مختلف استانی، منطقه‌ای، کشوری و بین‌المللی می‌رسد خوشحالی مربیان نسبت به موفقیت او کمتر از فرزند خودشان نیست و در مراکز آموزشی کمتر موردی را می‌توان یافت که مثل کانونی‌ها از موفقیت دیگران خوشحال شوند.

مهدوی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آیه ۴۱ سوره حج گفت: در این آیه خداوند به فرصتی که در اختیار بندگان قرار داده اشاره می‌کند. خدای متعال هر کسی را با توجه به ویژگی‌هایش در جایگاهی قرار می‌دهد و نسبت به جایگاه واگذار شده مطالبه دارد؛ بر پا داشتن و اقامه نماز، پرداخت و دریافت ذکات و اقامه امر به معروف و نهی از منکر از جمله مواردی است که خدا از بندگان انتظار دارد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خطاب به مربیان گفت: شغل شما، شغل انبیاست و آگاه باشید که جایگاه والایی دارید؛ خدا به شما امکان جامعه‌سازی داده و حاصل زحمات شما، مدیران نظام خواهند بود. بر این اساس نقش کانونی‌ها با توجه به فعالیت‌های پرورشی و تربیتی که انجام می‌دهند در بسیاری از مواقع از یک مدیر استان بالاتر است.

وی غریزه تقلید را مهم عنوان کرد و گفت: رفتار عملی مربیان در این زمینه در حرکات و رفتار اعضا خیلی مؤثر است، چون آن‌ها از مربیان خود تقلید می‌کنند و مربیان را به عنوان الگو در نظر می‌گیرند.

تضاد رفتاری موضوع دیگری بود که مهدوی از آن به عنوان امری مهم یاد کرد و گفت: اگر مربیان در رفتار خود دوگانه باشند، تضادی را در فکر و رفتار اعضا ایجاد می‌کنند که خطرناک‌تر از ضد ارزش‌های واضح است، ضمن اینکه تضاد در رفتار در اثرگذاری بیان و آموزش هم مؤثر است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس، تشویق در فضای تعلیم و تربیت را بسیار مؤثر دانست و گفت: گاهی تشویق با اهدای جایزه همراه است اما اثرگذارتر آن است که به کودکان و نوجوانان مسئولیت بدهید.

مهدوی در بخش دیگر از سخنانش به روش‌های نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر در کودکان اشاره کرد و محبت را روشی تأثیرگذار دانست و صبوری مربیان را در این راه یادآور شد. وی گفت اصل امر به معروف و نهی از منکر محبت و دوست‌داشتن است. نقطه اصلی حرکت شیعه، امر به معروف و نهی از منکر است و تضاد ما با مکاتب غربی در این است که مکاتب غربی دنیا محورند و مکتب ما خدا محور.

اعتقاد به عالم غیب و قرآن و عترت از دیگر ارزش‌هایی بود که دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان، نهادینه کردن آن در جان کودکان و نوجوانان را وظیفه مربیان کانون دانست، چون مربیان، فکر را پرورش می‌دهند.

تکریم شخصیت‌ها از دیگر مواردی بود که مهدوی به آن اشاره کرد و گفت: امر به معروف و نهی از منکر به کرامت انسانی توجه ویژه دارد و برای یقه‌گیری و مچ‌گیری نیامده که این کار گناه است. آبروی انسان‌ها به مثابه جان آن‌هاست و هر روشی که به این کرامت آسیب وارد کند حرام است؛ مگر برای کسانی که لجاجت در گناه دارند و منکر را تبلیغ می‌کنند.

وی آخرین روشی که در نهادینه‌کردن فریضه امر به معروف و نهی از منکر مهم است را روش موعظه بیان کرد که باید دو ویژگی مناسب بودن با درک و فهم و تأثیرگذاری را دارا باشد. و این امر مستلزم شناخت دقیق مخاطب است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس در آخرین بخش سخنانش به تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی به عنوان یک ابزار مترقی و قابل استفاده رواج پیدا کرده اما بنا به مطالبه مقام معظم رهبری که فرمودند کار کردن در بحث فضای مجازی از تعقیبات نماز هم مهم‌تر است، نقش مربیان کانون را در این زمینه مهم ارزیابی کرد.

در گردهمایی مربیان، مربیان مسئول و کارشناسان اداره کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان فارس با حضور دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان از مربیان بازنشسته کانون فارس تجلیل شد.

منبع: مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار