200855
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
رئیس مرکز بهداشت مازندران:

خطر ابتلاء به اضافه وزن در کودکانی که والدین چاق دارند و یا از بیماران دیابتی متولد می‌شوند

رئیس مرکز بهداشت مازندران گفت: رتبه دو پیش دیابت در جمعیت زیادی از میانسالان استان نشان دهنده آن است که در آینده با موجی فزاینده از بروز دیابت در استان مواجه خواهیم بود.

به گزارش کودک پرس ، محسن اعرابی اظهار داشت: متأسفانه مازندران از لحاظ شاخص بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون بالا و دیابت در وضعیت نامطلوبی قرار دارد و سال‌های سال است که استان ما از لحاظ چاقی بر اساس نمایه توده بدنی، رتبه نخست را دارا است و این معضل در کنار شیوع بالای کم تحرکی در بانوان مازندرانی برجسته‌تر است.

وی شیوع فشار خون بالا در مازندران را در مقایسه با ۳۰ استان کشور، رتبه چهارم اعلام کرد و اضافه کرد: شیوع تری‌گلیسرید بالا نیز در استان ما رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است، هر چند مازندران از نظر شیوع کلسترول بالا رتبه اول کشور را دارد از طرفی رتبه دو شیوع پیش‌دیابت را داریم که نوعی اختلال تحمل گلوکز به شمار می‌رود که دیابت آشکار نیست و خود عامل خطرناک بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌رود.
رئیس مرکز بهداشت استان افزود: رتبه دو پیش‌دیابت در جمعیت زیادی از میانسالان، نشان دهنده این است که در سال‌های آینده ما با موجی فزاینده از بروز دیابت در استان مواجه خواهیم بود، همچنین مازندران از نظر شیوع دیابت رتبه ششم را دارا است.
دکتر اعرابی خاطر نشان ساخت: ما اکنون بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر میانسال در حوزه علوم پزشکی مازندران داریم این در حالی است که افزایش سن میانسالان به خودی خود خطری غیر قابل اصلاح برای ایجاد بیماری‌های دیابت و فشار خون بالا به حساب می‌آید و این افزایش سن میانسالان در کنار سایر عوامل خطر مختلف قلبی عروقی دیابت و فشار خون که از ویژگی‌های آنها، “بی علامت” بودن است، در سال‌های آینده یک سیل خاموش از عارضه‌های قلبی عروقی را منجر خواهد شد.
وی با اشاره به این که تعداد افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی با سرعت بیشتری در کودکان و نوجوانان مشاهده می‌شود، افزود: خطر ابتلاء به اضافه وزن و چاقی در کودکانی که والدین چاق دارند و یا از بیماران دیابتی متولد می‌شوند بیشتر از سایر کودکان است.
دکتر اعرابی تصریح کرد: رفتارهای غذایی نامناسب مانند عادت به مصرف غذاهای پرکالری و غذاهای آماده و رستورانی، تنقلات کم ارزش و غذاهای پرچرب زمینه ساز ابتلاء به اضافه وزن و چاقی است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر پیشگیری بیماری‌های قلبی عروقی، گفت: ورزش و تحرکات بدنی، تغذیه مناسب و کاهش استرس، وتعادل روانی (مهارت مدیریت استرس) نقش بسزایی در پیشگیری و کاهش امراض مذکور دارند.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار