200845
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
علی محمد زنگانه :

۷۴۰ مورد صلح و سازش در بین والدین طلاق گرفته در مرکز ملاقات فرزندان طلاق

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: ۷۴۰ مورد صلح و سازش بین والدین طلاق گرفته حین ملاقات فرزندان آن‌ها در مراکز مهر خانواده انجام شد.

به گزارش کودک پرس ،  ماده ۱۱۷۴ قانون مدنی، ماده ۴۱ قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۲ و ماده ۶۸ آیین نامه اجرایی قانون حمایت از خانواده مصوب ۱۳۹۲، بر ایجاد مراکز ملاقات فرزندان طلاق تاکید دارند تا این دسته از کودکان دور از فضای زمخت و خشن کلانتری ها، بتوانند با هر یک از والدین خود ملاقات داشته باشند.

کلانتری‌ها به واسطه فضای فیزیکی، به دلیل رفت وآمدهایی که در آنجا صورت می‌گیرد محیطی تنش زا و آسیب زا است و حضور طفل در چنین محلی می‌تواند آسیب‌های روحی و عاطفی را به او وارد کند.
برنامه ای به همین منظور با عنوان “راهبری ایجاد مرکز ملاقات فرزندان طلاق (مراکز مهر خانواده) موضوع تبصره دذیل ماده ۴۱ قانون حمایت خانواده و ماده ۶۸ آیین نامه اجرایی آن”، در اداره کل فرهنگی و اجتماعی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در دستور کار قرار گرفت.
واحد اطلاع رسانی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت وگویی با علی محمدزنگانه مدیرکل پیشگیری های فرهنگی و اجتماعی به شرح ذیل انجام داده است:
هدف و ضرورت اجرای برنامه مرکز ملاقات فرزندان طلاق چه بوده است؟
این برنامه با تعامل و همکاری دستگاه های مرتبط و با هدف ایجاد محل مناسب فرزندان طلاق طراحی شده است. نتیجه اجرای این برنامه، فراهم کردن و تجهیز محلی مناسب و فرهنگی برای انجام مطلوب تر ملاقات فرزندان و جلوگیری از این ملاقات ها در محل کلانتری است؛ چون ملاقات در فضای نامناسب با کودک، علاوه بر آسیب های روحی روانی، ترس و اضطراب ناشی از این ملاقات ها، آرامش طفل را هم در معرض خطرات جدی قرار می دهد.
مراکز مهر خانواده، مجهز به وسایل بازی برای کودکان هم می باشد تا فرزندان طلاق در اوقات ملاقات علاوه بر دیدار هر یک از والدین، لحظه های آرامش بخش و مفرحی داشته باشند و از هر گونه فضای تنش زا به دور باشند.
اجرای این برنامه تا کنون چه دستاوردها و نتایجی داشته است؟
تا پایان نیمه نخست سال ۹۷، تعداد ۱۳۲ مرکز ملاقات فرزندان طلاق ایجاد و حدود ۷۰ هزار ملاقات در این مراکز انجام شده است. حتی حین ملاقات شاهد تحقق ۶.۵ درصد سازش بین والدین طلاق گرفته بوده ایم که این موضوع درخور توجهی است. همچنین ۷۴۰ مورد صلح و سازش جدید در بین والدین طلاق گرفته در سال ۹۷ داشتیم.
چه چشم اندازی تا پایان سال ۹۸ برای این برنامه ترسیم شده است؟
۲۵ مرکز از ۱۳۲ مرکز دایر شده در سال ۹۵، ۴۷ مرکز در سال ۹۶ و ۶۰ مرکز در سال ۹۷ راه اندازی شده است. راه اندازی ۲۸ مرکز ملاقات جدید در کشور چشم انداز تا پایان سال ۹۸ است.
اعتبارات تخصیص یافته برای راه اندازی این مراکز و اجرای این برنامه چقدر بوده است؟
میزان اعتبارات درنظر گرفته برای سال ۹۷، حدود ۷۰۰ میلیون تومان بود که ۹۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان آن از بودجه تخصیص یافته از محل اعتبارات معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و بقیه از محل اعتبارات شورای اجتماعی کشور هزینه شد.

منبع: مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار