200824
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
مدیر گروه کودک و نوجوان مرکز تخصصی مهدویت بیان کرد :

انتشار دانشنامه مهدوی کودک/ بیان وقایع قبل و بعد از ظهور با اشعار کودکانه

حجت الاسلام یوسفیان با اعلام تصویب طرح دانشنامه کودک در مرکز تخصصی مهدویت، گفت: عدم برخورداری از غنای لازم، مشکلات محتوایی، اکتفای صرف به دیدارها و ملاقات ها و ضعف اطلاع رسانی از آسیب هایی نشر مهدوی برای کودک و نوجوان است.

به گزارش کودک پرس ، حجت الاسلام «محمد یوسفیان»  با اشاره به ضرورت ها و الزامات نوشتن کتاب مهدوی برای گروه سنی کودک و نوجوان، اظهار کرد: نشر کودک برخلاف ظاهرش که اکثریت آن را ساده قلمداد می کنند، در باطن کار سختی است همانطور که پزشک اطفال کاری به مراتب سخت تر از دیگر پزشکان در تشخیص و درمان دارد!

مدیر گروه کودک و نوجوان مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: این مسئله وقتی درباره شخصیتی به عظمت امام عصر(عج) باشد، به مراتب سخت تر می شود. لذا باید الزامات و حساسیت نوشت کتاب در موضوع مهدویت برای گروه سنی کودک و نوجوان لحاظ شود.
وی با بیان اینکه کیفیت صحبت از امام زمان(عج) برای کودک از حساسیت های بالایی برخوردار است، اضافه کرد: گره های ذهنی کودک را باید با زبان قابل پذیرش و جذاب باز کرد. لذا اکتفا به موضوعات دم دستی و دیدارها و ملاقات ها به منظور تصویرسازی از امام زمان(عج) برای مخاطبِ کودک صحیح نیست، بلکه اتاق فکر و اندیشه می خواهد و باید به فضای روحی کودک که سرگرمی و داستان را می پسندد، نزدیک باشد.
حجت الاسلام یوسفیان با اشاره به چاپ 110 عنوان کتاب ویژه کودک و نوجوان در دهه گذشته و به همت مرکز تخصصی مهدویت، ابراز کرد: در حوزه تولیدات مکتوب برای کودک در فضای مهدویت برخی آسیب ها وجود دارد، همچون موازی کاری ها که ریشه آن به عدم ارتباط مراکز تولیدکننده محتوای مهدوی و فعالیت شبیه به جزایر متعدد و پراکنده آنها باز می گردد.
این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت ادامه داد: دومین آسیب در حوزه کتاب نویسی مهدوی برای کودک و نوجوان به محتوا باز می گردد، چراکه غنای لازم را ندارد و دقتی که باید اعمال شود، بعضاً دیده نمی شود. مرکز تخصصی مهدویت به منظور رفع این آسیب، آمادگی دارد محتوای مهدوی آماده شده مراکز و نهادها برای چاپ را بررسی و این ضعف احتمالی را رفع کند.
وی در ادامه بیان کرد: سومین آسیب ناشی از پرداخت متعدد به تشرفات و ملاقات ها است؛ برخی از این نقل ها در شان حضرت حجت(عج) نبوده و یا اساساً صحیح نیست و یا نباید برای کودک بازگو شود. نهایتاً چهارمین آسیب به عدم آگاهی مخاطبان از تولیدات مهدوی در حوزه کودک باز می گردد. برای مثال آموزش و پرورش از وجود این محصولات آگاه نبوده و بتبع از آنها استفاده نمی کند لذا باید ضعف اطلاع رسانی و نیز ضعف پیگیری استفاده از این آثار توسط نهادهای ذیربط برطرف شود.
حجت الاسلام یوسفیان درباره شیوه های مرکز تخصصی مهدویت در انتخاب موضوع برای تالیف کتاب ویژه کودکان و نوجوانان، ابراز کرد: در مرکز دو شیوه اعمال می شود: نخست آنکه درصدد کتاب سازی نیستیم، تا کنون 2400 مربی توسط مرکز در 27 دوره کشوری آموزش دیده اند این مربیان با حضور در مهدهای کودک و مدارس، سوالات  کودکان درباره مهدویت و امام زمان(عج) را یافته و به ما منتقل می کنند؛ در پی این نیازسنجی اکثر کتاب های ما بر اساس نیاز مخاطب کودک و نوجوان تالیف و منتشر شده است.
وی تصریح کرد: شیوه دوم بر اساس چشم انداز مرکز اعمال می شود، برای مثال مجموعه هشت جلدی «یاران آفتاب» ویژه مقطع پیش دبستانی تدوین شده و برای گروه سنی کودک نیز طرحی مشابه را برای آینده مدنظر داریم. به عبارت دیگر، ما مخاطب را تعریف کرده و کار را بر اساس این تعریف پیش می بریم.
این کارشناس مهدویت درباره آثار در دست تالیف و نشر مرکز تخصصی مهدویت ویژه کودکان و نوجوانان اعلام کرد: طرح تالیف «دانشنامه کودک» تصویب و گروه مولفان آن مشخص شده که با تامین بودجه وارد مرحله تالیف و چاپ و نشر می شویم.
وی اضافه کرد: همچنین، تولید محتوای مهدهای کودک شبیه به کاری که در مقطع پیش دبستانی صورت گرفته نیز برای آینده پیش بینی شده است، این اثر بر اساس داستان هایی از زندگی 14 معصوم(ع) طراحی شده و در قالب سه جلد برای سه فصل پاییز، زمستان و بهار منتشر می شود.
مولف 40 عنوان کتاب مهدوی برای کودکان و نوجوانان با بیان اینکه امام زمان(عج) روح حاکم بر جهان هستند و باید به ایشان در تالیف و نشر آثار توجهی ویژه شود، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، تلاش داریم محتوای مهدوی  ویژه اتفاقات قبل و بعد از ظهور را در قالب اشعار کودکانه نیز عرضه کنیم. شعرهای این اثر سروده شده و پس از بررسی های کیفی و تایید، منتشر می شود.
منبع: شبستان
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار