200818
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
فرشته روح افزا:

افزایش ازدواج غیر قانونی با طرح مقابله با کودک همسری

کارشناس مطالعات جنسیت و حقوق زن نیز در این میزگرد با بررسی حقوقی کودک همسری گفت: طرح افزایش سن ازدواج که مرحله اول در کمیسون قضا رد شد با ادبیاتی مشفقانه طرح گردید.

به گزارش کودک پرس ، مدیر طرح و برنامه شورای عالی فرهنگی و اجتماعی زنان گفت: طرح مقابله با کودک همسری که برای بالا بردن سن ازدواج مطرح شده، ازدواج های غیر قانونی را در میان برخی اقوام افزایش خواهد داد.

فرشته روح افزا روز یکشنبه در میزگرد طرح افزایش سن ازدواج که در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، افزود:برخی از اقوام به دلیل سنت های خود، ازدواج در سن بالا را بر نمی تابند و دختران آنها باید در سن زیر 18 سال به همسری مردی در آیند.
وی اضافه کرد: اگر طرح مقابله با کودک همسری در مجلس شورای اسلامی تصویب شود، شاهد ازدواج های غیر قانونی در میان اقوام خواهیم بود و مسایل ناشی از تولد فرزندان طلاق و سایر آسیب های اجتماعی مساله را بغرنج تر می کند.
روح افزا ادامه داد: ازدواج اجباری در هر سنی درست نیست اما بالا بردن سن ازدواج به هیچ وجه به کاهش آمار ازدواج های اجباری منجر نمی شود.
وی گفت: حدود 10 تا 20 میلیون جوان در انتظار ازدواج در کشور وجود دارد و تاکنون طرح های مختلفی برای ازدواج آسان به مجلس رفته اما اقدامی برای آنها صورت نگرفته است.
روح افزا با بیان اینکه ما با ازدواج اجباری در هر سنی مخالف هستیم، اضافه کرد: دختران متقاضی ازدواج بین 13 تا 16 سال در مناطق مرزی و سنی نشین کاری به قانون ندارند و طبق عرف پیش می روند.
روح افزا با بیان اینکه بهتر است برای برخورد با پدری که فرزندش را به ازدواج مجبور می‌ کند، قانون تصویب شود، گفت: آمار دختران فراری 13 تا 16 ساله بسیار بالاست و وقتی سن ازدواج افزایش یابد، در واقع آمار دختران فراری افزایش می‌یابد.
روح افزا با بیان اینکه ریشه این طرح بومی نیست و به علت مشکلات جوانان به مجلس شورای اسلامی نرفته است، گفت: اگر ابتدا مشکلات جوانان استخراج می شد و بعد از آن طرح به مجلس می رفت، بهتر بود.

دولت حق ورود در ولایت قهری پدر بر دختر را ندارد
کارشناس مطالعات جنسیت و حقوق زن نیز در این میزگرد با بررسی حقوقی کودک همسری گفت: طرح افزایش سن ازدواج که مرحله اول در کمیسون قضا رد شد با ادبیاتی مشفقانه طرح گردید.
فاطمه جعفری سراج افزود: در دیدگاه اول این واژه از کنوانسیون حقوق بشر اتخاذ شد و کودک زیر 18 سال معرفی شد.
سراج ادامه داد: پناه گرفتن زیر چتر کنوانسیون صرفا مصادره به مطلوب است چون در هیچ جای آن مطرح نشده است که ما حق داریم در مورد ازدواج افراد تصمیم گرفته و قانون وضع کنیم.
این فعال اجتماعی یاد آور شد: عرف کشور در مناطق مرزی به این صورت است که سن بلوغ خیلی پایین آمده است.
سراج با بیان اینکه ولایت پدر بر دختر یک ولایت قهری و ولایت دولت بر دختر ولایتی عام است، ادامه داد: من به دلایل حقوقی، دینی و فرهنگی مخالف اصل ورود دولت در حوزه ازدواج هستم و چطور دولت به خود اجازه می دهد وارد ولایت پدر شود.
وی افزود: تعصبات مرزنشینان تابع قانون نیست و در نتیجه تصویب طرح مقابله با کودک همسری موجب می شود ازدواج های غیرقانونی و کودکان بدون شناسنامه در جامعه افزایش یابند.
منبع: ایرنا
انتهای پیام /
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار