200813
۰۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
مسعودی‌فرید خبر داد:

به‌روزرسانی نحوه کمک به کودکان سیل زده

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی از لزوم به‌روزرسانی نحوه کمک و ایجاد مهدهای کودک برای کودکان مناطق آسیب ‌دیده سخن گفت و اعلام کرد: پیگیری‌های سلامت روان مردم مناطق آسیب‌دیده حداقل یکسال باید ادامه پیدا کند.

به گزارش کودک پرس ، حبیب ‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ؛ در خصوص نحوه مدیریت ارائه خدمات روانی به سیل‌زدگان کشور گفت: وزارت کشور ذیل سازمان مدیریت بحران کارگروهی را تشکیل داده و مقرر شده که بحث سلامت و حمایت اجتماعی را سازمان بهزیستی عهده‌دار باشد و حمایت‌های روانی توسط وزارت بهداشت صورت گیرد. البته با وزارت بهداشت جلساتی برگزار کردیم که مداخلات روانی اجتماعی با هماهنگی در بحران‌ها انجام شود.

وی تصریح کرد: حمایت‌های اجتماعی و روانی در بحران‌ها از هم قابل تفکیک نیستند و وقتی در بحران هستید افرادی که اختلال روانی دارند علاوه بر حمایت‌های روانی به حمایت‌های اجتماعی هم نیاز دارند به همین دلیل باید به صورت هماهنگ عمل کنیم.

تیم‌سازی قوی برای مواجهه با بحران‌های بعدی

مسعودی‌فرید اعلام کرد: در حال تدوین فلوچارت و الگوریتم برای حمایت‌های اجتماعی هستیم تا بتوانیم این خدمات را برای سیل‌زدگان کنونی به صورت منسجم ارائه دهیم و در مواجهه با بحران‌های بعدی نیز تیم‌ سازی‌ها قوی‌ داشته باشیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا نباید این هماهنگی بسیار قبل‌تر ایجاد می‌شد؟ گفت: کارگروهی که در وزارت کشور برای بازتوانی در پنج حیطه تشکیل شده یکی از کمیته‌های سازمان مدیریت بحران است که به صورت دائمی تشکیل شده است.

آموزش مددکاران و روان‌شناسان برای حضور در بحران

مسعودی‌‌فرید اضافه کرد: بهزیستی و وزارت بهداشت هماهنگی خوبی در بحران‌های اخیر داشتند. سایر نهادها مثل هلال احمر، کمیته امداد، سازمان جوانان و … نیز مددکارانی را تحت پوشش داشتند که آماده همکاری بودند اما مسئله مهم این است که این افراد حتماً باید آموزش‌های لازم در بحران‌ها را ببینند و مجوز بگیرند تا بتوانند در هنگام بحران در مناطق حضور داشته باشند.

وی از برگزاری این دوره‌های آموزشی توسط بهزیستی خبر داد و گفت: افرادی که در قالب طرح محب، توسط اورژانس اجتماعی به مناطق سیل‌زده اعزام شدند، قبلاً آموزش‌های لازم را دریافت کرده بودند و حتی در محل وقوع حادثه نیز یک کلاس آموزشی چند ساعته برای آشنایی مددکاران و روان‌شناسان با شرایط منطقه برگزار کردیم.

به‌روزرسانی نحوه کمک به کودکان

مسعودی‌فرید با تأکید بر لزوم حضور افراد متخصص و با تجربه برای حمایت روانی از مردم سیل‌زده به خصوص کودکان، گفت: تأکید ما بر این است که نحوه کمک به کودکان در حوادث طبیعی به‌روزرسانی شود و موضوع مهدهای کودک در بلایا بازنگری شده و اقدامات ارتقا داده شود.

وی تصریح کرد: نباید افراد غیرمتخصص یا افرادی که تخصص و آموزش لازم در زمینه کار در بحران‌ها را ندارند به صرف نیت کمک به مناطق سیل‌زده رفته و شروع به کار کنند چرا که برخی از اقدامات نباید در این مناطق انجام شود و حتی برخی فعالیت‌ها عوارض نامناسبی بر کودکان این مناطق باقی می‌گذارد.

حداقل یکسال زمان برای پیگیری‌های سلامت روان

وی در پاسخ به این سؤال که چه مدت باید مددکاران و روانشناسان در مناطق سیلزده حضور داشته باشند تا به بهبود صدمات روانی ایجاد شده کمک کنند؟ گفت: در هنگام بروز بلایای طبیعی ابتدا افراد دچار بهت و اضطراب شدید می‌شوند که یکسری از اقدامات باید برای مردم انجام شود، اما مقداری از عوارض روانی چند ماه پس از وقوع بحران خود را نشان می‌دهد، به همین دلیل تداوم حضور مددکاران و روانشناسان در این مناطق لازم است. بر همین اساس پیگیری‌های سلامت روان مردم حداقل یکسال باید ادامه پیداکند.

وی اعلام کرد: مسئله غربالگری افراد آسیب‌دیده آغاز شده و افرادی که دچار مشکل روانی شده‌اند شناسایی می‌شوند و تا زمان بهبود کامل مددکاران و روانشناسان در کنار آن‌ها خواهند بود و این افراد وارد چرخه دریافت حمایت‌های روانی بهزیستی یا وزارت بهداشت می‌شوند.

مسعودی‌فرید درباره وضعیت تیم‌های مددکاری که اکنون در مناطق سیل‌زده حضور دارند، گفت: تیم‌های بومی استان‌های آسیب‌دیده در حال فعالیت هستند، هفته گذشته نیز تیم‌های جدیدی از استان‌های معین به مناطق سیل‌زده اعزام شدند زیرا ممکن است نیروهای قبلی نیاز به تجدید قوا داشته‌ باشند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تداوم شرایط سیل‌زدگی وپیشرفت سیل به مناطق مختلف خوزستان آسیب‌روانی ایجاد شده را تشدید نکرده است؟ گفت: از خوزستان فعلاً گزارش غربالگری نرسیده است ولی اضطراب ایجاد شده در آنجا مزمن است درحالیکه در گلستان و لرستان استرس شدیدی به مردم واردشد. البته در همه این مناطق اضطراب بعد از بحران درباره اینکه آینده چه خواهد شد وجود دارد.

بهزیستی به پیشینه روانی مردم دسترسی ندارد

مسعودی‌فرید به این مسئله مهم نیز اشاره کرد که بهزیستی به پیشینه روانی مردم این مناطق دسترسی ندارد و نمی‌داند آیا قبل از بروز بحران اختلال روانشناسی داشته‌اند یا خیر. بسیار مهم است که تشخیص دهیم آسیب روانی موجود چه قدر در اثر سیل بوده و چه قدر قبل از بحران وجود داشته است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی در پاسخ به این سؤال که آیا میزان خودکشی در مناطق سیل‌زده افزایش داشته است؟ گفت: در چنین بحران‌هایی مطرح می‌شود که خودکشی افزایش پیدا کرده است، در زلزله کرمانشاه نیز همین موضوع مطرح‌ شد اما با بررسی میزان خودکشی با زمان مشابه سال گذشته و ماه‌های قبل از وقوع زلزله متوجه شدیم که خودکشی افزایشی نداشته است.

وی ادامه‌ داد: معمولاً در هفته‌های اول بعد از بروز حادثه، خودکشی کاهش پیدا می‌کند چرا که مردم احساس می‌کنند باید به همدیگر کمک کنند؛ اما دو ماه بعد از حادثه باید بررسی کنیم که اختلال روانی پایدار و مزمن ایجاد شده است یا خیر.

مسعودی فرید تصریح کرد: پس از دو ماه روانشناسان باید فعالیت بیشتری داشته و تلاش کنند افرادی که دچار بیماری شده‌اند را شناسایی و مورد حمایت قرار دهند و خیلی زود است که در این مورد گزارش ارائه دهیم.

منبع: ایکنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار