200790
۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
کمال شفیعی؛

با اهمیت شدن ادبیات کودک در بین خانواده‌ها

ادبیات کودک و نوجوان امروز به عنوان یکی از دغدغه‌های خانواده‌ها اهمیت خود را رفته رفته پیدا می‌کند و کانون و متولیان فرهنگی در این ذائقه‌سازی نقش مهمی برعهده داشته‌اند.

به گزارش کودک پرس ، کمال شفیعی با بیان این مطلب در دیدار و گفت‌وگو با مخاطبان آثارش در غرفه کانون در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افزود: تولیدات کانون و چند ناشر دیگر به لحاظ سطح کیفی همچون موضوع، پرداخت و اهمیت‌دادن به روان‌شناسی کودک، رشد قابل توجهی کرده است.

به اعتقاد این شاعر، شاعران و نویسندگان، پیش‌تر در این حوزه گاهی به جای کودک فکر می‌کردند و محصولی را ارایه می‌دادند. امروزه نوع مواجهه شاعران و نویسندگان، برخورد با تفکر خلاق کودک و نوجوان است. از یک پنجره روبرو با کودک و نوجوان صحبت می‌کنند و این موضوع بسیار زیباست. امسال یکی از سال‌های پربار ادبیات کودک و نوجوان است و رقابت خوبی به وجود آمده که ناشران، خود را به نشان کانون پرورش فکری نزدیک‌تر کنند.

به گفته شفیعی، با وجود 20 میلیون دانش‌آموز بازار خوبی برای تولیدات کانون در آموزش و پرورش وجود دارد. پیشنهاد می‌شود تفاهم‌نامه‌ای با این وزارت‌خانه امضا بشود و حداقل دو جلد از محصولات کانون در کتابخانه‌های مدارس سراسر کشور باشد که این موضوع میزانی از بازار گسترده کتاب را ایجاد می‌کند.

شاعر کتاب «در سکوت ماسه‌ها» گفت: در کانون بستر خوبی برای برگزاری یک جشن وجود دارد و جای خالی جایزه‌ای مثل شعر فجر در حوزه ادبیات کودک که مختص خود کانون باشد، احساس می‌شود. بخش کودک جشنواره شعر فجر باید از حالت رفع تکلیفی خارج شود چراکه در آن جشنواره، شعر کودک و بزرگسال با هم داوری می‌شود.

او در ادامه یادآور شد: کانون با برگزاری این جشنواره هر ساله می‌تواند آثار برتر را برندسازی و فضایی را برای بالا بردن سطح کیفی آثار ایجاد کند. حق کانون است جایزه و جشنواره سال فجر کودک و نوجوان را سالانه برگزار کند و پیکره ادبیات کودک و نوجوان را درگیر کند. در جشنواره شعر فجر فعلی، صرفا به یک بخش جایزه داده می‌شود، در حالی که شعر کودک و نوجوان با هم قابل مقایسه نیست.

شفیعی اضافه کرد: بخش ترجمه شعر و ادبیات داستانی و آثار خارج از کشور را هم می‌توان در این جشنواره داوری و ادبیات کودک را از بزرگ‌سال جداگانه بررسی کرد و نگاه‌های بین‌المللی را به سمت ادبیات کودک و نوجوان معطوف کرد.

او همچنین تاکید کرد: چیدمان غرفه کانون در این دوره ساختار سنتی دارد و این ساختار با روانِ ما ایرانی‌ها آشنایی بیشتری دارد و فضایی که برای کودکان در این غرفه ایجاد شده، به زیبایی‌های کار اضافه کرده است.

به اعتقاد این شاعر، خانواده‌ها اطمینان قلبی و امنیت خاطر نسبت به تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارند چراکه کانون گهواره ادبیات کودک و نوجوان کشور و خاستگاه تمام چیزهایی است که به عنوان ادبیات و هنر خوب کودک و نوجوان می‌شناسیم، از اسباب‌بازی تا تئاتر و فیلم و به ویژه کتاب.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سی‌دومین نمایشگاه کتاب تهران هر روز میزبان برخی نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان برای دیدار و گفت‌وگو با مخاطبان و بازدیدکنندگان است.

غرفه محصولات کانون در بخش‌ کودک و نوجوان سالن B، راهری ۴، شماره ۱۲۴ واقع شده است.

منبع: روابط عمومی کانون پرورشی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار