200441
۲۸ فروردین ۱۳۹۸

۱۲۳ کودک اوتیسمی تحت پوشش بهزیستی زنجان هستند

معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان گفت: برای ۱۲۳ کودک اوتیسمی در این اداره کل پرونده تشکیل شده است و خدمات مورد نیاز به آنان ارائه می شود.

به گزارش کودک پرس ، فرهاد میرزایی افزود: از مجموع کودکان اوتیسمی 33 نفر از خدمات درمانی، آموزشی و روانشناختی اولین مرکز روزانه توانبخشی ویژه کودکان اوتیسمی استان، بهره مند هستند و با توجه به نداشتن خانواده مستحکم تعداد محدودی نیز در مراکز شبانه روزی خدمات دریافت می کنند.
وی اظهار داشت: کودکان اوتیسمی طبق مواد قانون جامع حمایت از معلولان جزء معلولان محسوب می شوند و با توجه به مقررات و کمیسیون مربوطه مدارک آنها بررسی و سپس پرونده تشکیل می شود.
این مسئول ادامه داد: شناسایی کودکان اوتیسمی از اولویت های بهزیستی این استان محسوب می شود که در این راستا اقدامات لازم انجام شده است و حتی پرونده هایی که در سال های گذشته با عنوان معلولان ذهنی تحت پوشش بودند، دوباره بررسی و مبتلایان احصا و تفکیک شده اند.
وی اضافه کرد: در زمان حاضر اولین مرکز توانبخشی ویژه این کودکان با ظرفیت 50 نفری فعالیت می کند که 33 نفر تحت پوشش دارد و برای دیگر کودکان دارای پرونده نیز کمک هزینه های مستمر داده می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی زنجان ادامه داد: اختلال اوتیسم از بدو تولد در افراد به دلایل مختلف ایجاد و بطور معمول نشانه‌های آن از سه سالگی یا حتی زودتر ظاهر می‌شود.

وی اظهار داشت: این بیماری نوعی اختلال تکاملی درمغز است و بر روی مغز اثرات منفی می‌گذارد و موجب مشکلاتی در تعاملات اجتماعی فرد با دیگران، ناتوانی در برقراری ارتباط‌های کلامی و غیر کلامی، انجام رفتارهای محدود و تکراری اعضای بدن به ویژه دست ها، سختی در یادگیری مطالب و حتی رشد می‌شود
این مسئول ادامه داد: در اختلال طیف اوتیسم فرد دارای اختلال با آموزش های مستمر می تواند از زندگی طبیعی تری برخوردار شود و در این میان تحقیقات نشان داده است که تشخیص زودهنگام در درمان و بهبود وضع کودکان دارای اختلال بسیار موثر است.

به گفته وی، عوامل ژنتیکی، ایمونولوژیکی، عوامل مربوط به زمان زایمان، عوامل نوروآناتومیکی و عوامل بیوشیمیایی و عضوی و… نقش مهمی در ایجاد این بیماری دارد.
به گزارش ایرنا، طرح غربالگری و تشخیص اختلال طیف اوتیسم بین کودکان 2 تا پنج سال در چهار مرحله حساس سازی و آگاه سازی خانواده، غربالگری، تشخیص و مداخله (مرکز محور و خانواده محور) در کشور اجرا می شود و توجه والدین و تشخیص و درمان زودهنگام این بیماری تاثیر شگرفی در سرنوشت کودک دارد.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار