200393
۲۷ فروردین ۱۳۹۸

مکمل، تاثیر مثبتی در افزایش حجم عضلانی ورزشکاران جوان و نوجوان ندارد

یک متخصص تغذیه ورزشی می‌گوید: ورزشکاران نوجوان و جوان که وارد ورزش حرفه‌ای می‌شوند تحت هیچ شرایطی برای بهبود عملکرد و افزایش حجم عضلانی خود اقدام به مصرف مکمل نکنند.

به گزارش کودک پرس ، دکتر غلامرضا جهانی اظهار کرد: ورزشکاران نوجوان و جوان که به صورت حرفه‌ای ورزش را دنبال می‌کنند برای بهبود عملکرد خود باید توجه ویژه‌ای به رژیم غذایی خود داشته باشند و وعده غذایی خود را روزانه از ۳ وعده به ۵ تا ۶ وعده افزایش دهند تا دچار ضعف عضلانی نشوند. ضمن اینکه این رده سنی باید از مواد غذایی استفاده کنند که حاوی مواد قندی بالا و چربی و پروتئین کمتری باشد تا نیازهای کالری آنها مرتفع شود.

وی گفت: نوجوانان چون در سنین رشد و قبل از بلوغ هستند هنوز حجم عضلانی آنها به حد ایده‌آل و کافی نرسیده و باید شدت، حجم و تعداد جلسات تمرین خود را بر اساس میزان آمادگی جسمانی خود تنظیم کنند. ضمن اینکه در این رده سنی میزان دریافت کربوهیدرات اهمیت زیادی دارد، به طوری که در رژیم غذایی یک ورزشکار معمولی که در طول هفته ۴ تا ۵ جلسه تمرین دارد و یک تا دو ساعت و نیم طول می‌کشد، میزان دریافت کربوهیدرات یا مواد قندی ۵۵ تا ۶۰ درصد است و این میزان در یک ورزشکار حرفه‌ای که زمان تمرینش یک تا ۲ ساعت طول می‌کشد، ۶۵ تا ۸۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. البته با افزایش کربوهیدرات میزان چربی باید کاهش پیدا کند. به طوری که اگر ورزشکاری ۷۰ درصد کربوهیدرات مصرف کند، میزان چربی دریافتی در یک ورزشکار معمولی باید بین ۲۵ تا ۳۰ درصد در نظر گرفته شود و در ورزشکار حرفه‌ای این میزان باید ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد.

این متخصص تغذیه خاطرنشان کرد: در خیلی از باشگاه‌های ورزشی به ویژه کودکانی که کار با وزنه و بدنسازی انجام می‌دهند متأسفانه مربیان تجربی که تخصص آکادمیک ندارند، برای افزایش حجم عضلانی به خانواده‌ها توصیه‌هایی برای استفاده از هورمون‌ها و مکمل‌های غذایی می‌کنند که هیچ اثربخشی مثبتی برای ورزشکاران رده سنی نوجوان و جوان ندارد و حتی گاهی اوقات سبب کاهش کارایی ورزشکار می‌شود.

 

جهانی در پایان اضافه کرد: یک ورزشکار نوجوان زمانی می‌تواند برای افزایش کارایی خود از مکمل استفاده کند که با تشخیص پزشک متخصص و بعد از انجام آزمایش باشد. بنابراین خانواده‌ها تحت هیچ شرایطی فریب یکسری تبلیغات کاذب در خصوص مکمل‌ها نشوند و سعی کنند برای بهبود عملکرد و کارایی فرزندان خود جهت انجام ورزش حرفه‌ای برنامه غذایی مناسب داشته باشند و بر اساس دستورالعمل متخصص تغذیه حرکت کنند.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار