200223
۲۵ فروردین ۱۳۹۸
آذرشب اظهار کرد:

لزوم توجه نویسندگان کودک و نوجوان به زیبایی‌شناسی پیام‌های قرآنی

یک استاد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران گفت: نویسندگان باید این توانایی را داشته باشند تا زیبایی‌های قرآن و پیرامون خود را کشف کرده و برای مخاطب کودک و نوجوان تصویرسازی کنند.

به گزارش کودک پرس ، محمدعلی آذرشب، استاد زبان و ادبیات عربی دانشگاه تهران درباره چگونگی انتقال مفاهیم قرآنی به کودکان و نوجوانان گفت: معارف قرآنی و دینی حاوی پیام کلی است و هر دو بر فطرت تأکید دارند؛ از این رو اگر این مفاهیم در قالب داستان ارائه شود باید براساس فطرت استوار و با روحیات و خلقیات این گروه سنی آشنا باشد.

وی با بیان اینکه شناخت فطرت انسان‌ها می‌تواند نویسندگان را در ارائه گفتمان متناسب با نیاز آن‌ها کمک کند، افزود: بی‌توجهی به این موضوع سبب می‌شود مفاهیم و معارف ارائه شده با روحیات کودکان و نوجوانان سازگار نبوده و در عمق وجودی آن‌ها نفوذ نکند؛ بنابراین کار برای این گروه سنی از حساسیت‌های بالایی برخوردار است.

آذرشب در ادامه بیان کرد: ارائه یک اثر قرآنی برای مخاطب کودک و نوجوان نیازمند شناخت ویژه از قرآن و مخاطب دارد؛ چرا که نویسنده باید این توانایی را داشته باشد تا پیام مورد نظر را در جای مناسب و به شکلی مناسب‌تر ارائه دهد، از سوی دیگر پیام قرآنی که بر اساس حکمت استوار است، باید در وارد کردن این پیام به داستان‌های قرآنی ویژه مخاطبان یاد شده نیز این حکمت مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با تأکید بر زیباشناسی پیام برای مخاطب کودک و نوجوان گفت: این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد و نویسندگان باید این توانایی را داشته باشند تا زیبایی‌های قرآن و پیرامون خود را کشف کرده و برای مخاطب کودک و نوجوان تصویرسازی کنند و این کار با زبان هنر و به صورت غیرمستقیم می‌تواند اثربخش باشد.

این نویسنده در ادامه گفت: با توجه به اینکه فهم ظاهر قرآن تأثیر چندانی در مخاطب ندارد؛ در این راستا ترجمه قرآن برای مخاطب کودک و نوجوان به منظور ارائه مفاهیم قرآنی، تأثیر چندانی در فهم کامل قرآن ندارد. از این رو نویسنده باید زمینه تدبر و فهم قرآن، تصویرسازی و … را برای مخاطب به وجود آورد.

آذرشب در ادامه بیان داستان‌های قرآنی مناسب و متناسب با سن، روحیات و خلقیات گروه کودک و نوجوان را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: این داستان‌ها باید حاوی پند و عبرت بوده و برای کودکان و نوجوانان جذابیت داشته باشد و آن‌ها بتوانند این داستان‌ها را در خیال خود پرورش دهند و یا مفاهیم قرآن به صورت شعر برای آن‌ها بیان شود که این امر جنبه آموزشی نیز خواهد داشت.

 

این نویسنده تصریح کرد: متأسفانه کسانی هستند که در حوزه داستان‌نویسی برای کودکان و نوجوانان توجه چندانی به هنر داستان‌نویسی ندارند و همچنین نسبت به داستان‌های قرآنی نیز آشنایی اندکی دارند. ورود به این حوزه نیاز به آشنایی با داستان‌های قرآنی و همچنین بازنویسی دارد که در حوزه بازنویسی نیز ضعف‌های بسیاری وجود دارد.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار