200111
۲۴ فروردین ۱۳۹۸

۸۴۰ کودک کردستانی زیرپوشش طرح غربالگری تکامل قرار می‌گیرند

معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به آغاز پروژه ملّی دستیابی به نقاط برش ابزار غربالگری تکامل کودکان «ASQ3 و ASQSE» در استان گفت: ۸۴۰ کودک زیرپنج سال استان زیر پوشش این طرح قرار می‌گیرد.

به گزارش کودک پرس ، فرزام بیدارپور اظهار داشت: برای اجرای این طرح ملی در سطح کشور براساس شاخص های لازم 14 شهرستان به عنوان الگو انتخاب شده که در استان کردستان نیز دیواندره در زمره این شهرستان ها قرار گرفت.
وی افزود: در استان کردستان از هشت پرسشگر دارای مدرک کارشناسی به بالاتر در رشته های بهداشتی برای اجرای طرح بهره گرفته می شود که پیش از این کارگاه های آموزشی و جلسات توجیهی برای آنان برگزار شده است.
معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: تعداد نمونه های این طرح در استان کردستان شامل 840 کودک (420 دختر و 420 پسر) زیر پنج سال است که در 10 خوشه شهری و 10 خوشه روستایی انجام می شود.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح از 18 فروردین و همزمان با کشور در شهرستان دیواندره نیز آغاز شده است، گفت: مدت زمان اجرای پروژه سه ماه است که پرسشگران با سوالات مورد نظر به درب منازل مردم در نقاط تعیین شده مراجعه می کنند.

بیدارپور افزود: در این طرح پرسشنامه هایی در سنین مختلف دراختیار والدین گذاشته می شود و بر اساس جواب ها مشخص می شود که کودک از نظر تکاملی، سیر تکاملی مناسب را دارد یا دچار اختلال و تاخیر در تکامل است.
وی با بیان اینکه هدف از اجرای این طرح را شناسایی سریع تر کودکانی که روند تکاملی غیر طبیعی دارند عنوان کرد و اظهار داشت: به دنبال شناسایی با مداخله به موقع در جهت اصلاح یا کاهش مشکلات این کودکان گام برمی داریم.

بیدارپور یادآور شد: استفاده از ابزارهای مشخص و مناسب برای شناسایی کودکانی که دارای مشکل تکاملی هستند، می تواند والدین و پرسنل بهداشتی درمانی را در جهت تشخیص نیازهای این کودکان و اقدام به موقع در جهت رفع مشکلات آنان کمک کند.

 

«پروژه ملی دستیابی به نقاط برش ابزار غربالگری تکامل کودکان ASQ3 و ASQSEبه منظور بومی سازی سوالات موجود در ابزارهایی که درسطح جوامع مختلف بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد طراحی و در دستور کار اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت قرار داده شد و به صورت آزمایشی در چند شهرستان سطح کشور اجرا می شود».

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار