199850
۲۱ فروردین ۱۳۹۸
مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

۴۷۸کودک مبتلا به تنبلی چشم در قزوین شناسایی شدند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به پوشش ۶۷درصدی اجرای طرح غربالگری بینایی در استان گفت: ۴۷۸ کودک مبتلا به تنبلی چشم در استان شناسایی شدند.

به گزارش کودک پرس ، علیرضا وارثی با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی در قزوین اظهار کرد: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینائی در کودکان 3-6 ساله با هدف کاهش بروز آمبلیوپی و سایر اختلالات بینائی از طریق تشخیص و درمان به موقع بیماری در سنین طلائی زیر 5 سال اجرا می‌شود.

وی افزود: این برنامه در 3 سطح اجرا می‌شود که در سطح اول کودکان از طریق چارت E یا دستگاه غربالگر بینایی توسط مربی مورد معاینه بینائی قرار می‌گیرند و در صورت عدم همکاری یا مشکوک بودن به سطح دوم اپتومتریست ارجاع می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: بعد از مشخص شدن وضعیت کودک پس از معاینه در صورت لزوم جهت معاینات تخصصی‌تر در سطح سوم به پزشک معرفی می‌شود.

وی عنوان کرد: کودکانی که در طول طرح تنبلی چشم سنجش بینائی می‌شوند در صورت نیاز به کمک هزینه عینک و جراحی چشم، از طرف سازمان بهزیستی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وارثی بیان کرد: این طرح به مدت دو ماه در سال از ابتدای آبان ماه در پایگاه‌های معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی اجرا شده و در طول سال نیز پایگاه‌های دائمی سنجش بینایی با هدف معاینه کودکان جا مانده از طرح فعال است.

44752 کودک قزوینی سنجش بینایی شدند

وی عنوان کرد: در سال 97 نیز طرح پیش از موعد در روستاهای شهرستان‌های قزوین شامل الموت و طارم و همچنین تاکستان شروع شده و سایر شهرستان‌ها نیز از مهرماه کار در روستا را آغاز کردند.

این مسئول ابراز کرد: برنامه غربالگری و تشخیص زود هنگام آمبلیوپی و سایر اختلالات بینائی از ابتدای آبان ماه در 92 پایگاه سطح استان توسط  143مربی به وسیله چارت ای و 11 دستگاه غربالگر ادامه پیدا کرد.

وی در ادامه با اشاره به پوشش 67درصدی اجرای طرح غربالگری بینایی در استان گفت: در استان قزوین 69000 کودک  مشمول اجرای طرح بودند که با پوشش 67درصدی در مجموع 44752 کودک مورد سنجش بینایی قرار گرفتند.

وارثی اضافه کرد: 8 موسسه در سطح استان اجرای طرح را بر عهده داشتند و 21بینایی سنج و یک پزشک نیز در طرح همکاری می‌کردند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین عنوان کرد: تعداد کودکان مشکوک به تنبلی چشم در استان 3519نفر بوده و در نهایت 478 کودک مبتلا به تنبلی چشم در استان شناسایی شدند.

وی در پایان تصریح کرد: واگذاری طرح به بخش خصوصی، پوشش بالا در روستاها و استفاده از دستگاه غربالگر بینایی از نقاط قوت اجرای این طرح در استان است.

منبع: دانا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار