موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
1996
۲۹ مرداد ۱۳۹۵

هفته شانزدهم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی شانزدهم بارداری خود بداند.

کودک شما چگونه تغییر می کند

در این هفته طول فرق سر تا کفل جنین 12 سانتی متر و وزن ان 110 گرم است. شما ممکن است این هفته برای اولین بار شروع به احساس حرکت جنین تان کنید. اما آنقدر کوچک است که به سختی اندازه ی کف دست شما می شود. او اینک رشدی سریع دارد. پوست شفاف او همین طور که به لایه هایش می افزاید ته رنگی صورتی دارد. چشمان او به طور فزآینده ای به نور حساس می شوند. سیستم عصبی او شروع به اعمال کنترل کرده است. بند ناف ضخیم تر و قوی تر می شود و جفت به سختی مشغول کار است

اکنون اعضای قسمت پایینی بدن او بیشتر رشد کرده اند. سر او صافتر قرار گرفته است و چشمهای او در جلوی صورتش جای دارند. گوشهای او هم در نزدیکی محل نهایی شان قرار دارند. برخی از اندامهای بدن او که کامل تر هستند (از جمله سیستم گردش خون و مجاری ادراری) مشغول فعالیت می باشند. پوست سر او نیز در حال شکل گیری است، هر جند موهای او هنوز هم قابل تشخیص نیستند. چشمهای او با اینکه بسته هستند به آرامی حرکت می کنند و حتی رشد ناخنهای انگشتان پای او آغاز شده است.

سیستم دفاعی کودک بیش از پیش فعال شده است.کلیه ها براحتی برای دفع ادرار عمل می کنند.صفرا درون معده او ترشح میشود؛ اگرچه فعلا به آن نیاز ندارد و نیازهای خود را از طریق بند ناف دریافت می نماید.

ماهیچه های صورت بسیار توسعه یافته و می تواند دهان خود را باز یا بسته نماید.

ممکن است در این هفته کودک بند ناف خود را بگیرد ولی نگران نباشید بند ناف بسیار محکم بوده و کودک مانع جریان خون نخواهد شد.

جوانه های چشایی او بیش از پیش توسعه یافته است.

وضعیت بدن مادر در هفته شانزدهم

 

5698

سرخی گونه ها (ناشی از حاملگی) یک واقعیت است که عامل آن افزایش جریان خون در سطح پوست بدن می باشد.

خون شما بیشتر از هر زمان دیگر در بدنتان در جریان است و سطح خون حدود 40 تا 50 درصد افزایش می یابد. در برخی از زنان باردار نفوذ خون به غشای بینی سبب بزرگتر شدن و یا متورم شدن بینی میشود.

رباط ها در حال کش آمدن هستند و ممکن است کمی درد خفیف در شکم خود احساس نمایید.

سینه های شمابزرگتر و سنگین تر از قبل شه اند و در حال ساخت آغوز می باشند.

ممکن است شبها احساس گرسنگی به سراغ شما بیاید و یا حتی شکم شما صدا دهد .برای رفع این حالت بهتر است مقداری بیسکوئیت یا مواد خوراکی خشک را کنار تخت خواب داشته باشید.

به زودی شما یکی از بهترین لحظات حاملگی را تجربه خواهید کرد: احساس کردن حرکت کودکی که در شکم دارید. در صورتیکه جفت در پشت دیواره رحم باشد شما حرکت را زود تر از کسانی که جفتشان در جلوی دیواره رحم است احساس خواهید کرد. اولین حرکتهای کودک ممکن است مثل لرزش حرکت حبابهای هوا یا حتی شبیه به درست کردن ذرت بوداده به نظر بیایند. در هفته های بعد شما مطمئنا لگد زدن کودک را احساس خواهید کرد.

معمولا در سه ماهه دوم پزشک تست خون و سونوگرافی را برایش ما انجام میدهد تا از سلامت بارداری مطلع گردد و عدم وجود نقص عصبی و اختلالات کروموزومی را در جنین بررسی می کند.

اندازه رحم شما حدود 16 سانتی متر است و احتمالا دیگر شکم شما بزرگ شده است.

ممکن است ترشحاتی در واژن احساس کنید ولی ر صورتی که دارای بوی بد نیست مشکلی ندارد و برای حفاظت واژن از ابتلا به عفونت توسط سیستم دفاعی بدن شما ترشح می گردد. ولی در صورتی که خارش دارید و یا این ترشحات دارای بوی بد هستند به چزشک مراجعه نمایید

افزایش خون شما و مایع در برگیرنده کودک، بزرگ شدن سینه‌ها و تورم رحم و جفت جنین، می تواند باعث افزایش وزن شما شود. با این وجود شاید هنوز زمان بروز آن نرسیده باشد. تا چند هفته دیگر تمام دنیا خواهند فهمید که شما باردار هستید.

مراقبت های بارداری در هفته شانزدهم

 

مادر

 

از خوردن آسپیرین و بروفن جداً خودداری کنید زیرا که باعث اختلال در رشد و پرورش کودک می شود. بهترین مسکن استامینوفن می باشد.

هفته ی شانزدهم چرخشی حقیقی را نمایان می کند شما دوباره خود را پر انرژی خواهید یافت خود را آرامتر با عواطفی بیشتر، تحت کنترل احساس خواهید کرد. همین طور که بدن شما برای جای دادن جنین رشد می کند پوست شما کش می آید. تمام علائم کشیدگی بعد از بارداری ناپدید خواهند شد. کارهورمون ها در بدنتان ممکن است موجب تورم پاهایتان شود. اضافه وزن زیاده از حد پا درد شما را بدتر می کند بنابراین وزن بارداریتان را کنترل کنید. نسبت به ورزش با انگیزه بمانید. می توانید در کنار پیاده روی شنا کنید.

سعی نمایید از سونا و یا قرار گرفتن در روی تخت های برنز دوری جویید چرا که حرارت زیاد به هیچ وجه برای کودک مناسب نیست و باعث صدمه زدن به او میشود.

برنامه ریزی برای سفر: سه ماهه دوم برای سفر نمودن بسیار امن تر از سه ماهه اول و سوم است ولی با این حال با پزشک خود حتما مشورت نمایید.ولی سعی نمایید در سفر و یا تفریحات از کارهای مهیج همچون پرش غواصی و چیزهایی از این قبیل دوری نمایید چراکه زایمان زودرس را برای شما بدنبال خواهدداشت.سعی نمایید شماره تماسی از پزشک خود داشته باشید تا در مواقع نیاز بتوانید سریع از نظرات وی بهره مند شوید و با وی مشورت نمایید.ضمنا در مرد وسیله سفر و مدت زمان آن نیز طبق شرایط تان از پزشک سوال کنید.

پیاده روی بیش از حد ممکن است سبب ایجاد تورم و یا احساس درد در شما شود.از افراط در این زمینه خودداری نمایید.

کمبود آب سبب بروز مشکلاتی همچون زایمان زود رس می شود پس به اندازه کافی آب بنوشید.

عدم مراجعه به حمام در مدت طولانی سبب ایجاد عفونت های ادراری میشود.پس دقت کافی در مورد نظافت خود داشته باشید.

در صورتی که فرزند شما خواهر یا برادرانی دارد حتما در مورد نجوه برخورد بچه ها و نکات تربیتی مطالعه نمایید.

بهداشت دهان و دندان را بسیار جدی بگیرید، تورم لثه از مواردی است که سبب زایمان زودرس می شود .حتما در سه ماهه دوم چک آپ دندانپزشکی انجام دهید.

شما ممکن است هنوز مستعد دچار شدن به یبوست باشید بنابراین حتما به اندازه کافی از میوه ها و سبزیجات استفاده نموده و آب کافی بنوشید و ورزش را نیز فراموش نکنید.

از ایستادن های طولانی مدت اجتناب ورزید.

در صورتی که امکان دارد از پزشک خود در مورد واکسینه شدن در برابر آنفولانزا سوال کنید و اگر در فصل سرما و شیوع سرماخوردگی قرار دارید خود و کودکتان را واکسینه نمایید.

نکات تغذیه مادر

 

 دارو

آیا سر درد دارید؟ از خوردن آسپیرین و بروفن جداً خودداری کنید زیرا که باعث اختلال در رشد و پرورش کودک می شود. بهترین مسکن استامینوفن می باشد.

 

 

برنامه فعالیت مادر در هفته شانزدهم

 

 

مادر

 

با گرفتن دوش آب گرم صبحگاهی، نشاط بیشتری را برای خود به ارمغان آورید. دوش 20 دقیقه ای روزانه می تواند باعث آزاد شدن ذهن مادرانی شود که مشغله فکری زیادی دارند. اگر احساس کردید که سرتان سرد می شود کاملاً طبیعی است و علت آن افزایش جریان خون در نقاط دیگر بدن شماست.

ورزش

 

 

ورزش

صاف بایستید! زیرا بزرگ شدن رحم و سینه‌ها و جلو افتادن مرکر ثقل بدن، باعث فشار آمدن به قوس کمر شما می شود. نگه داشتن حالت مناسب بدن بسیار مهم است، خصوصاً زمانی‌که در حال ورزش هستید. در حین ورزش این طور تصور کنید که سر خود را به سمت سقف می کشید. در این حالت به صورت ناخود آگاه، گردن صاف شده، شانه ها بالا رفته و شکم و باسن به داخل کشیده می شوند.

 

منبع :        مهد پرتال

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار