199536
۱۸ فروردین ۱۳۹۸
گفتگو با مدیر کل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان؛

افشین مولایی: طرح ماراتن کودک در سال جدید برای ۱۰ میلیون نفر اجرا می‌شود

مدیر کل دفتر توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های این دفتر در سال ۱۳۹۷ گفت: پروژه ورزش کارکنان دولت در ۱۰ رشته ورزشی برای زنان و مردان در هشت استان برگزار شد که تاثیرات بسیار مثبتی در روحیه کارکنان داشت.

به گزارش کودک پرس ، افشین مولایی با اشاره به اقدامات بسیار خوب دفتر توسعه ورزش همگانی در سال 1397 گفت: پروژه ورزش کارکنان دولت که در 8 استان چند هزار کارمند را از وزارت خانه ها و سازمان های مختلف کشور درگیر کرد یکی از همین اقدامات بسیار خوب بود.
مدیر کل دفتر توسعه ورزش همگانی ادامه داد: پروژه ورزش کارکنان دولت در 10 رشته ورزشی زنان و مردان برگزار شد و قطعا با روحیه ای که کارمندان به دست آوردند ضمن کسب سلامتی جسمی و روحی می توانند خدمات بهتری را در محطی کار ارائه دهند. با توجه به دغدغه شخص دکتر سلطانی فر به عنوان وزیر ورزش و جوانان مبنی بر مشارکت حداکثری در ورزش همگانی و مکانیزم های این مشارکت که از معاونت توسعه ورزش همگانی خواسته شده دفتر ما برنامه جدیدی را در این خصوص آماده کرده است.

وی افزود: تفاوت عمده این برنامه با برنامه های مشابه در این است که این برنامه با نگاه سیستمی طراحی شده که 4 سیستم باید همزمان برای توسعه ورزش همگانی فعال شوند تا بتوانیم به نتایج مورد نظر برسیم. اولین سیستم جامعه فعال است که رویکرد اصلی در آن تمرکز بر اصلاح نگرش مخاطبین و تبدیل ورزش به یک باور عمومی متناسب با آگاهی از فواید چندگانه ورزش است تا ورزش به عنوان یک دغدغه برای عموم اقراد باشد.

مولایی در خصوص ادامه سیستم های چهارگانه برای توسعه ورزش همگانی گفت: دومین مورد محیط فعال یعنی امکان دسترسی آسان با کوتاه ترین زمان برای عموم شهروندان متناسب با سن و شغل و جنسییت آنها به یک مکان ورزشی است. مردم فعال سومین سیستم در این خصوص است. برگزاری رویدادها و برنامه های متنوع ورزشی امکان مشارکت مخاطبین را در سطح ملی به وجود بیاوریم. یعنی برای رده های سنی مختلف با توجه به علایق، شرایط مالی و فرهنگی و شرایط جغرافیایی شرایط متنوعی برای ورزش همگانی به وجود بیاوریم. آخرین مورد هم سیستم های فعال است یعنی تمام دستگاه هایی که دغدغه سلامت و فعالیت مردم را دارند برای محقق شدن سه سیستم فوق باید پشتیبانی های لازم را انجام دهند و با یک هم افزایی ملی امکانش پایش فعالیت های ورزشی محقق شود و همچنین منابع پایدار مالی برای به ثمر رسیدن این سه سیستم فراهم شود. در واقع رویرکرد مشترک تمام دستگاه ها در سیستم چهارم ایجاد کردن سرمایه گذاری، مسئولیت پذیری و پاسخگویی به افکار عمومی در این خصوص است. باید ورزش را از دل ورزشگاه ها به میان مردم بیاوریم.

مدیر کل دفتر توسعه ورزش همگانی در خصوص مهم ترین برنامه های این دفتر در سال آینده گفت: ما با همین 4 سیستم برنامه های عملیاتی دفتر را طراحی کردیم و اقداماتی که باید فدراسیون ها و ادارات کل استان ها انجام دهند به آنها ابلاغ کردیم. مثلا در طرح نوروزانه با ورزش سعی می شود با استفاده از ظرفیت های فرهنگی و آیینی استان های مختلف کشور، جذابیت های فعالیت های ورزشی را مضاعف کنیم و متناسب با تمایلات اقوام ایرانی یک فضای پرنشاط برای مشارکت بیشتر مردم در فعالیت های بدنی را فراهم کنیم. هدف این است که میزان تماشاگران ورزشی را به مشارکت کنندگان در فعالیت های ورزشی تبدیل کنیم.

مولایی در پایان با اشاره به طرح جدیدی به نام ماراتن کودکان ایران گفت: این طرح یکی از مهم ترین برنامه های ما برای سال آینده است که بین حدود 10 میلیون کودک و نونهال سنین 4 تا 14 سال سراسر کشور اجرا می شود. در این پروژه مسافت ماراتن برای کودکان به تدریج و در روزهای مختلف با مشارکت والدین طی یک فصل پیموده می شود. کودک در این طرح به صورت روزانه ممکن است مسافتی را بدود، دوچرخه سواری کند یا حتی با اسکیت برود. میزان این فعالیت در یک نرم افزار جامع ثبت و به ورزشکارو والدینش بازخورد داده می شود. هدف اصلی ما داشتن فعالیت جسمانی مستمر برای افراد است و در پایان فصل هم محاسبات نهایی توسط نرم افزار انجام و جوایزی اهدا خواهد شد.

 

 

 

 

منبع: پایگاه خبری ورزش و جوانان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار