199399
۱۷ فروردین ۱۳۹۸

۴ نکته برای صحبت کردن با نوجوانان

در طول دوره نوجوانی تغییرات هورمونی، فیزیکی و تغییرات زیادی در زندگی اجتماعی فرد اتفاق می‌افتد که بر خصوصیات شخصی او تاثیر می‌گذارد. همین مساله باعث می‌شود برقراری ارتباط با نوجوان به نوعی چالش تبدیل گردد.

به گزارش کودک پرس ، در طول دوره نوجوانی تغییرات هورمونی، فیزیکی و تغییرات زیادی در زندگی اجتماعی فرد اتفاق می افتد که بر خصوصیات شخصی او تاثیر می گذارد. همین مساله باعث می شود برقراری ارتباط با نوجوان به نوعی چالش تبدیل گردد. معمولا والدین در سال هایی که فرزندشان پا به دوره نوجوانی گذاشته است، دچار مشکل می شوند و نمی توانند با او به راحتی ارتباط برقرار کند.  گاهی رفتار نوجوانان به گونه ای است که انگار به یک زبان کاملا متفاوت صحبت می کنند!

مهمترین نکته در ارتباط با نوجوانان این است که تا حد امکان صبور باشید و با اطلاع از چند نکته ساده مکالمه خود را به سمت بهتر پیش ببرید. زمانی که فرزند شما با مشکلی روبرو می شود، باید در کنارش باشید و او را راهنمایی کنید ولی در عین حال اجازه دهید خودش مشکل را حل کند. قدرت استدلال باید با تمرین کردن در نوجوان به وجود آید. با کمک هم مشکل را تجزیه و تحلیل کنید و اجازه دهید تا فرزندتان راه حل را پیدا کرده و مسئولیت عواقب آن را برعهده بگیرد.

 

همانطور که گفته شد، در دوره نوجوانی تغییرات بسیاری در زندگی اجتماعی، شرایط فیزیکی و هورمون های بدن ایجاد می شود. به دنبال این تغییرات، برقراری ارتباط با او ممکن است پیچیدگی های زیادی نیز به همراه داشته باشد. در دوره نوجوانی، فرزند شما دوست دارد با دوستان هم سن و سال خود بیشتر صحبت کند، ولی همین مسئله می تواند منجر به راهنمایی و نصیحت های اشتباه شود. پس بهتر است خودتان برای کمک به فرزندتان دست به کار شوید ولی برای این قدم، باید برخی نکات را بیاموزید تا بتوانید با او راحت تر صحبت کنید.

 

خردمند باشید و موقعیت خود را حفظ کنید

نوجوانان می دانند برای رسیدن به خواسته خود باید چگونه با پدر و مادر حرف بزنند. درست است که والدین گاهی تسلیم خواسته فرزند خود می شوند، ولی به راستی این عمل چه نکته ای را به نوجوان یاد می دهد؟ زندگی تسلیم خواهش و التماس نمی شود و شما هم نباید این رویه را پیش بگیرید، پس سر حرف خود بایستید.

شما باید خردمند و معقول باشید و اجازه دهید نوجوانتان توضیح دهد که چرا قوانین را زیر پا گذاشته است. برای مثال تصور کنید فرزندتان از شما اجازه می خواهد تا دیرتر از ساعت مقرر شده همیشگی، به خانه باز گردد. واکنشتان چیست؟ آیا با داد زدن و دعوا او را از خواسته اش منع می کنید؟ ولی اگر موافقت کنید و معقول باشید دیگر نقش بازی نمی کند و التماس هم نخواهد کرد. شاید این خواهش فقط برای یکبار از طرف او بیان شود. برای مستحکم کردن این قانون، پیشنهاد می شود با کل خانواده جمع شوید و در مورد قوانینی که برای خانه خود وضع کرده اید، صحبت و بحث کنید. ساعت مشخص شده برای بازگشت به خانه یکی از قوانین مهم به شمار می رود. قبل از آغاز بحث همه عوامل را در نظر بگیرید. این کار به نوجوان شما نشان می دهد اگر قوانین را نشکند، پدر و مادر نیز با او موافقت می کنند.

 

جسور و پر جرات باشید

زمانی که پدر و مادر پر جرات و جسور باشند، می توانند از حقوق خود دفاع و نظرات خود را به راحتی بیان کنند. این خصوصیت باعث می شود نه شما فرزند خود را برنجانید و نه او باعث رنجش شما شود. با این روش، صحبت و مذاکره را به سمتی پیش می برید که هر دو طرف نسبت به نتیجه به دست آمده خوشحال و شاد باشند.

زمانی که با جرات و محکم با فرزند خود صحبت کنید، با شانس بیشتری نتیجه را به سمتی که می خواهید پیش می برید. با این راهکار نوجوان شما هم احساس آرامش و امنیت بیشتری می کند چرا که می داند والدین او به حرف هایش گوش می دهند و نظرات و احساسات او برای پدر و مادرش مهم است.

 

زمان صحبت کردن از مثال های خوب استفاده کنید

هیچ قانون راهنما یا محرمانه ای در صحبت کردن با نوجوانان وجود ندارد. به همین دلیل باید صبر زیادی داشته باشید، آنها را درک کنید و برای حرف های خود مثال بیاورید. این روش باعث می شود دلایل نگران کننده شما برای نوجوان هم ملموس تر باشد و آن را راحت تر متوجه شود.

نوجوانان از همه جوانب در حال بلوغ هستند و برای مستقل شدن با خود می جنگند. آنها ترجیح می دهند زمان بیشتری را با دوستان خود سپری کنند. بسیار مهم است که در این دوره والدین نوجوان را در تصمیم گیری خانوادگی در نظر بگیرند و تاکید داشته باشند که او هم نظر خود را اعلام کند. حال این تصمیم گیری ممکن است در مورد مسافرت، خرید یک وسیله جدید، تعویض مدرسه، جابه جایی منزل یا هر مورد دیگری باشد. این نکته بسیار مهم است که نظر و عقیده او را هم در برنامه زندگی بگنجانید تا بهترین تصمیم عملی شود.

 

بهترین مکان و زمان را انتخاب کنید

اگر فکر می کنید فرزندتان مشکل رفتاری دارد، برای صحبت کردن با او در این رابطه بهترین زمان و مکان را انتخاب کنید. مکتن مناسب باید جایی باشد که کسی صحبتتان را قطع نکند یا باعث حواس پرتی هر کدامتان نشود. بهترین زمان هم زمانی است که هر دو آرام باشید، این مورد در مورد نوجوان شما اهمیت بیشتری دارد. مطمئن شوید که او در آرامش کامل است. برای شروع بحث مشکل را با روش ساده و به طور مستقیم توصیف کنید. احساس خود را در مورد رفتارش بیان کنید، ولی به هیچ وجه مستقیما در مورد شخصیتش قضاوت نکنید. تنها سعی کنید رفتار او را تصحیح کنید. آنچه در رفتار او باعث ناراحتی و آزار شما شده است، باید روشن شود، ولی شخصیتش را هرگز زیر سوال نبرید. درست کردن اولین اشتباه در نوجوان اهمیت زیادی دارد. اجازه ندهید رفتار او ادامه داشته باشد. با این رویه از تنبیه پیشگیری می کنید، پس فرزندان هم حالت تدافعی پیدا نمی کند و به خوبی متوجه می شود که نباید این کار را دوباره انجام دهد.

همه می دانیم که صحبت کردن با یک نوجوان کار راحتی نیست و گاهی جلوگیری از دعوا و مشاجره بسیار سخت تر است. اگر فرزندتان در حین مشاجره ناراحت شد و تن صدایش را بالا برد، شما همچنان آرامش خود را حفظ کنید. باید بتوانید به فرزندتان قوت قلب بدهید و به او بفهمانید که هر وقت آرامتر شد، صحبت کردن را ادامه می دهید. فراموش نکنید که والدین مهمترین نقش را در تربیت فرزند و پشت سر گذاشتن دوران نوجوانی بر عهده دارد.

 

 

 

 

منبع: بهداشت نیوز

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار