199121
۰۸ فروردین ۱۳۹۸

سرعت و شتاب؛ یکی‌از مهم‌ترین اصول مهم در تربیت فرزند

نماینده ولی‎فقیه در لرستان با بیان این‌که سرعت و شتاب در تربیت فرزند یکی‌از مهم‌ترین اصول در تربیت است، اظهارکرد: دشمن سرمایه‌گذاری عظیمی را در جهت منحرف کردن نسل نوجوان و جوان انجام داده است لذا قبل از این‌که دشمن بر فرزندان ما هجمه وارد کند، ما خودمان باید سراغ فرزندان‌مان برویم و تربیت صحیح آن‌ها مدنظر قرار دهیم.

به گزارش کودک پرس ، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌آباد در رابطه‌با حقوق فرزندان بر والدین، گفت: اولین سنگ بنای تربیت دینی فرزند آشنایی با تعالیم قرآن‌کریم است چنان‌که امام علی(علیه‌السلام) در این رابطه فرموده است: «ازجمله حقوق فرزند بر پدر و مادر این است که نامی نیکو بر او بنهد و به‌خوبی تربیتش کند و قرآن را به او بیاموزد».
وی افزود: آشنا کردن فرزند به احکام اسلام و حلال و حرام ازجمله وظایف پدر و مادر بر فرزند است چنان‌که پیامبراکرم(صلی‌الله علیه و آله و سلم) در این رابطه فرموده است: «فرزندان‌تان را در سن هفت سالگی وادار به نماز کنید و اگر خواستید تنبیه کنید از سن ده سالگی باشد و از این سن بیشتر بستر خواب آن‌ها را جدا کنید».
میرعمادی اضافه کرد: از موضوعاتی که در مسئله تعلیم و تربیت فرزند مطرح شده آن است که پدر و مادر، فرزند را بر دوستی علی‌بن ابیطالب(علیه‌السلام) و فرزندان او تربیت کنند، زیرا مایه سعادت دنیوی و اخروی است چنان‌که رسول خدا(صلی‌الله علیه و آله و سلم) خطاب به یکی از انصار فرمود: «فرزندان خود را بر دوستی علی(علیه‌السلام) ادب کنید».
نماینده ولی‌‌فقیه در لرستان گفت: رعایت عدالت ازجمله توصیه‌های همیشگی است در مورد فرزندان و تربیت آن‌ها در خانواده نیز توجه فراوانی به عدالت شده است ازجمله: محبت عادلانه، تقسیم ارث عادلانه، حمایت مادی و معنوی عادلانه، رفتار عادلانه با فرزندان و … چنان‌که پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله و سلم) در این باره سفارش فراوان داشته از جمله نعمان بن بشیر می‌گوید: شنیدم پیامبر(صلی‌الله علیه و آله و سلم) فرمود: بین فرزندانتان به عدالت رفتار کنید».
امام جمعه خرم‎آباد اظهارکرد: در تعالیم اسلام بر روی برخی از آموزش‌ها و تربیت‌ها برای فرزندان عنایت ویژه‌ای وجود دارد از جمله این موارد تیراندازی، شنا، سوارکاری و … است.

 

اهمیت تربیت فرزندان

میرعمادی در رابطه با اهمیت تربیت فرزندان، گفت: دشمن امروز سرمایه‌گذاری عظیمی را در جهت منحرف کردن نسل نوجوان و جوان را انجام داده است لذا قبل از این‌که دشمن بر فرزندان ما هجمه وارد کند، ما خودمان باید سراغ فرزندان‌مان برویم و تربیت صحیح آن‌ها مدنظر قرار دهیم.
وی افزود: با توجه به این‌که هرچه سن فرزند ما بالاتر می‌رود پذیرش وی نیز سخت‌تر می‌شود، لذا دوران کودکی بهترین دوره برای تربیت فرزند است چراکه در این دوران فرزندان ما زودتر مسائل را قبول می‌کنند و می‌پذیرند.
این مفسر قرآن‌‌کریم با تاکید بر این‌که باید در تربیت فرزندان شتاب کرد، اضافه کرد: سرعت و شتاب در تربیت فرزند یکی‌از مهم‌ترین اصول در تربیت است امام علی(علیه‌السلام) نیز در رابطه با تربیت فرزند فرموده است: «اگر می‌خواهید فرزندان‌تان را تربیت کنید باید اصولی را رعایت کنید».
آیت‌الله میرعمادی ارتباط سالم با فرزندان و هماهنگی بین پدر و مادر در تربیت فرزندان را متذکر شد و افزود: پدر و مادر در تربیت فرزندشان باید با هم هماهنگ باشند نباید پدر چیزی بگوید و مادر آن‌را رد کند و یا بالعکس، چراکه در این موارد فرزند دچار دوگانگی و تردید در پذیرش و یا رد می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان عمل قبل از گفتار را نیز بسیار مؤثر دانست و اضافه کرد: پدر و مادر قبل از این‌که چیزی را از فرزند خود بخواهند باید خود نسبت به آن مسئله عامل باشند مثلاً اگر از فرزندشان می‌خواهند در نماز جماعت و یا نمازجمعه شرکت کند باید خودشان نسبت به شرکت در این قبیل برنامه‌ها الگوی فرزند باشند، پدر و مادری که خودشان ساعت‌ها پای برنامه‌های ماهواره و فیلم‌های مستهجن می‌نشینند نخواهند توانست فرزندان خود را از تماشای این برنامه‌ها برحذر دارند.

 

استفاده از موقعیت‌های مناسب در تربیت فرزند

وی استفاده از موقعیت‌های مناسب را در تربیت فرزند مهم دانست و افزود: تربیت زمان می‌خواهد، هر وقت دلمان بخواهد نمی‌توان تربیت کرد باید از فرصت‌ها و شرایط استفاده کنیم، زمانی خودمان حوصله نداریم و زمانی فرزندمان حوصله ندارد در چنین مواقعی تربیت نمی‌تواند موفق باشد.
امام جمعه خرم‌آباد ادامه داد: باید در تربیت فرزند ثابت‌قدم بود اگر کسی در عملش متزلزل است درباره یک مسئله زمانی حساسیت نشان می‌دهد و زمان دیگر نسبت به آن حساس نیست، در این موارد تربیت نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.
وی گفت: والدین باید نسبت به برآورده کردن خواسته‌های منطقی فرزندان‌شان جدیت به خرج دهند اگر والدین می‌خواهند در تربیت فرزندشان موفق باشند باید خواسته‌ها و نیازهای منطقی او را برآورده کنند تا او هم آرامش پیدا کند و پذیرا باشد.
میرعمادی اضافه کرد: والدین باید به تفاوت‌های تربیتی دختران و پسران توجه داشته باشند و نسبت به موفقیت‌ها و شکست‌ها و کارهای خوب و بد فرزندشان برخورد منطقی داشته باشند.
وی افزود: گاهی برخی کلمات در روحیه فرزند دختر مؤثر است اما در پسر مؤثر نیست لذا در تعلیم و تربیت باید توجه شود که تربیت دختر با پسر فرق دارد.
وی عدالت در تربیت و محبت و احترام و حفظ شخصیت کودک را نیز در تربیت فرزند مؤثر دانست و ادامه داد: انسان اسسر محبت است، محبت کوچک و بزرگ نمی‌شناسد پدر و مادر اگر می‌خواهند کلام‌شان تاثیرگذار باشد باید کلام آن‌ها با محبت همراه باشد.
وی توجه به شرایط سنی فرزندان را نیز متذکر شد و گفت: تربیت باید تدریجی و به‌صورت مداوم باشد چراکه تربیت یک‌مرتبه حاصل نمی‌شود و مثل نهال و بذری است که کاشته می‌شود.

نماینده ولی‎فقیه در لرستان اصل وراثت و محیط را نیز در تربیت مؤثر دانست و در بیان ویژگی‌های جوانان و نوجوانان، گفت: اثرپذیری، انرژی و توان بالا، فضیلت‌خواهی، نوآوری، پرسش‌گری، همت و عزم راسخ ازجمله ویژگی‌های جوانان و نوجوانان است که در تربیت باید لحاظ شود.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار