198876
۲۸ اسفند ۱۳۹۷

کمک استارتاپ‌های اسلامی به خلق بازی‌های رایانه‌ای/ بازی‌سازان به داستان‌های قرآنی توجه کنند

دانشجوی کارشناسی گرافیک و طراح بازی ویژه گوشی‌های هوشمند گفت: استارتاپ‌های قرآنی ـ مذهبی برای من جالب بود و جمع‌بندی مطالب در ایجاد انگیزه برای خلق اثر جدید در حوزه بازی با رویکرد اسلامی ـ قرآنی مؤثر است.

به گزارش کودک پرس ، حمیدرضا حسینی، دانشجوی کارشناسی گرافیک و طراح گیم ویژه گوشی‌های هوشمند، گفت: بازی در هیچ زمینه‌ای آسیب‌زا نیست و فقط برای سرگرمی طراحی می‌شود اما اگر این سرگرمی کنترل نشده و با افراط و تفریط همراه شود، آسیب‌زا می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اگر بازی‌ها کنترل شده و در مدت زمان معین متناسب برای گروه‌های سنی ۵ سال تا بزرگسال استفاده شود، مفید است، اظهار کرد: حتی تحقیقات علمی ثابت کرده است بازی برای فرایند مغزی بسیار مفید است و حتی قادر است ضریب هوشمندی افراد را تا ضریب قابل‌توجهی ارتقا دهد.
حسینی بر ضرورت استفاده درست از بازی‌های رایانه‌ای و دقت به تناسب سنی و بازی در نظر گرفته شده تأکید کرد و افزود: در استاندارد جهانی هر بازی رده‌بندی مشخصی دارد که خانواده‌ها باید روی آن دقت لازم را داشته باشند، متأسفانه نظارت روی بازی‌های رایانه‌ای ضعیف است و رده سنی بازی که باید تولید شود رده‌بندی سنی انجام نمی‌شود یا اگر می‌شود در توزیع و ارسال کنترلی وجود ندارد.
وی ادامه داد: برخی رده‌های سنی ۱۳+ است و این رده سنی تا ۲۵+ تغییر می‌کند، هم ناظران و هم خانواده‌ها به موضوع رده‌بندی سنی باید توجه ویژه داشته باشند برخی بازی‌ها به‌دلیل خون‌ریزی و داشتن صحنه‌های خشن روان کودک را می‌آزارد و او را بسیار مورد آسیب قرار می‌دهد. قطعاً استفاده از این بازی‌ها برای سنین کودکی و نوجوانی ممنوع است، بازی‌ها وقتی به جا استفاده نمی‌شود مشکلات زیادی را به‌دنبال خواهد داشت.

میزان آشنایی طراحان گیم با داستان‌های ایرانی، اسلامی و قرآنی 
حسینی در پاسخ به این سؤال که طراحان گیم چه میزان با داستان‌های ایرانی، اسلامی و قرآنی آشنا هستند تا آن داستان‌ها به بازی اثرگذار تبدیل کنند و آیا از داستان‌های قرآنی الهام می‌گیرند یا خیر سراغ بازی‌هایی می‌روند که مخاطب بیشتری دارد؟ اظهار کرد: من حدود ۶ سال در حوزه طراحی گیم فعالیت دارم می‌توان گفت هم کم‌لطفی مخاطب و هم بازی‌سازان باعث شده به این امر یعنی توجه به داستان‌های ایرانی ـ اسلامی کم باشد در صورتی که بازی‌ساز برای تولید بازی به محتوای اثرگذار نیاز دارد و این اثرگذاری در داستان‌های ایرانی به ویژه داستان‌های قرآنی به وفور دیده می‌شود.
وی ادامه داد: اگر بازی محتوای جذابی نداشته باشد حتی اگر با بهترین تکنولوژی و گرافیک بازی تهیه شود مخاطب ندارد، قصه‌های قرآنی یکی از منابع بسیار خوب برای بازی‌سازی است و بازی‌ساز برای تهیه بازی دنبال قصه می‌گردد، بهتر است افرادی که در این حوزه فعالیت دارند به جای استفاده از محتوای زاییده ذهن خودشان از قصه‌های باستانی همچون رستم و سهراب یا داستان‌های قرآنی همچون حضرت ابراهیم(علیه‌السلام)، حضرت موسی(علیه‌السلام) و… که در قرآن وجود دارد استفاده کنند.

طراحان گیم دنبال محتوایی هستند
حسینی بیان کرد: طراحان گیم دنبال محتوایی هستند که مخاطب بیشتری داشته باشد و استفاده از داستان‌های قرآنی یکی از آن‌هاست البته مقداری هم باید ذائقه روز و مخاطب را در نظر گرفت. تقاضا با عرضه برابری می‌کند اگر تقاضایی وجود نداشته باشد عرضه‌ای نیز صورت نمی‌گیرد لذا باید دقت کرد داستان‌ها نباید از فرم اصلی خارج شوند.
وی بر لزوم توجه به فرهنگ‌سازی در حوزه انتخاب بازی‌ها تأکید کرد و افزود: ذائقه افراد از کودکی، رسانه‌های بصری و شنیداری، شبکه‌های مجازی، کتاب‌ها و … شکل می‌گیرد. می‌توان ذائقه افراد را به سمت استفاده از بازی‌های دینی اسلامی ایرانی هدایت کرد، داستان‌های قرآنی همچون داستان حضرت موسی(علیه‌السلام) و… دارای پتانسیل بالایی است، هرآنچه بازی می‌خواهد این داستان دارد از همه مهم‌تر اینکه داستان واقعی و قابل قبول‌تر است.
حسینی بابیان اینکه از ارگان‌های دولتی باید داستان‌های قرآنی، اسلامی و ایرانی حمایت کنند، اظهار کرد: متأسفانه ارگان‌های دولتی از بازی‌ها کم حمایت می‌کنند، اگر قرار است بازی همچون قصه‌های قرآنی در گستره بالایی ارائه شود تا در برابر بازی‌های دیگر قرار گیرد باید دارای اسپانسر قوی باشد و ارگان‌های دولتی می‌توانند در این حوزه ورود جدی‌تر پیدا کنند که متأسفانه چنین نیست.

طراح گیم از برگزاری استارتاپ‌های قرآنی در زمینه‌های مختلف استقبال کرد و افزود: استارتاپ‌های قرآنی ـ مذهبی برای من جالب بود و جمع‌بندی مطالب در ایجاد انگیزه برای خلق اثر جدید در حوزه بازی با رویکرد اسلامی ـ قرآنی مؤثر است. اگر استارتاپ‌های دینی و قرآنی به صورت مستمر در بخش‌های گوناگون بدون اغراق‌پروری برگزار شود قطعاً خروجی مناسبی را در خلق آثار جدید در رشته‌‌های مختلف شاهد هستیم.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار