198683
۲۷ اسفند ۱۳۹۷
روانشناس کودک عنوان کرد؛

تاثیر عیدی دادن بر روان کودکان!

آذردخت داوری روانشناس کودک به تاثیر عیدی دادن بر روان کودکان اشاره کرد و فرارسیدن این ایام را فرصتی مناسب برای آموزش برخی رفتارها به کودکان توسط والدین عنوان کرد.

به گزارش کودک پرس ، عیدی دادن به کودکان هم اصولی دارد و  ممکن است از آن اطلاع نداشته باشید، آذردخت داوری روانشناس کودک در خصوص باید‌ها و نباید‌های عیدی دادن به کودکان توضیح داد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری بزرگسالان از عیدی دادن و عیدی گرفتن در دوران کودکی‌شان خاطرات بسیاری دارند، اظهار داشت: ثبت خاطره عیدی دادن و عیدی گرفتن در حافظه بلند مدت افراد اتفاق می‌افتد و ثبت در حافظه بلند مدتشان به این دلیل است که خاطرات جزء مفاهیم معنادار دسته بندی می‌شود.

*نحوه عیدی دادن در روان کودکان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار است

داوری افزود: اگر به خاطرات بزرگسالان توجه کنیم می‌بینیم که گاهی اوقات در کنار خاطرات شیرین از عیدی گرفتن خاطرات تلخی هم دارند که شاید ناشی از تبعیض‌ها و رفتارهای نامناسب بزرگسالان باشند. بنابراین نحوه عیدی دادن در روان کودکان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار است.

*اگر عیدی غیرنقدی می‌دهید به تناسب عیدی، سن و سلیقه کودک توجه کنید

این روانشناس درخصوص اصول عیدی دادن به کودکان به ذکر چند نکته اشاره کرد و گفت:در عیدی دادن به کودکان باید به این نکته توجه داشته باشیم که عیدی مناسب سن کودک باشد.در برخی خانواده رسم بر این است که عیدی به صورت غیر نقدی پرداخت شود، اگر هدیه غیرنقدی به کودکان می‌دهید سعی کنید عیدی بخرید که متناسب سن کودک و با توجه به علائق او باشد.

*عیدی‌های نقدی‌تان حتی المقدور «نو» باشد و از اسکناس‌هایی با مبلغ خردتر استفاده کنید

این روانشناس افزود: گاهی اوقات خانواده‌ها به صورت نقدی عیدی می‌د‌هند، عیدی‌های نقدی بهتر است از پول نو استفاده کنید، چون کودکان تفاوت پول کهنه و نو را متوجه می‌شوند.

 

وی تاکید کرد: سعی کنیم از تعداد اسکناس‌ها خردتر در پرداخت عیدی استفاده کنیم، چون در ذهن کودکان تعداد بیشتر اسکناس به معنای ارزش بیشتر پول است و ذوق بیشتری می‌کنند.

داوری با بیان اینکه رسم عیدی دادن برای کودکان بسیار شیرین است گفت: کودکان برای عیدی گرفتن لحظه شماری می‌کنند، اما در عیدی دادن باید به این نکته توجه کنیم که دوره دوم کودکی که همزمان با ورود به دوران مدرسه است، روحیات کودکان تغییر می‌کند و آنها حساسیت بیشتری بروی عیدی گرفتن دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا عیدی نقدی دادن به کودکان در سنین زیر دبستان که با مفهوم پول هنوز سروکار ندارند آسیب‌زا نیست پاسخ داد: خیر، در میان برخی خانواده‌ها عیدی نقدی مرسوم است و کودکان هم دوست دارند.

*عیدی کودکانتان را از آنها نگیرید/ درباره نحوه خرج کردنش با کودک مشورت کنید

این روانشناس کودک خطاب به والدین خاطرنشان کرد: عیدی کودکانتان را از آنها نگیرید، چه مبلغ آن زیاد و یا کم باشد.

وی در ادامه توضیح داد: اگر کودکی دوست دارد عیدی نقدی‌اش را پس‌انداز کند، حتما درباره نحوه پس‌اندازش با او مشورت کنید که پول را نگه دارید و یا در حساب بانکی که به نام خود اوست ذخیره کنید.

داوری اظهار داشت: بهتر است برای خرج کردن عیدی‌های نقدی کودکتان را به فروشگاه ببرید و چیزی را که دوست دارد با برایش تهیه کنید.

*عیدی اشخاص مختلف را با هم مقایسه نکنید

وی ابراز داشت:  والدین سعی کنند از چشم و همچشمی‌ها و رقابت‌های ناسالم درون فامیل در این زمینه در کنار کودکان صحبت نکنند، از مقایسه هدایا و عیدی‌های دریافتی از کودکانشان بپرهیزند و یا عیدی‌ها را با هم مقایسه نکنند، چون این مساله در ذهن کودک تاثیر می‌گذارد و برای او ذهنیت نامناسبی ایجاد می‌کند. ممکن است توقع کودک بالا برود و یا موجب بروز رقابت ناسالم میان گروه همسالانش شود و حتی نسبت به افرادی که عیدی کمتری به او دادند محبتش کمتر شود.

 

*مبلغ عیدی را در ذهن کودک پررنگ نکنید

این روانشناس با تاکید بر اینکه نباید مبلغ عیدی را برای کودکان پررنگ کنیم گفت: طوری رفتار کنید که تنها ماهیت عیدی دادن و عیدی گرفتن برای کودکان مهم باشد نه دریافت عیدی گرانقیمت.

*سعی کنید در عیدی دادن تبعیضی قائل نشوید

وی از والدین خواست در زمان عیدی دادن میان کودکان تبعیضی قائل نشوند و سعی کنند عیدی یکسان پرداخت شود تا حس حسادت در ذهن بچه‌ها زنده نشود.

*از فرصت نوروز و عیدی گرفتن برای آموزش قدردانی استفاده کنید

به گفته این روانشناس ایام نوروز و زمان دریافت عیدی فرصت مناسبی برای آموزش تشکر و قدردانی به کودکان است، از کودکان بخواهید وقتی از کسی عیدی دریافت کردند از او تشکر کنند، چه مبلغ عیدی کم و چه زیاد باشد، چه هدیه مورد پسندش باشد و چه نباشد.

وی افزود: این وظیفه والدین است که خصلت قدردانی را در کودکانشان زنده نگه دارند.

*رسم دید و بازدید را زنده نگه دارید

داوری به والدین پیشنهاد کرد: از فرصت ایام عید برای دید و بازدید و معاشرت با فامیل و آشنایان استفاده کنند و سعی کنند این رسوم را در ذهن کودکانشان زنده نگه دارند.

وی ادامه داد: از آنجایی که ایام عید در فرهنگ ما ایام شادی به حساب می‌آید، پدر و مادرها می‌توانند لذت حضور در جمع بستگان را در دل کودکانشان زنده کنند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار