موقعیت فعلی شما : خانه/اخبار/فرهنگ و رسانه
198651
۲۶ اسفند ۱۳۹۷
نگاهی به "بهشت گمشده"؛

فیلمی در ژانر کودک با محوریت سقط جنین!

“بهشت گمشده” می‌خواهد با شعار “هنوز بهانه‌ای برای زندگی هست” مفاهیم ارزشمندی چون روابط انسانی، اخلاق، معجزه و قدرت ایمان را به‌تصویر بکشد اما به‌دلیل ضعف در فیلمنامه و شخصیت‌پردازی به‌شدت ناکام می‌ماند.

به گزارش کودک پرس ، “بهشت گمشده” به‌کارگردانی حمید سلیمیان و تهیه‌کنندگی محمدصادق آذین به‌ظاهر فیلمی در ژانر کودک و نوجوان است که اکران ویژه‌ای نیز برای مدارس و دانش‌آموزان دارد.

“بهشت گمشده” داستان زوجی به‌نام آیدا (افسانه پاکرو) و عیسی (افشین هاشمی) است. آیدا که به‌تازگی نزدیکان خود را در زلزله از دست داده دچار افسردگی شدید شده و می‌خواهد بچه ۲ماهه خود را سقط کند. تمام فیلم تلاش عیسی برای بهبود افسردگی آیداست. بهترین راهکار عیسی که معلم ادبیات است خواندن داستان شاگردانش برای آیداست.

فیلم دو داستان را به‌موازات هم پیش می‌برد: زندگی آیدا و عیسی و زندگی علی و آنژل. فیلم در فضایی روستایی روایت می‌شود. فیلمساز می‌خواهد با روایت قصه در قصه فیلمش را جذاب کند اما دو قصه روایت‌شده در فیلم نمی‌توانند با هم ارتباط برقرار کنند، حتی باید گفت معضل زندگی آیدا و عیسی و خوددرگیری آیدا با خودش و در کل موضوع سقط بچه اصلاً مناسب سن مخاطب کودک و نوجوان نیست. شخصیت نرگس و امید هم شخصیت‌هایی اضافی در فیلم هستند تا فیلمساز کاملاً شعاری بگوید که سقط جنین کار درستی  نیست و موجب ازهم‌پاشیدگی خانواده می‌شود، در واقع نمی‌توان گفت چون نیمی از فیلم داستان دو کودک یعنی علی و آنژل و ارتباط آنها با یکدیگر است فیلم در ژانر کودک و نوجوان ساخته شده است، حتی مخاطب بزرگسال نیز نمی‌تواند فضای تیره و سیاه خانه عیسی و آیدا را با فضای سرسبز جنگل‌های شمال ــ محل زندگی علی و آنژل ــ پیوند دهد.

“بهشت گمشده” می‌خواهد با شعار “هنوز بهانه‌ای برای زندگی هست” مفاهیم ارزشمندی چون روابط انسانی، اخلاق، معجزه و قدرت ایمان را به‌تصویر بکشد اما به‌دلیل ضعف در فیلمنامه و شخصیت‌پردازی به‌شدت ناکام می‌ماند. مشخص نیست چرا آیدا با خواندن داستان علی و آنژل متحول می‌شود؟ این سیر تحول شخصیت آیدا و شکل‌گیری ایمان در وجود او اصلاً در نیامده است. همچنین معلوم نیست چرا آنژل بعد از شفا یافتن چشمانش هنوز از عینک سیاه استفاده می‌کند و خودخواسته می‌خواهد خود را به کوری بزند، در حالی که قرار است شفای چشمان آنژل در کودکی نقطه عطف داستان باشد؟

در پایان باید گفت: “بهشت گمشده” فیلمی ضعیف با پرداختی سطحی و بازی‌هایی نچسب است که حتی در حد یک تله‌فیلم هم نمی‌تواند برای مخاطب جذاب باشد، چه رسد به آنکه مخاطب را از سالن سینما راضی بیرون بفرستد.

منبع: تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

جدید ترین