198617
۲۶ اسفند ۱۳۹۷
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

نگاه مبتنی بر آموزش‌های شناختی در مدرسه تغییر کند

فاضل نظری گفت: در مدارس، کودک و نوجوان موفق را دانش‌آموزی می‌دانند که به خوبی ریاضی، عربی، مثلثات و… را می‌داند در حالیکه این نگاهِ مبتنی بر آموزش‌های شناختی در مدرسه باید تغییر کند.

به گزارش کودک پرس ، فاضل نظری در نشست فصلی مدیران کل کانون سراسر کشور در تهران تصریح کرد: دلسوزی و توجه به نوجوانان رسالت کانون است و ما باید بین دو مقوله «کودک و نوجوان» و دانش‌آموز تفکیک قائل شویم.

وی در این باره با بیان اینکه در مدارس، کودک و نوجوان موفق دانش‌آموزی است که به خوبی ریاضی، عربی، مثلثات و… را می‌داند، خواستار تغییر این نگاهِ مبتنی بر آموزش‌های شناختی در مدرسه شد.

نظری ادامه داد: کانون باید طی سال‌های آینده برای کودکان زیر سه سال تولید محتوا کند و طبقه‌بندی سنی مخاطبان محصولات و خدمات کودکان تغییر کند.

 

وی بیان کرد: ممکن است کودک و نوجوان ما در بسیاری از این درس‌ها موفق نباشد، اما خوب نقاشی کند، فیلم‌بسازد و متن ادبی بنویسد، شاید یک کودک کار باشد، اما بالقوه هنرمند باشد. مگر در خاطرات بزرگترین چهره‌های فرهنگی‌هنری و دانشمندان جهان نخوانده‌ایم که برخی از آن‌ها گفته‌اند ما در مدرسه موفق نبوده‌ایم و بار‌ها ما را از مدرسه اخراج کرده بودند؟

رئیس هیات مدیره کانون در ادامه همین بحث بر اهمیت توجه به فعالیت‌های گفت‌و‌گومحور مانند بحث آزاد در کانون تاکید کرد و یادآور شد: نسل ما شاید خیلی از مهارت‌ها را نیاموخت و بسیاری از ناتوانی‌های ما نیز از همین مساله نشات می‌گیرد و فعالیت‌هایی مانند بحث آزاد و نقد فیلم و شعر و ادبیات می‌تواند مهارت گفتگو، سخن‌وری و تمرین تحمل نظر مخالف را بین کودکان و نوجوانان تقویت کند.

 

وی با تمجید از گذشته درخشان کانون یادآور شد: در ۵۳ سال گذشته بسیاری از فعالیت‌ها و تولیدات کانون خوب و خلاقانه بوده و حتی از برخی تولیدات هنوز هم می‌توان به‌عنوان ایده‌های خوب و اثرگذار یاد کرد، اما باید توجه کنیم که گذشته، پایه و نقطه شروع حرکت آینده ما به سمت آینده است.

نظری با تاکید بر اهمیت توجه به تغییر و از بین‌بردن مقاومت در برابر ایده‌ها و فکر‌های نو در سازمان ادامه داد: باید کاری کنیم که جوانان و میان‌سالان فردا زندگی شادتر و موفق‌تری از بزرگسالان امروز از رهگذر فعالیت ما داشته باشند.

 

وی با بیان این‌که هدف‌های ما برای این تغییر باید دائم جلوی چشم‌هایمان باشد؛ هدف اصلی کانون را پرورش ذوقی و فکری کودکان و نوجوانانسراسر کشور دانست و با انتقاد از جشنواره‌محوری سازمان‌های فرهنگی در سال‌های گذشته گفت: جشنواره‌ها باید وسیله‌ای باشد برای رسیدن به این هدف در حالی‌که گاهی نفس برگزاری یک جشنواره به هدف اصلی تبدیل می‌شود و معیار ارزیابی آن هم، شکل و ظاهر برگزاری آن می‌شود به همین دلیل در کانون، برخی از جشنواره‌ها باید به مهرواره تبدیل شود و توسعه مهرواره‌ها در دستور کار قرار گیرد.

مدیرعامل کانون در ادامه سخنانش در این نشست افزود: برای شناسایی استعداد‌ها به توسعه مشتریان و افزایش تعداد اعضای کانون نیازمندیم. در سال‌های دور، مربیان کانون به در خانه‌ها می‌رفتند یا حتی تبلیغات تلویزیونی برای جذب اعضا انجام می‌شد، در سال‌های نزدیک هم با اجرای طرح کانون مدرسه تلاش کردند بر تعداد اعضای کانون بیفزایند اگرچه این‌کار در بعضی موارد باعث شد نسبت به تلاش برای جذب اعضا یک بی‌نیازی موقتی احساس شود.

نظری افزود: هدف ما از فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی در محیط‌های عمومی این است که از تعداد زیاد مراجعه‌کننده، بتوانیم تعدادی از کودکان و نوجوانان را به عنوان عضو پایدار جذب کانون کنیم در کنار این، هرگز نباید توجه به فعالیت‌های پایه‌ای و محوری را فراموش کرد.

 

وی ادامه داد:محتوا محوری و روزآمدسازی فعالیت‌های فرهنگی مبتنی بر ارزش‌ها و سبک زندگی ایرانی اسلامی، کاهش تدریجی تمرکزگرایی در ستاد مرکزی با تاکید بر توجه به شیوه‌نامه‌ها و دستور کار‌هایی که از مرکز در اختیار مدیران قرار می‌گیرد، باور کردن کانون به عنوان یک نهاد اثرگذار فرهنگی و غیر قابل مقایسه با دیگر نهاد‌ها و ایجاد شفافیت در سازمان با استفاده از فرآیند کاری مبتنی بر فن‌آوری‌های نوین، چابک‌سازی و مدیریت منابع و کاهش هزینه‌های غیر ضروری، جوان‌گرایی و نخبه‌گرایی با پرهیز از انتخاب سیاسی مدیران و بالاتر بردن قد‌و‌قامت فرهنگ از گرایش‌ها و جناح‌های سیاسی و توجه به عدالت در توزیع امکانات و فرصت‌ها از مهم‌ترین مباحث و راهبرد‌هایی بود که مدیرعامل کانون با بیان مصداق‌هایی بر اهمیت توجه به آن در برنامه‌های سال ۱۳۹۸ کانون تاکید کرد.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار