198593
۲۶ اسفند ۱۳۹۷
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی عنوان کرد؛

هویت دینی ـ ملی کودک و نوجوان را با کمک هنر احیا کنیم

ابراهیم زره‌ساز مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی به تاثیر هنر در بازیابی هویت دینی-ملی کودک و نوجوان اشاره کرد و هنر را بهترین ابزار برای رسیدن به این هدف دانست.

به گزارش کودک پرس ، ابراهیم زره‌ساز، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی، در نشست خبری «اولین جشنواره ملی نمایش‌نامه‌نویسی گام دوم» که در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: جشنواره حاضر از آن‌جا که یک جشنواره موضوعی است، با رویکردی آموزشی پایه‌ریزی شده و همین گام به گام بودن جشنواره، به فرایند آموزشی کمک می‌کند.
وی ادامه داد: در راستای بحث آموزشی بودن جشنواره، کمیته‌ علمی پیش‌بینی شده در فراخوان هم ناظر به آثار تولیدشده و هم ناظر به کیفیت این آثار و قطعا این امر هم به هنرمند و هم به جریان تولیدی که قرار است در قالب این فراخوان صورت بگیرد، کمک می‌کند.
زره ساز افزود: با تجربه‌ای که در زمینه نمایش دارم باید بگویم در بحث متن بسیار زیاد ضعف داریم و من این نکته را به عنوان یک عضو که با هنر نمایش در ارتباط است بیان می‌کنم. ضمن این که بسیاری از کارگردانان تئاتر شهر ما که قابلیت‌های بسیار خوبی دارند، یکی از دغدغه‌هاشان متون داخلی است و متاسفانه فضا به سمت متون خارجی رفته است، در صورتی که این دغدغه توسط هنرمندان هنر نمایش بارها به ما منتقل شده است.

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی ادامه داد: این دغدغه به دست‌اندرکاران عرصه فرهنگ شهر و استان منتقل شد و بر همین اساس فضا مهیا شد که بیانیه فاخر و سراسر امیدی که رهبری در آغاز دهه پنجم اعلام کردند، می‌تواند با این سبک و سیاقی که در جشنواره موضوعی- آموزشی حاضر برای احصای متون و نمایش‌نامه‌های خاص تدارک دیده شده، مورد توجه قرار گیرد و امیدورایم که گامی موثر در این جهت برداریم.
زره‌ساز با تاکید بر این که اصحاب رسانه می‌توانند در محقق نمودن این امر و تلفیق زیبای این دو مساله کمک کنند، افزود: دست‌اندرکاران این جشنواره تلاش کردند تا بهترین جوایزی که احساس می‌شود می‌توان برای متون برگزیده این جشنواره اعطا شود، در نظر گرفته‌ و این جشنواره اهمیت فعالیت برای موضوعات داخلی را نشان می‌دهد.

وی در خصوص ضرورت حضور کانون پرورش فکری در جشنواره نمایش‌نامه‌نویسی گام دوم گفت: در آستانه دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم و بایستی برای بازیابی هویت دینی، انقلابی و ملی کودک و نوجوان امروز کار کنیم. کودک و نوجوانی که امروز در عرصه‌های مختلف جامعه حضور دارند، شاید در بسیاری عرصه‌ها از خود ما جلوترند.
وی با اشاره به اینکه تکنولوژی حاکم بر زندگی روزمره و جنگ نرمی که رهبری بارها به آن اشاره کرده اند و امروز بیشتر و بیشتر شده است افزود: این امر ضرورتی برای دست‌اندرکاران عرصه سیاست‌گذاری کودک و نوجوان به وجود آورده که هویت غنی تاریخی و اسلامی و قصص قرآنی سرآمد و هویت انقلابی که امروز آغاز دهه پنجم آن را شاهد هستیم، با استفاده از ابزار هنر برای فضای کودک و نوجوان مورد توجه قرار گیرد چرا که با استفاده از ابزار هنر به راحتی می‌توان کارهای مختلفی در فضای بازیابی هویتی برای کودک و نوجوان به وجود آورد و این ضرورت حضور کانون پرورش فکری در این جشنواره است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی اضافه کرد: شخصا اگر وارد عرصه هنر شدم به یک دلیل و آن هم دیدن نمایش‌نامه «بانوی بی‌نشان» در دانشگاه فردوسی حدود ۲۵ سال پیش بود که برگرفته از «کشتی پهلو گرفته» سیدمهدی شجاعی است که بسیار تاثیرگذار بود و این باعث شد به فضا هنر نمایش علاقه‌مند شوم.

زره‌ساز گفت: تلاش همه دست‌اندرکاران جشنواره آن است که ما شاهد تولید نمایشنامه‌های خوب با توجه به ساختار موجود در جشنواره باشیم و ضمنا این ساختار، ساختاری است که فکر می‌کنم تابه‌حال در کشور چنین جشنواره موضوعی نبوده و بنابراین، این جشنواره، نه تنها یک حرکت، بلکه یک جشنواره آموزشی و موضوعی در جهت یک حرکت موثر است.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار