198368
۲۳ اسفند ۱۳۹۷

راهیابی ۷۰ قاری و حافظ نوجوان به دور جدید طرح «اُسوه»

پس از اعلام فراخوان عضوگیری جدید طرح اُسوه از بین قاریان و حافظان ممتاز، ۷۰ قاری و حافظ نوجوان انتخاب شدند.

به گزارش کودک پرس ، طرح آموزشی ـ تربیتی قاریان و حافظان ممتاز نوجوان قرآن‌کریم «اُسوه» با همت شورای عالی قرآن و با هدف تربیت قاریان و حافظان متخلّق به اخلاق قرآنی، باسواد و ممتاز در فن تلاوت از سال 1393 به اجرا درآمد.

دور جدید طرح آموزشی، تربیتی اُسوه با حضور 70 قاری و حافظ قرآن در سالروز ولادت امام محمد باقر (علیه‌السلام) در شهر مقدس قم آغاز به کار کرد.

آنچه در آغاز اجرای این طرح مد نظر کارشناسان قرار داشت، این بود که ابعاد فنی تلاوت قرآن نسبت به مسائل اخلاقی که از موارد ضروری برای نخبگان قرآنی محسوب می‌شود، مورد توجه قرار گیرد و طرح اسوه این فضا را مهیا کرد تا سرمایه‌گذاری در حوزه قرآن‌کریم  به حوزه نوجوانان و جوانان اختصاص یابد.

نخستین سال اجرای این طرح در بازه زمانی یکساله برنامه‌ریزی شد امّا کارشناسان به این نتیجه رسیدند که رهاکردن قاریان آن هم در این مقطع سنی کار را ابتر می‌گذارد و بر این باور نیز طرح  به سه سال افزایش یافت و بعد از آن هم به درخواست  قاریان طرح و اولیای آنها تبدیل به طرحی پنج ساله شد و امروز هم با تکیه بر بازرنگری کارشناسی که دو سال گذشته صورت گرفت به عنوان یک طرح هشت ساله، مستقر و تثبیت شده است.

 

سن ورود نخبگان قرآنی به طرح اسوه 9 تا 12 سال است که جذب آنها هر دو سال یکبار انجام می‌شود.

سال گذشته و در نهمین دوره طرح ملی اسوه، با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب با هدف شناسایی حافظان ممتاز و متخلّق قرآنی در سطح ملی و بین‌المللی و الگوسازی برای افراد جامعه، طرح اسوه ویژه حافظان قرآن برای نخسین‌بار کلید خورد و هم‌زمان مراحل ثبت‌نام حافظان نیز در کنار قاریان طبق ضوابط تعریف شده، صورت گرفت.

قاریان و حافظان در این دوره‌ها به یادگیری دروسی همچون درک معنای آیات، تجوید و فصاحت، صوت و لحن، حفظ قرآن کریم، اندیشه اسلامی، احکام دین و ادعیه و زیارات مشغول هستند.

 

از میان قاریان طرح اسوه، 12 نفر توفیق تلاوت در محضر رهبر انقلاب را پیدا کردند و  تلاوت و اذان بیش از 20 نفر از آنها در رسانه ملی پخش شد و بسیاری از آنها در مسابقات داخلی و بین‌المللی توفیق کسب مقام را داشته‌اند که «سید محمد حسینی‌پور» دارنده مقام اول مسابقات دانش‌آموزی در دو سال گذشته و «مهدی عبرتی» در مسابقات بین‌المللی ایران در سال 96 از جمله آن است.

 

 

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار