198310
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
حجت الاسلام داریوش عشق:

راه تبلیغ دین، عمل است/ لزوم تبیین فلسفه عبادت و تکلیف برای کودک و نوجوان

استاد سطح عالی حوزه علمیه با بیان اینکه باید فلسفه عبادت و تکلیف را برای کودک و نوجوان بیان کنیم گفت: در بحث نماز به جای ثواب و عقاب نماز باید به نوجوان تفهیم شود که نماز اثر وضعی مسائل زندگی ما را رفع می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، «حجت الاسلام داریوش عشقی» در دوره آموزشی با موضوع تقویت آگاهانه دین شناسی فطری در کودکان و نوجوانان در حوزه علمیه حضرت زینب(سلام‌الله علیها) آران و بیدگل گفت: همه اتفاقات زندگی بر اساس تفکر شکل می گیرد و اعتماد به باورهای ذهنی مهم ترین عامل موفقیت انسان است

 

استاد سطح عالی حوزه علمیه افزود: انسان اگر به این باور برسد که می تواند کاری را انجام دهد حتما آن کار را انجام خواهد داد ولی اگر به این باور نرسیده باشد و تصور کند نمی تواند، در آن کار موفق نخواهد بود.

 

 

حجت الاسلام عشقی، مثبت اندیشی را راز موفقیت انسان دانست و افزوذ: اگر انسان به این نتیجه برسد که دنیا خدای حکیم و عادلی دارد که به هیچ کس ظلم نمی کند، در برابر هر اتفاق و موقعیتی به نکات مثبت آن توجه خواهد داشت.

 

مشاور مرکز مشاوره حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر بتوانیم از تاریک ترین نقاط زندگی خود، نقاط مثبت را استخراج کنیم، دیدگاه مان نسبت به خدا و دنیا مثبت خواهد بود گفت: در دیدگاه انسان مثبت اندیش، همه اتفاقات تلخ زندگی شیرین است و در نظر فرد منفی گرا همه اتفاقات مثبت زندگی هم منفی تلقی خواهد شد.

 

داریوش عشقی خاطر نشان کرد: همه مشکلات انسان از عدم خداباوری نشأت می گیرد و اگر انسان خدا باور باشد سختی های زندگی برایش آسان خواهد شد.

 

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه راه تبلیغ دین عمل است نه گفتار، اظهار داشت: باید با رفتار خود کودکان، نوجوانان و جوانان را جذب دین کنیم و توصیه ای را به آنان داشته باشیم که قبل از آن خود به آن عمل کرده باشیم، چنان که پیامبر اکرم(صلی‌الله علیه و آله و سلم) و ائمه اطهار(علیهم‌السلام) هم به همین شیوه و با رفتار خود افراد را به دین جذب می کردند.

 

حجت الاسلام عشقی خطاب به بانوان مبلغه با بیان اینکه برای جذب کودکان به دین قبل از اینکه از مذهب بگویید معنویت را در آن ها پرورش دهیمگفت: مقایسه سختی برخی کارهای دشوار دینی با سختی های روزمره از دیگر مواردی است که باید به ان توجه شود. متاسفانه سختی مناسک دینی سخت نشان داده شده است. عمل به دین سخت است اما روزانه خیلی کارهای سخت تر هم انجام می دهیم.

 

کارشناس رادیو جوان با بیان اینکه باید فلسفه عبادت و تکلیف را برای کودک و نوجوان بیان کنیم گفت: مثلا در بحث نماز به جای ثواب و عقاب نماز باید به نوجوان تفهیم شود که نماز اثر وضعی مسائل زندگی ما را رفع می کند. نوجوان اگر احساس کند عبادت اثر دارد و لذت ان را تجربه کند، خود مشتاقانه به ان سمت حرکت خواهد کرد، لذا باید اجازه دهیم نوجوانان خودشان لذت عبادت را تجربه کنند.

 

حجت الاسلام عشقی افزود: مبلغان دینی و مربیان در مدارس باید مجسمه دین باشید و این امر نیاز به صبر بالا،  تقید و گذشت و فداکاری دارد. کودک و نوجوان نیاز به همدلی و همدردی و احترام دارد و آماده الگوپذیری است و بسیار مهم است که آنان را جذب شخص خود نکنید بلکه جذب شخصیت خود کنید

 

وی به سه نوع کانال ارتباطی دیداری، شنیداری و احساسی برای ارتباط با کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: در ارتباط با کودکان باید انعکاس محتوا و انعکاس احساس داشته باشیم و باید با کشف کانال ارتباطی هر فرد با او ارتباط برقرار کنیم.

 

 

یادآور می شود؛ دوره آموزشی تقویت دین شناسی فطری در کودکان و نوجوانان به مدت ۱۶ ساعت آموزشی به همت اداره تبلیغات اسلامی آران و بیدگل و با همکاری مدیریت حوزه علمیه حضرت زینب(سلام‌الله علیها) برگزار شد.

 

توجه به روح فطرت و خداگرایی در انسان، تقویت انگیزه های درونی نوجوانان، ترغیب نسل نوجوان و جوان به مناسک دینی، توجه به بشارت و تشویق در تقویت احساسات درونی، بازیادآوری وجوه ممتاز تقید دینی و موفقیت در زندگی، جذاب سازی فعالیت ها بر اساس علایق و نبوغ کودکان و نوجوانان، توجه به تشکیل حلقه های معرفت گرایی دینی و افزایش انگیزه های درونی، ایجاد اتصال بین فعالیت ها و یادگیری آموزه های معرفتی و دینی در دو بعد آموزش رسمی و غیررسمی از جمله سرفصل های این دوره آموزشی است.

 

در پایان این دوره با برگزاری آزمون علمی، کسانی که حد نصاب قبولی در دوره را کسب کنند گواهینامه آموزشی دریافت خواهند کرد.

 

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار