198307
۲۰ اسفند ۱۳۹۷
در مراسم کلنگ‌زنی مجموعه استعدادهای درخشان کودکان بی‌سرپرست گلستان علی(علیه‌السلام) عنوان شد؛

۱۲۰۰ کودک و نوجوان بی‌سرپرست طی ۱۱ ماه تحویل بهزیستی شدند

مراسم کلنگ‌زنی مجموعه اقامتی، آموزشی استعدادهای درخشان ویژه فرزندان بی‌سرپرست در مجتمع آموزشی، ورزشی و فنی و حرفه‌ای گلستان علی(علیه‌السلام) با حضور جمعی از مسئولان برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، خیرنیک اندیش این مجموعه گفت: اگرچه خانواده من در بخش‌های صنعت و اقتصاد از گذشته‌های دور حضور جدی دارند، اما از همان زمان هم پدر و هم عمویم در بحث مدرسه‌سازی حضور داشتند. عمویم ۱۹ مدرسه و من تاکنون توانسته‌ام ۷ مدرسه را برای بچه‌ها بسازم.

مهندس جلیل افشارنژاد در ادامه تأکید کرد: قرار بود مدرسه بسازیم اما با آشنایی با مجموعه خیریه گلستان علی(علیه‌السلام) طی هفت ماه گذشته با ۹ آرشیتکت در لندن برای ایده و اجرای این مجموعه به بحث و گفت‌وگو نشستیم ودر نتیجه به اجرای چهار بلوک جداگانه اقامتی، آموزشی استعدادهای درخشان ویژه فرزندان بی‌سرپرست رسیدیم که در مجتمع آموزشی، ورزشی و فنی و حرفه‌ای برای بچه‌ها در گروه سنی مختلف طراحی و به مرحله اجرا خواهد رسید.

 

برای خدمت به کشورمان اینجاهستیم

وی در مراسم کلنگ‌زنی افزود: اگرچه دو پسرم در لندن متولد شده‌اند، اما بشدت به وطنشان علاقه دارند. آن‌ها تمایل دارند تا در ساخت و احداث این مجموعه و برای کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست فعالیت کنند.

وی با اشاره به این نکته که باید بدانیم اینجا مملکت خودمان است، بیان داشت: هرچقدر در کارخیر حضور داشته باشیم برای وطن خودمان کار انجام داده‌ایم و نباید فقط از دولت متوقع باشیم. دولت‌ها شاید بتوانند به ما کمک کنند اما اگر ما نباشیم، دولت نمی‌تواند به تنهایی کاری انجام دهد.

 

نوید برای بهره‌برداری با کیفیت

دکتر افشین افشارنژاد نیز در حاشیه مراسم گفت: امیدوارم این پروژه طی ۱۸ الی ۲۴ ماه به مرحله آمادگی و بهره‌برداری برسد.

وی خاطرنشان ساخت: این پروژه دارای وِیژگی‌های خاصی است اما امیدوارم در کمترین زمان، بهترین و با کیفیت‌ترین کار ارائه شود.

آرزوی دیرینه

مدیرعامل مؤسسه خیریه گلستان علی(ع) هم گفت: ساخت این پروژه آرزوی دیرینه من بود. چند سال قبل از تأسیس گلستان علی(ع) با کمیته امداد و دفتر حمایت از زندانیان مرتبط بودم و در همان دوران دریافتم، استعدادهای بسیار زیادی در بچه‌های آن‌ها وجود دارد، بدون آن که کسی توجه کند.

مهندس سید حمید رضازاده تأکید کرد: متأسفانه همین بچه‌ها درآینده به دلیل بی‌توجهی بیشترین بزهکاران کشورراتشکیل می‌دهند. از این رو همه تلاشم را برای آنکه بتوانم این استعدادها را جمع‌آوری کنم، انجام دادم.

 

نیاز به یک مرکز ویژه برپایه استعدادهای درخشان

وی با اشاره به این نکته که در مراکز فعلی نمی‌توان این کار ویژه را برای استعدادهای درخشان انجام داد، بیان کرد: نیاز به یک مرکز مجزا داشتیم، زیرا درصورت وجود ۱۰ دانش‌آموز نخبه دربین ۴۰‌دانش‌آموز نمی‌توان به صورت ویژه روی آن‌ها کار کرد. رضازاده اظهار داشت: از این رو از ۹ سال پیش به دنبال زمینی برای این کار بودم که با کمک بهزیستی و مساعدت مسکن و شهرسازی با تعرفه‌های دولتی ۵/۲ هکتار زمین را در اول‌جاهدشهر خریداری کردیم و خوشبختانه موانع برداشته شد. وی از افتتاح و بهره‌برداری یک مجموعه آموزشی از این پروژه را در شهریورماه سال جاری خبر داد و بیان کرد: این مجموعه آموزشی با همت خانواده افشارنژاد، انجام شده است که از بهترین خیرین کشور هستند.

وی از حضور و پرورش ۱۴۰ بچه نخبه کشور در این خوابگاه در آینده خبرداد و گفت: پس از ساخت به صورت ویژه قرار است روی این بچه‌ها کار شود و امیدواریم در آینده بهترین مدیران و ورزشکاران کشور را از این نخبگان داشته باشیم.

 

۳۵ درصد رشد فرزند خواندگی

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در سال ۹۷ آمار کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به بیش از ۱۲۰۰‌کودک و نوجوان افزایش یافته است که از این تعداد ۷۰۰ کودک شیر خوار و نوزاد بودند که به شیر خوارگاه علی اصغر(علیه‌السلام) سپرده شده‌اند.

دکتر حمید رضا پوریوسف افزود: بیشترین تلاش ما برای برگشت کودکان به آغوش خانواده‌شان است و این در حالی است که امسال بیش از ۳۰۰ کودک به آغوش خانواده و یا بستگانشان بازگشتند و۶۳۰ فرزند نیزبه زوج‌ها برای فرزند خواندگی پذیرش شده‌اند و در این در حالی است که ۳۵ درصد رشد فرزند خواندگی دراستان بوده است. وی خاطرنشان ساخت: دراین راستا تعدادی کودک و نوجوان نیز به دلیل بی‌سرپرستی و بدسرپرستی و یا سن بالایشان مجبوریم در قالب شبه خانواده نگهداری شوند که خوشبختانه مؤسسه گلستان علی(علیه‌السلام) در هشت مرکز این همکاری را انجام می‌دهد.

 

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: الگوی اصلی در گلستان علی(علیه‌السلام) تکیه بر توانمندسازی آموزش، نشاط، ورزش، تحصیلات دانشگاهی، اشتغال وازدواج است و این درحالی است که از اولویت‌های این مؤسسه استعدادیابی برای کل کشور است و خوشبختانه سرمایه گلستان علی(علیه‌السلام) اعتماد خیرین به آن است.

افزایش آمار کودکان آسیب دیده

معاون دادستان استان خراسان رضوی نیز دراین مراسم گفت: لازم است بدانیم در بحث اقدامات اجتماعی برای کودکان و نوجوانان از بحث حکومتی و دولتی باید به سمت بخش خصوصی هم رو بیاوریم.

دکتر نیره عابدین‌زاده با اشاره به این نکته که همیشه بحث بحران نیست، بلکه بحث خروج از بحران هم وجود دارد، اظهار داشت: باید بخش خصوصی حضور داشته باشد و در حال حاضر تعداد کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست و در معرض آسیب کم نشده است و آمار نشان می‌دهد این تعداد در حال افزایش است.

 

وی در ادامه به پرونده‌های کودک آزاری اشاره کرد و گفت: ۴۰۰ پرونده فقط مربوط به آزار جسمی بوده است و این در حالی است که مباحثی در بحث آزارهای عاطفی، غفلت و جنسی که معمولاً رؤیت نمی‌شوند نیز وجود دارد. وی اعلام کرد: امیدوارم در سال آینده گسترش این‌گونه مجموعه‌ها که آرامش بچه‌ها را به همراه خواهد داشت، در این مراکز ببینیم.

 

 

 

 

منبع: روزنامه قدس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار