198266
۱۹ اسفند ۱۳۹۷

سیره رضوی دست‌مایه تولیدات نمایشی قرار گیرد

دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر عروسکی کودک و نوجوان رضوی با بیان اینکه با حمایت از نویسندگان متعهد در حوزه آثار مذهبی، دست‌مایه برای سایر هنرمندان تئاتر، اجرا و کارگردانی برای تولید اثر فراهم کنیم، افزود: ما در سیره رضوی یکسری معارف و معانی داریم که قطعاً مشابه آنچه که در سیره سایر اهل بیت(علیهم‌السلام) وجود دارد، نیست.

به گزارش کودک پرس ، مهدی سیم‌ریز، دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر عروسکی کودک و نوجوان رضوی از خراسان رضوی، بیان کرد: در گذشته تئاتر به عنوان یک ابزار هنری مناسب برای انتقال مفاهیم دینی اخلاقی، تربیتی و ارزشی شناخته شناخته می شد. در کشور ما به دلیل ارادت هنرمندان ما به ساحت ائمه(علیهم‌السلام)، به ویژه امام رضا(علیه‌السلام)، که مشهدی‌ها سعادت همجواری با این امام را دارند، توجه ویژه‌ای به انعکاس این معارف در آثار هنریشان بوده است.

دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر عروسکی کودک و نوجوان رضوی بیان کرد: هنرمندان دغدغه‌مند همیشه تلاش داشتند از این ابزار برای انتقال مفاهیم استفاده کنند؛ یعنی تئاتری‌ها ما غالباً یک فایل یا یک پیوست مذهبی که اکثراً مربوط به ائمه(علیهم‌السلام)، به خصوص امام رضا(علیه‌السلام)، است، در کارهایشان دیده می‌شود و کمتر هنرمندی می‌توان پیدا کرد که در کارنامه هنریش از این معنا استفاده نکرده باشد.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر به جهت تعدد تولید کارهای مذهبی به‌ویژه در حوزه امام رضا(علیه‌السلام)، برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی در دستور کار قرار گرفت، اظهار کرد: با توجه به اینکه چند دوره اخیر این جشنواره با یکسری مشکلات روبه‌رو شد که شاید ریشه غالب آن را باید در حوزه تأمین محتوا دنبال کرد، بنا شد این جشنواره در مشهد برگزار شود.

 

توجه ویژه به تئاتر مذهبی
سیم‌ریز افزود: هنرمندان علاقه ویژه‌ای به تولید اثر برای حضرت رضا(علیه‌السلام) دارند؛ به اعتقاد من الان زمانی است که باید به تولید محتوا و نمایشنامه تئاتر به ویژه تئاتر مذهبی توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ضروری است با حمایت از نویسندگان متعهد و دغدغه‌مند در حوزه آثار مذهبی دست مایه برای سایر هنرمندان تئاتر، اجرا و کارگردانی برای تولید اثر فراهم کنیم، افزود: ما در سیره رضوی یکسری معارف و معانی داریم که قطعاً مشابه آنچه که در سیره سایر اهل بیت(علیهم‌السلام) وجود دارد، نیست.

سیم‌ریز با اشاره به اینکه مبنای تفکر همه ائمه معصومین(علیهم‌السلام) اسلام است، تنها شرایط باعث بروز و ظهور بیشتر یکسری از ویژگی ها در بعضی از امامان نسبت سایر ائمه(علیهم‌السلام) شده است، گفت: سفر امام رضا(علیه‌السلام) از مدینه به مرو، شرایط ارتباطشان با مردم و مقام حکومتی که مأمون به واسطه نیات سیاسیش به امام رضا(علیه‌السلام) داده بود، فضای ویژه‌ای برای این امام نسبت سایر ائمه(علیهم‌السلام) به وجود آورد که باعث شده ویژگی‌های خاصی از ائمه(علیهم‌السلام) را در این امام ببینیم.

دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر عروسکی کودک و نوجوان رضوی اظهار کرد: شاخص‌های بیشتری از دین اسلام که شاید در ائمه(علیهم‌السلام) دیگر نمی‌توانست ظهور و بروز پیدا کند، در امام رضا(علیه‌السلام) می‌ببینیم که هر کدام از این شاخص‌ها می‌تواند دست مایه‌های خوبی برای نویسندگان باشد.

وی بیان کرد: مهربانی یکی از صفاتی است که امام رضا(علیه‌السلام) به آن مشهور است که در ادبیات عامه داستان‌های زیادی از مهربانی ایشان داریم که مهم‌ترینش ضامن آهو است؛ شاید داستان ضامن آهو مبنای واقعی نداشته باشد ولی برخاسته از مهربانی امام رضا(علیه‌السلام) است به نظر من دست‌مایه آثار نمایشی می‌شود.

سیم‌ریز با اشاره به اینکه باید کارهای کودک و نوجوان را به تفکیک ۲ سال به ۲ سال مورد تمایز قرار داد، بیان کرد: وقتی از کودک و نوجوان صحبت به میان می‌آید، از کودکی که وارد پیش دبستانی شده تا نوجوان ۱۷ ساله را شامل می‌شود؛ در صورتی که از نگاه علمی ۲ سال به ۲ سال باید کارها تفکیک شوند؛ هر کدام از این سنین اقتضائاتی دارد که شاید در سن بالاتر یا پاین‌تر این موارد وجود نداشته باشد.

 

حوزه رضوی و تئاتر دینی
وی اضافه کرد: در حوزه رضوی و تئاتر دینی هر گروه سنی یک نوع برداشت از کار می‌تواند داشته باشد. به اعتقاد من برای کودکانی که بین ۵ تا ۷ سال سن دارند، باید بیشتر صفات امام رضا(علیه‌السلام) را در قالب داستان‌های کودکان باید به نمایش دربیاید و لزوماً هم جانمایی امام رضا(علیه‌السلام) در این نوع نمایش‌ها ضرروت ندارد.

دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر عروسکی کودک و نوجوان رضوی افزود: در رده سنی ۱۰ تا ۱۲ سال چون مقداری آمادگی در کودک ایجاد شده، می توان به مصداق بارز از زندگی امام رضا(علیه‌السلام) اشاره کرد؛ منتها وجوهی که از نظر کودک جذابتر است باید محور کارهای معارفی قرار گیرد تا از سوی کودک پس زده نشود؛ به طور مثال در داستان گنجشک و مار که از داستان‌های مستند و مستدل مربوط به دوره امام رضا(علیه‌السلام) است که در کتاب شیخ صدوق آمده است.

سیم‌ریز گفت: در سن ۱۶ الی ۱۷ سالگی باید به مصدایق بارزتری از زندگی امام رضا(علیه‌السلام) بپردازیم. در این سن نوجوان آمادگی دیدن نمای سلسله الذهب را می بیند. به طور کلی به اقتضای هر کدام از این رده سنی ها ما باید این فاصله بین صفات امام رضا(علیه‌السلام) تا مصدایق بارز زندگی امام رضا(علیه‌السلام) را برای نوجوان تعریف کنیم.

وی بیان کرد: نگاه ما در این جشنواره این بود برای رده سنی مختلف نمایش متناسب با سنشان را برگزار کنیم. ما سه بخش مختلف داریم؛ یکی زندگی حضرت رضا(علیه‌السلام) و زیارت است که در این بخش ۶ نمایش اجرا می شود و به صورت مستقیم به امام رضا(علیه‌السلام) می پردازد. بخش دیگر به مباحث زیارت و زائرین و احادیث پرداخته شده که خود حدیث در قصه بیان می‌شود. در این بخش ۴ نمایش داشتیم که مرتبط با سبک زندگی ایرانی اسلامی بود و به ویژگی‌های تربیتی براساس سیره اهل بیت(علیهم‌السلام) می‌پرداخت. ۳ نمایش هم به تجلی احادیث رضوی می پرداخت که یکی موضوع راستگویی، درست کاری و دیگری با موضوع دوستی و پاکیزگی بود.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار