198178
۱۸ اسفند ۱۳۹۷

۵۰۰ ناشر حرفه‌ای در کشور فعالیت می‌کنند

مدیرعامل خانه کتاب ایران گفت: از مجموع ۱۷ هزار پروانه نشر که در کشور صادر شده تنها کمتر از ۵۰۰ ناشر به مفهوم حرفه‌ای در این حوزه فعالیت می‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، نیکنام حسینی پور اظهار کرد: آمار ۱۷ هزار پروانه نشر صادر شده نشان دهنده تعداد ناشران نیست زیرا که بسیاری از آنها پروانه فعالیت گرفته اند اما، فعالیتی در این حوزه ندارند.
وی افزود: از مجموع پروانه های صادر شده شاید حدود پنج هزار ناشر داشته باشیم که باز هم بخشی از آنها فعال هستند و اکنون تنها کمتر از ۵۰۰ ناشر به صورت حرفه ای کار می کنند.
حسینی پور گفت: نشر در کشور ما چاره ای جز حرکت به سمت حرفه ای شدن برای حضور در بازارهای خارجی و ادامه حیات در بازار داخلی ندارد.

وی با اشاره به چاپ و تولید افزون بر یک هزار جلد کتاب در سال گذشته، افزود: امسال نیز تا کنون این میزان با پارسال برابری می کند که امیدواریم تا پایان سال تغییر کند.
مدیرعامل خانه کتاب ایران بیان کرد: با وجود این و با توجه به شرایط اقتصادی کشور در برخی حوزه ها، کتاب های تجدیدچاپ کمتر شده و کتاب های چاپ نخست رو به افزایش است که خود آسیب تلقی می شود.
وی گفت: در کنار این مساله باید برای افزایش ترجمه در حوزه کتاب نیز فکر اساسی کرد زیرا که اکنون بیشتر ترجمه ها به سمت کتاب های کودک و نوجوان رفته است.

وی افزود: ترجمه خوب است ولی باید دو طرفه باشد و به سایر حوزه ها نیز گسترش داده شود.
حسینی پور در ادامه یادآور شد: اکنون در کشور افزون بر یک هزار و ۵۰۰ کتابفروشی داریم که فقط بخشی از آنها کار صرف کتابفروشی می کنند و بخش دیگر ترکیبی از کتابفروشی و فروش نوشت افزار و دیگر اقلام فرهنگی است.
وی با اشاره به محدود بودن عرضه کتاب به معنای واقعی، اظهار کرد: شرایط اقتصادی کشور به نوعی اقتضا کرده که در کنار فروش کتاب سایر لوازم و محصولات فرهنگی نیز در کتابفروشی ها ارایه شود.

حسینی پور با تاکید بر اینکه فرهنگ در کشور ما وضعیت خوبی ندارد، گفت: باید بیشتر از این به این مقوله مهم در کشور توجه شود.

 

مدیرعامل خانه کتاب ایران برای شرکت در آیین دومین عصر کتاب کشور که به منظور تجلیل از سه نفر از مفاخر خراسان شمالی استادان داراب بدخشان، محمود اکرامی فر و احمد عضدی برگزار شد به این استان سفر کرده است.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار