198146
۱۶ اسفند ۱۳۹۷
به مناسبت برگزاری دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان در مشهد؛

توسعه زیرساخت‌های سخت‌افزاری نمایش در مشهد؛ نتیجه مهم میزبانی جشنواره

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: امیدوارم به بهانه جشنواره‌های تئاتر کودک کم کم به سمت افزایش و توسعه زیرساخت‌های حوزه هنرهای نمایشی ویژه کودک و نوجوان حرکت کنیم، یعنی سالن‌هایی ویژه کودک و نوجوان داشته باشیم.

به گزارش کودک پرس ، دوازدهمین جشنواره ملی کودک و نوجوان و نمایش عروسکی در مشهد در حال برگزاری است، این جشنواره که 11 دوره‌اش در بندرعباس برگزار شد، امسال در حالی میزبان پایتخت معنوی کشور است که در سال جاری گروه‌های نمایشی کودک و نوجوان در مشهد علاوه بر حضور در جشنواره‌های مختلف ملی، موفق به کسب مقام‌های بسیار خوبی شدند و این موضوع به گفته هنرمندان فعال در این بخش نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های قطب دوم تئاتر کشور محسوب می‌شود، ضرورت توجه بیشتر به تئاتر کودک و نوجوان و مسائل پیرامونی آن سبب شد تا سراغی از برخی هنرمندان بگیریم و نظر آن‌ها را درباره این موضوع و برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در مشهد جویا شویم که در ادامه می‌خوانید.

 

محوریت نمایشنامه‌های انتخاب شده، احادیث امام رضا(علیه‌السلام) است

نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در رابطه با وضعیت نمایش‌نامه نویسان مذهبی کودک در این شهر گفت: در بحث نویسندگی مذهبی برای کودکان کارهایی انجام شده، اما این آثار زیربنایی نیستند.

سید جواد رحیم‌زاده با بیان اینکه نیاز است تا یک گروه از مشاوران مذهبی در کنار نویسندگان و هنرمندان قرار بگیرند تا به عنوان یک تیم فعالیت کنند، متذکر شد: این آثار شخصی و فردی نیست، یعنی باید هنرمندان، مسؤولان، دانشگاه و حوزه وارد عمل شوند.

وی افزود: زمانی که همه اینها در کنار هم یک تیم بزرگ را تشکیل دهند، می‌توان انتظار یک خروجی خوب از این تیم را داشت و شاهد یک متن نمایشی مذهبی خوب  بود که با خلاقیت به صورت غیرمستقیم بتواند برای کودکان و نوجوانان ارزش‌های دینی و اعتقادی ما را به نمایش بگذارد.

این نویسنده و کارگردان تئاتر کودک و نوجوان در پاسخ به این سوال که وظیفه چه کسی است که این جمع را تشکیل دهد؟، بیان کرد: متولی تئاتر در کشور ما اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده که باید شروع کننده این موضوع باشد و سایر دستگاه‌ها مانند آموزش پرورش، حوزه هنری، دانشگاه‌ها و حوزه علمیه را دور هم جمع کند تا بتوان یک متن خوب مذهبی نوشت، اگر این گروه‌ها و دستگاه‌ها کنار هم نباشند نمی‌توان کاری انجام  داد، همچنین ممکن است، ما با موازی‌کاری مواجهه شویم، باید ابتدا جلوی این موازی‌کاری را گرفت، سپس همکاری را ارتقا داد تا به نتیجه مطلوب دست یافت.

رحیم‌زاده درخصوص دوازدهمین جشنواره ملی کودک و نوجوان و نمایش عروسکی در مشهد با اشاره به تغییر رویکردی که در بحث سیاستگذاری جشنواره رخ داد، بیان کرد: امسال یک تحول در جشنواره را شاهد هستیم، زیرا کارها با نگاه به  احادیث، صحبت‌ها و گفت‌وگوها و ارزش‌هایی که در احادیث امام رضا(علیه‌السلام) وجود دارد، انتخاب شدند.

 

قصه‌گویی در نمایش سبب ایجاد ارتباط میان کودک و تئاتر می‌شود

یکی از کارگردانان تئاتر عروسکی نیز با تاکید بر اینکه قصه‌گویی در نمایش سبب ایجاد ارتباط میان کودک و تئاتر می‌شود، گفت: وقتی ما بتوانیم خوب برای کودک و نوجوان و حتی بزرگسال قصه بگویم و مخاطب با این قصه همراه شود، ما موفق عمل کرده‌ایم، تئاتر کودک رضوی هم از این موضوع استثنا نیست، اگر معارف و ارزش‌های اخلاقی امام رضا(علیه‌السلام) را در قالب قصه بگنجانیم تا کودک همزادپنداری کند و خودش به  درک آن معارف و ارزش‌های اخلاقی برسد، بهتر است.

مریم نوقابی که با نمایش «شادن در سرزمین جورابی» در دوازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و تئاتر عروسکی حضور دارد، اضافه کرد: برگزاری جشنواره فرصتی است که مخاطب کارهای منتخب و خوب را تماشا کند، چراکه گاهی تئاتر خوبی به روی صحنه می‌رود، اما چون تبلیغ خوبی از آن به عمل نمی‌آید، تماشاگر کمتر موفق به دیدن این آثار می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی یک جشنواره ملی یا بین‌المللی برگزار می‌شود، فرصتی است تا مخاطب کارهای دیگر شهرها را تماشا کند که شاید در حالت عادی کمتر این اتفاق بیفتد.

 

ظرفیت تئاتر کودک و نوجوان ویژه است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: با توجه به اهمیت بنیادین کودکان و نوجوانان در نظام اجتماعی، هر گاه بتوانیم سلامت را به معنای بزرگش کامل در این نسل داشته باشیم، جامعه سالم‌تری نیز داریم.

محمد جواد استادی با بیان اینکه طبیعتاً بسیاری از حوزه‌های تربیتی و روانی به کمک هنر نمایش ویژه‌ گروه سنی کودک و نوجوان قابل طرح، انطباق و انتقال است، ادامه داد: ظرفیت تئاتر کودک و نوجوان در کشور ما ویژه‌ است، با توجه به قشر وسیع کودک و نوجوان در ایران، یک گروه از مخاطبان وجود دارند که باید برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنیم.

وی بیان کرد: جشنواره‌ ملی تئاتر کودک و نوجوان با این هدف که می‌تواند مقوله مهم زیارت، مذهب و مفاهیم اخلاقی را به‌دور از کلیشه‌های رایج با زبان غیرمستقیم جذاب به این گروه سنی منتقل کند، اتفاق مبارکی است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد متذکر شد: درست است که در یک مدت زمان کم تعداد زیادی از آثار در این جشنواره به نمایش در می‌آید، اما کودکان و نوجوانان این نمایش‌ها را می‌توانند در این مدت تماشا کنند، ضمن اینکه گروه‌ها با تجربه‌های یکدیگر برای تولید کارهای بهتر در آینده بیشتر آشنا می‌شوند.

 

استادی یادآور شد: باید تلاش کرد با همین رویکرد موضوعی به خصوص در مشهد در طول سال این اجراها را مداوم داشته باشیم، همچنین، امیدوارم به بهانه این جشنواره‌ها کم‌کم به سمت افزایش و توسعه زیرساخت‌های حوزه هنرهای نمایشی ویژه کودک و نوجوان حرکت کنیم، یعنی سالن‌هایی ویژه کودک و نوجوان داشته باشیم که این مهم نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها است.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار