198040
۱۴ اسفند ۱۳۹۷

با ذوزنقه‌ها و اسطوره‌ها در سرزمین کودکان و نوجوانان

این هفته بیشتر اتفاقات دنیای کتاب، در سرزمین کتاب کودک و نوجوان می‌گذشت؛ ما هم از این سرزمین برایتان پیشنهادهایی داریم.

به گزارش کودک پرس ، هفته‌ای که گذشت، جشنواره‌ای برای کتاب‌های کودک و نوجوان بود، از آغاز که با مهرآیین‌های کانون پرورش فکری و معرفی نمایندگان ادبیات کودک ایران در جایزه لیندن گرن، آغاز شد تا چهارشنبه که لاک‌پشت‌ها در آسمان ادبیات کودک پرواز کردند و برگزیدگان جایزه لاک‌پشت پرنده معرفی شد.

ما هم این سنت را ادامه می‌دهیم و این هفته کتاب‌های کودک و نوجوان را برای پایان هفته به شما پیشنهاد می‌کنیم.

** فرهنگ، تاریخ، افسانه و اسطوره‌های ایرانی همه در یک روایت
پتش خوآرگر، داستان مغی از تپه‌ سیلک است که با اهریمن رو‌به‌رو می‌شود و برای این دیدار هزینه‌ای گزاف می‌پردازد، حالا او باید رسالتی که بر دوشش نهاده شده را به انجام برساند تا نحسی این دیدار از جانش شسته شود.
تصاویری که آرمان آرین از ایران باستانی در طول زمان‌های گوناگون از تمدن سیلک تا میدان انقلاب امروز به تصویر می‌کشد، نشان از شناخت عمیق او از این پیشینه دارد، دیرسالی ایران کهن در اثر آرین به گونه‌ای گویا و روشن بیان می‌شود که می‌تواند تاریخ را به درستی با جلوه‌هایی از ادبیات تخیلی و فانتزی به مخاطب نوجوان معرفی کند.
نبرد ابدی میان نیکی و کژی، دغدغه‌ای است که در آثار دیگر آرین هم به چشم می‌خورد اما این بار او به سراغ نبرد نهایی در دامنه دماوند رفته است. شناخت ژرف نویسنده از زبان‌های باستانی، از نام کتاب گویاست، پتش خوآرگر، نام سابق سوادکوه است که می‌توانید در مقدمه کتاب توضیح نویسنده درباره آن را بخوانید.
آثار آرمان آرین می‌تواند در رقابتی شانه به شانه با مجموعه‌های خارجی، برای مخاطب خود جذاب باشد.
تا کنون از مجموعه پتش خوآرگر سه جلد منتشر شده که جلد نخست «حماسه سرآغاز»، جلد دوم «مردی از تبار اژدها» و جلد سوم «بر بنیادهای هستی» نام دارد، این مجموعه که احتمالا پنج جلدی خواهد بود توسط نشر افق منتشر می‌شود.

**وقتی ذوزنقه هم کباب می‌شود!
«یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه کباب شده»، ما را به یاد مسئله‌های امتحان ریاضی در سال‌های دبستان می‌اندازد اما این نام کتاب جمشید خانیان است که برای نوجوانان نوشته شده.
وقتی به خانه جدید اسباب‌کشی می‌کنید همه ناشناخته‌ها با هم به سمت شما می‌آیند، به ویژه اگر خانواده یک ریاضی‌دان با پیچیدگی‌های و مشکلات روزمره زندگی نیز دست به گریبان باشند. این پیرنگی است که خانیان در آن داستانش را پیش برده و کتابی در ژانر وحشت نوشته است.
خانواده و موقعیت کودکان و نوجوان در محیط آن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانیان است که در این کتاب هم روزمرگی‌های یک خانواده کارمند با وضعیت متوسط را به چالش کشیده و مشکلات فرزندان این خانواده را با بیانی داستانی بازگو می‌کند.
«یک جعبه پیتزا برای ذوزنقه کباب شده»، کتابی است که می‌تواند به شناخت بیشتر جهان کودکان و نوجوانان کمک کند، شناختی که یک آدم بزرگ با سال‌ها تلاش به دست آورده و در قالب یک داستان بیان کرده است.
این کتاب را انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در صفحه 96 منتشر کرده است.

**گوسفندهایی که به خوابت می‌آیند
شمردن گوسفند برای این که زودتر خواب‌مان ببرد، یک ایده زبانشناسانه در روانشناسی برای انگلیسی زبانان است، چرا که sheep با sleep هم‌وزن و هم‌قافیه است اما گاهی این قاعده به هم می‌خورد، آن هم زمانی است که گوسفندها به خواب‌مان می‌آیند.
کتاب «خوابی پر از گوسفند»، از این قاعده قدیمی برای رویاپردازی استفاده کرده است، گوسفندهایی به جای خواب‌آور یودند، به یک مساله تبدیل می‌شوند و از پسرک قصه، قهرمانی جست‌وجوگر می‌سازند. یکی از گوسفندها گم شده! حالا او باید چه کار کند؟
این کتاب تصویری، برای کودکان سه تا 6 سال نوشته شده و تصاویر زیبایی دارد که متن را کامل می‌کنند. «خوابی پر از گوسفند»، در بخش تصویرگری جایزه‌ هانس کریستین اندرسن 2016، در میان لیست نهایی برگزیدگان قرار داشت.
منتقدان و متخصصان ادبیات کودک، این کتاب را برای بلندخوانی مناسب دانسته‌اند.

«خوابی پر از گوسفند» با نوشته پژمان رحیمی‌زاده است که تصویرگری کار را هم خودش بر عهده داشته است، این کتاب را نشر فاطمی منتشر کرده است.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار