197991
۱۴ اسفند ۱۳۹۷
از سوی پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم دنبال شد؛

جلوگیری از ابتلای میلیون‌ها نوزاد به گواتر/ اعلام نتایج توزیع “یدوفولیک” در بین زنان باردار

رئیس دفتر تحقیقاتی ریزمغذی‌ها در پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم از کمبود ید در زنان باردار ایرانی خبر داد و گفت: بر این اساس از سال ۹۳ مکمل “یدوفولیک” حاوی ۱۵۰ میکروگرم ید و ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک، در بین زنان باردار و شیرده توزیع شد و در اوایل سال آینده نتایج حاصل از این اقدام طی یک پایش ملی اعلام می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، حسین دلشاد در رابطه با “ید” دریافتی زنان باردار توضیح داد: در چند سال اخیر مطالعاتی در کشورهای مختلف انجام شده بود که نشان می‌داد در کشورهایی که افراد عادی جامعه ید کافی دریافت می‌کنند، ید دریافتی زنان باردار کافی نیست؛ این در حالی است که این افراد نیز همچون سایر افراد نمک یددار مصرف می‌کردند.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ پژوهشی از سوی پژوهشکده غدد درون‌ریز و متابولیسم انجام شد تا وضعیت موجود ید دریافتی را در گروه آسیب پذیر جامعه، یعنی زنان‌باردار، اندازه بگیرد. بر این اساس مطالعه‌ای در ۱۲ استان کشور انجام دادیم و متوجه شدیم زنان باردار ایرانی دچار کمبود ید هستند.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم خاطرنشان کرد: بر این اساس تصمیم گرفتیم به خانم‌های باردار مکمل ید بدهیم؛ یعنی آن‌ها علاوه‌بر ۱۵۰ میکروگرم ید به صورت روزانه در نمک یددار، ۱۵۰ میکروگرم ید اضافی نیز دریافت کنند.

دلشاد یادآور شد: سازمان بهداشت جهانی برای سنین مختلف، مقادیر مختلف ید توصیه می‌کند که این مقدار برای زنان باردار و شیرده، معادل روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میکروگرم ید است. چنان که گفته شد، ۱۵۰ میکروگرم ید از طریق نمک یددار به زنان باردار و شیرده می‌رسد و بابت ۱۵۰ میکروگرم دیگر، با یک شرکت دارویی صحبت کردیم تا ترکیبی به نام “یدوفولیک” تولید کند.

وی درباره یدوفولیک توضیح داد: یدوفولیک کپسول یددار خوراکی است. از آنجایی که خانم‌های باردار در سه ماه اول بارداری فقط می‌توانند اسید فولیک دریافت کنند، ترکیبی به نام یدوفولیک که حاوی ۱۵۰ میکروگرم ید و ۵۰۰ میکروگرم اسید فولیک است، از سوی یک کارخانه داروسازی تولید و توزیع شد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: کپسول یدوفولیک از سال ۹۳ به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه شد و وزارت بهداشت نیز به معاونت‌های بهداشتی تمام استان‌های کشور دستور داد مکمل‌های ید را خریداری کنند و در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دهند تا در اختیار خانم‌های بارداری که به مراکز بهداشت خانواده یا مراکز مراقبت مادر و نوزاد مراجعه می‌کنند، قرار گیرد.

دلشاد با اشاره به اینکه کپسول یدوفولیک می‌تواند جوابگوی نیاز خانم‌های باردار و شیرده به ید باشد، اظهار کرد: از سال ۹۳ تاکنون چهار سال از ید رسانی به خانم‌های باردار گذشته و اندازه‌گیری ید موجود در نمونه خون آن‌ها نیز از دو الی سه ماه پیش آغاز شده است.

وی تأکید کرد: بر این اساس پایش بعدی که از اهمیت زیادی برخوردار است، پایش “ارزیابی اثر مکمل ید” در خانم‌های باردار است که در بعضی استان‌ها نمونه گیری‌ها و بررسی تست‌های تیروئید تمام شده و منتظر هستیم در بقیه استان‌ها نیز انجام شود.

این فوق تخصص بیماری‌های غدد درون‌ریز و متابولیسم زمان اعلام نتایج پایش ارزیابی اثر مکمل ید در زنان باردار را اوایل سال آینده اعلام کرد و گفت: طی ۳۰ سال گذشته و پس از ید رسانی از طریق نمک یددار، نتایج خوبی به دست آمد از جمله آنکه از ابتلای میلیون‌ها نوزاد، کودک و نوجوان به گواتر جلوگیری شد.

 

دلشاد افزود: همچنین ضریب هوشی کودکان و نوجوانان به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کرد و تعداد حدود یک میلیون عمل جراحی، از عمل‌هایی که برای گواتر انجام می‌گیرد، کاسته شد. همچنین می‌توان گفت بر اثر توزیع نمک یددار بیش از ۲۰ میلیارد یورو از هزینه‌های سلامت کشور کاسته شده است.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار