197862
۱۲ اسفند ۱۳۹۷
در پردیس سینمایی کوروش؛

ارائه شهر دوستدار کودک در دورهمی بزرگ فعالان حوزه کودک و نوجوان

دبیر کمیته شهر دوستدار کودک به نمایندگی از جانب خانم دکتر الهام فخاری عضو شورای شهر تهران: رویکرد شورای شهر تهران در این دوره،فرهنگی و اجتماعی است. کودکان حق زیست،شادی،امنیت،بازی،رشد و کنجکاوی دارند و متاسفانه تدبیر درستی در این حوزه‌ها (حداقل در مدیریت شهری) وجود نداشت؛امیدواریم بتوانیم این حوزها را برای کودکان مهیا کنیم.

به گزارش کودک پرس ،دورهمی هشتم کودک و نوجوان در تاریخ ۱۲ اسفند در سالن پردیس سینمایی کوروش برگزار شد. در این دورهمی بیش از ۲۶۰ نفر فعال حوزه کودک و نوجوان از مناطق مختلف کشور حضور بهم رساندند.
خانم فاطمه درویش نوری دبیر کمیته شهر دوستدار کودک به نمایندگی از جانب خانم دکتر الهام فخاری عضو محترم شورای شهر تهران، در دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان به ارائه طرح شهر دوستدار کودک پرداخت.
نوری گفت: شهر دوست‌دار کودک طرحی است که یونیسف سال‌ها روی آن کار کرده‌است و پیرو تعهدی که جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۶ به یونیسف بابت عضویت در شهرهای دوستدار کودک داده بود، تهران را بعنوان نماینده معرفی نمودند(البته امروزه شهرهای دیگری از کشورمان مثلا در اصفهان، شیراز و همدان در ارتباط با شهر دوستدار کودک فعالیت می‌کنند)سال۱۳۸۸مصوبه آن در شورای شهر وقت به تصویب رسید، این مصوبه محورهایی داشت که با توجه به رویکرد شورای شهر و بحث مدیریت شهری مطرح می‌شد.

وی افزود: با توجه به این مصوبه شهر دوستدار کودک، شهری است که بتواند نیازها و حقوق کودکان را تامین کند. حال این نیازها در هر فضای شهری (مثل بحث شهرسازی، حمل و نقل و ترافیک، فرهنگی و اجتماعی، عمومی و فراغتی ) به صورت مجزا مطرح می‌شود.
– در فضاهای عمومی استاندار مبلمان شهری، مناسب سازی فضای اجتماعی مربوط به کودکان (مثل سالن‌ها، مجموعه‌های ورزشی، مجموعه‌های فرهنگی و…) را مدنظر قرار دادند.
– در حوزه حمل و نقل عمومی پروژه راه‌های امن (ایمن سازی پیاده‌روها)، اجرای پروژه اتوبوس‌های مخصوص مدارس را مد نظر قرار دادند.
– حوزه فرهنگی-اجتماعی در واقع بیشتر به بحث سراهای کودک، برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌های ملی و جهانی کودک و خانواده با محوریت کودک، ایجاد مراکز مخصوص شیردهی و نظافتی کودک و … پرداخت.
– در حوزه بهداشتی نیز مادر و کودک را مدنظر قرار دادند؛ در دوران بارداری ، پس از زایمان، مشاوره‌های خانواده و …
– حوزه شهرسازی و معماری، بحث استاندارد سازی فضاهای بازی در ساختمان‌ها و استانداردهای که باید در بحث ساخت و ساز و‌ساختمان برای کودکان تعریف بشود، پرداخته‌است.
– در حوزه مشارکت‌های اجتماعی و مردمی، ما بحث مجموعه‌های مردم نهاد را داریم که فکر می‌کنم حوزه مشترک ما و خیلی از حاضرین این دورهمی است؛ که سه محور دارد:
۱- همکاری با سازمان‌های مردم نهاد برای فرهنگ‌سازی و ایجاد انگیزه در جامعه، جهت توجه به حقوق کودک در نظام شهرنشینی.
۲- شناسایی منابع و امکانات حمایت مردمی از کودکان در قالب افراد حقیقی یا حقوقی به عنوان خیرین حامی کودک.
۳- همکاری برای سازماندهی کمک‌های مردمی جهت نیل به اهداف شهر دوستدار کودک.

نوری همچنین افزود: اتفاق خوبی که امسال رخ داد، تصویب ماده ۷۵ برنامه پنج ساله سومِ شهرداری در شورای شهر تهران به همت و نگاه متخصصانه خانم دکتر الهام فخاری به عنوان دبیر کمیته نظارت و پیگیری مصوبه “تهران، شهر دوستدار کودک” بود که شامل ۴ محور است:

۱-نیازسنجی و تجهیز و توسعه مبلمان شهری و شهرسازی (رویکرد ایمنی آن مهم است)
۲-ایجاد و تجهیز پاتوق‌های بازی با الویت مناطق کمتر برخوردار
۳-برگزاری رویدادهای مشارکتی کودکان در سطح شهر
۴-اجرای مصوبه شهر دوستدار کودک با رویکرد فراغتی، ورزشی و آموزش شهروندی با هدف شکوفایی خلاقیت کودکان و نوجوانان.

نوری در انتها گفت: رویکرد شورای شهر تهران در این دوره، فرهنگی و اجتماعی‌ است.کودکان حق زیست،شادی،امنیت،بازی،رشد و کنجکاوی دارند و متاسفانه تدبیر درستی در این حوزه‌ها (حداقل در مدیریت شهری)برای کودکان وجود نداشت؛امیدواریم بتوانیم این حوزه‌ها را برای کودکان مهیا کنیم، خواهشم این است کسانی که فکر می‌کنند در این محورهای کلی که مطرح شد می توانند طرح، ایده و پروژه‌ای تعریف کنند، به کمک بچه‌های شهر بیایند.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار