197833
۱۲ اسفند ۱۳۹۷
دکتر رضا پورحسین؛

کودک کودک است مینیاتور دنیای بزرگسال نیست

قائم مقام معاونت سیما با بیان اینکه دنیای روانی کودک، ماهیتاً با دنیای بزرگسالان متفاوت است پس نباید با آن برخورد بزرگسالانه داشته باشیم؛ گفت نباید کودک را مجبور کنیم که به سمت ما بیاید؛ دنیای کودکان بی‌قاعده است و نباید با قاعده به آن نزدیک شویم و هرگونه تحمیل انضباط، اشتباه است.

به گزارش کودک پرس ، دورهمی هشتم کودک و نوجوان در تاریخ 12 اسفند در سالن پردیس سینمایی کوروش برگزار شد. در این دورهمی بیش از 260 نفر فعال حوزه کودک و نوجوان از مناطق مختلف کشور حضور بهم رساندند. دکتر رضا پورحسین قائم مقام معاونت سیما در دورهمی هشتم کودک و نوجوان بعنوان سخنران ابتدایی حضور داشتند. در ابتدای مراسم دکتر پورحسین از حضور در اجتماع فعالین کودک ابراز خرسندی کرده و سپس مطالبی راجب کودک، فلسفه وجودی آن و نوع فعالیت فعالین کودک و نوجوان مطرح کردند.

دکتر رضا پورحسین اظهار کرد: اگر بخواهیم درباره کودکان، کار کنیم لازم است به دنیای ذهنی و روانی آنها وارد شویم؛ این کار ساده نیست و باید این نظام در حال رشد را بشناسیم؛ نگاه ما یک نگاه روانشناختی مبتنی بر روانشناسی الهی است؛ تعبیر بزرگان روانشناسی که با مبانی اسلامی ما همخوان است به این نکته اشاره می‌کند که کودک یک بزرگسال کوچک نیست.

قائم مقام معاونت سیما خاطرنشان کرد: به‌عبارت دیگر دنیای روانی کودک، ماهیتاً با دنیای بزرگسالان متفاوت است پس نباید با آن برخورد بزرگسالانه داشته باشیم؛ در احوالات معصومین داریم که به سمت کودکان می‌رفتند پس نباید کودک را مجبور کنیم که به سمت ما بیاید؛ دنیای کودکان بی‌قاعده است و نباید با قاعده به آن نزدیک شویم و هرگونه تحمیل انضباط، اشتباه است.

فعالین حوزه کودک و نوجوان مبنای نظری خود را به حوزه کودک مشخص کنند

وی افزود: متاسفانه عمده حوزه کودک و نوجوان مبنای مشخصی را ارائه نمی‌دهند؛ گاهی با نگاه فطری‌نگر و گاهی با نگاهی تبیین‌نگر مواجهیم و مبانی انسان‌شناسی الهی و اومانیسم غربی با هم آمیخته‌اند؛ باید مبنای مشخص خود را تعیین کنیم اگر تکلیفمان را مشخص نکنیم موجب رستگاری و ارتقای کودکان نخواهیم شد.

پورحسین تصریح کرد: در نگاه فطری که نگاه مورد نظر ما است، کودک بالقوه یک انسان کامل است به این معنی که هر چه کودک نیاز دارد خداوند به‌صورت بذر در وجود او قرار داده است و کار مربی فقط آبیاری است مثل کار یک باغبان البته در این مورد تربیت منظور ما است و نه تعلیم.

وی ادامه داد: نگاه دوم که نگاه جاری ما است، نگاه طبیعی‌نگر است و در آن کودک یک لوح خالی در نظر گرفته می‌شود که باید پر شود؛ در این نگاه اوقات فراغت پر می‌شوند و غنی نمی‌شوند؛ این نگاه عمدتا غربی است که از فلسفه لاک تا هاپ به آن اشاره شده است؛ در این فلسفه کودک مملو از اطلاعات می‌شود و این باعث می‌شود تا کودک اصطلاحا رودل کند.

قائم مقام معاونت سیما متذکر شد: کودک، فطرتاً خداباور آفریده شده است و باید مبانی و اصول فطری‌نگر برای او فراهم شود و لوازم اعمال این نگاه باید مشخص شود و سبک زندگی در این مقوله می‌گنجد.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار