197650
۱۱ اسفند ۱۳۹۷

با حسادت کودکان چگونه برخورد کنیم؟

یک روانشناس کودک گفت: والدین باید در ابتدا علت حسادت کودک را بدانند سپس نسبت به آن حساسیت کار‌هایی انجام دهند.

به گزارش کودک پرس ، سارا محمدنژاد روانشناس کودکان اظهار کرد: با به دنیا آمدن نوزاد جدید، کودک اول نسبت به او حس حسادت دارد، و در این بین والدین باید با انجام برخی کارها ذهن کودک را نسبت به تولد این مهمان تازه به گونه‌ای آماده کنند که کودک احساس کند خواهر یا برادر تازه متولد شده به منزله نوعی ثروت است و باید به داشتن او افتخار کند.

وی بیان کرد: با کودک خود ساده و رُک صحبت کنید؛ مثلاً به او بگویید: «برادر/خواهر تو، چون نمی‌تواند خودش غذا بخورد باید به او غذا داد و به همین خاطر ما گاهی مجبور می‌شویم وقت بیش‌تری را با او بگذرانیم، پس هر وقت ناراحت شدی، بگو».

 

با کودک خود درباره انگیزه‌اش برای صدمه زدن به نوزاد صحبت کنید

محمدنژاد ادامه داد: هرگاه کودک را در موقع صدمه زدن به نوزاد دیدید، به‌سرعت او را از این کار بازداشته و راجع به انگیزه‌ او از این کار صحبت کنید، مثلا به او بگویید: «فکر می‌کنی که او نمی‌گذارد تو را دوست داشته باشم؟ همه وقت مرا گرفته؟ هر موقع از دست‌اش عصبانی بودی بیا و به من بگو.»

روانشناس کودک افزود: اگر کودکی به دلیل مریضی یا معلولیت به توجه بیش‌تری نیاز دارد، دلیل توجه به این فرزند برای دیگر کودکان توضیح داده شود تا حس حسادت ایجاد نشود؛ تلاش نکنید تفاوت بین کودکان را در خفا انجام دهید، زیرا کودکان به سرعت متوجه این تبعیض می‌شوند.

وی تشریح کرد: زمانی را که با یکی از کودکان خود می‌گذرانید سعی کنید فقط با او باشید و به او تمرکز کنید، به کودکان خود یاد دهید که در زندگی برای بدست آوردن خیلی چیز‌ها صبر پیشه کنند.

احساسات کودک را سرکوب نکنید

محمدنژاد بیان کرد: هر چه افرادی که حسادت می‌ورزند مهارت‌هایی بیش‌تر کسب کنند، به همان اندازه کم‌تر حسادت می‌کنند و این حسادت در عوض منجر به تلاش و کوشش بیش‌تر می‌شود؛ در مقابل اگر این احساسات سرکوب شود، بیشتر به روحیه او صدمه می‌زنند و طولانی‌تر باقی می‌ماند تا این که آزادانه اجازه ابراز داشته باشد.

این روانشناس کودک تشریح کرد: والدین وظیفه دارند از نوزاد کوچک حمایت کنند تا آسیبی نبیند؛ به کودک بزرگ‌تر نشان دهید که او اجازه ندارد به احساسات بد خود عمل کند و به او اطمینان ببخشید که شما همچنان او را دوست دارید و او واقعا پسر یا دخترخوبی است.

 

محمدنژاد ادامه داد: شما می‌توانید وقتی در حال گرفتن وسیله‌ای هستید که در دست اوست و می‌خواهد مثلا به خواهر کوچکش حمله کند، او را در آغوش بگیرید و بگویید «می‌دانم گاهی تو چه طور احساس می‌کنی، آرزو می‌کنی که بچه‌ای دیگر این‌جا نبود که من و پدرت مجبور باشیم از او مراقبت کنیم اما نگران نباش، ما تو را هم همان قدر دوست داریم، حتی به تو نیاز داریم که به ما در مراقبت از او کمک کنی».

وی افزود: قرار دادن احساسات کودک در قالب کلمات، به او کمک می‌کند که به آنها غلبه کند؛ شما می‌توانید به او بگویید «من می‌دانم که تو خشمگین هستی و دلت نمی‌خواهد که این برادر کوچولو را داشته باشی، اما صدمه زدن به او چیزی را حل نمی‌کند» یا این که «من تو را دوست دارم و همیشه دوست خواهم داشت».

وی تشریح کرد: اگر کودک ۲ ساله شما نوزادتان را اذیت کرد، دست او را به حالت نوازش بگیرید و بگویید «او تو را دوست دارد» و به او کمک کنید که احساسات مثبت محبت و دوستی خود را به سطح بیاورد؛ به کودکان اجازه دهید که احساسات خود را صادقانه درباره دیگران ابراز کنند، به احساسات کودک کم بها ندهید، سعی نکنید با آنها به‌گونه‌ای حرف بزنید که گویی احساسات متفاوتی دارند.

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار