موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری
19759
۲۱ تیر ۱۳۹۶

رابطه کمبود آهن در دوران بارداری و کودک اوتیسمی

محققان متوجه شدند که مصرف کم آهن در قبل و دوران بارداری در صورتیکه مادر بیشتر از 35 سال سن داشته باشد و یا به فشار خون یا دیابت مبتلا باشد، خطر ابتلای کودک به اوتیسم پنج برابر افزایش می یابدکه این ارتباط میان مصرف کم آهن در دوران بارداری و افزایش خطر ابتلا به اوتیسم در دوران شیردهی بیشتر می شود.

به گزارش کودک پرس، پگاه میرجعفری کارشناس تغذیه در یادداشتی به بررسی رابطه کمبود آهن در دوران بارداری و کودک اوتیسمی پرداخت.

ربکا اشمیت استادیار بخش علوم بهداشت عمومی و محقق وابسته موسسه پزشکی بررسی های اختلالات تکاملی عصبی MIND آمریکا می گوید: کمبود آهن و در نتیجه آن کم خونی در دوران بارداری شایع است و 40 تا 50 درصد زنان و کودکان آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. وی و همکارانش در سال 2011 ارتباط مصرف اسید فولیک را با خطر ابتلا به اوتیسم بررسی کردند.آهن برای تکامل اولیه مغز حیاتی است. محققان متوجه شدند که مصرف کم آهن در قبل و دوران بارداری در صورتیکه مادر بیشتر از 35 سال سن داشته باشد و یا به فشار خون یا دیابت مبتلا باشد، خطر ابتلای کودک به اوتیسم پنج برابر افزایش می یابدکه این ارتباط میان مصرف کم آهن در دوران بارداری و افزایش خطر ابتلا به اوتیسم در دوران شیردهی بیشتر می شود.

علاوه بر این خطر مرتبط با مصرف کم آهن مادر در دوران بارداری با ابتلای کودک به اوتیسم در زمانی که مادر سن بالا داشته باشد و یا در دوران بارداری به بیماری های سوخت و سازی مبتلا شود، بیشتر نیز می شود.

ارتباط آلودگی هوا و ابتلا به اوتیسم در کودکان
طبق پژوهش دانشکده سلامت عمومی پیتزبورگ ایالت پنسیلوانیا قرارگیری در برابر آلودگی هوا ناشی از ذرات ریز در طول بارداری و تا دو سالگی نوزاد با افزایش احتمال ابتلای کودک به بیماری اوتیسم بینایی مرتبط است. دکتر «ایولین تالبوت»، استاد اپیدمیولوژی و سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اختلال بینایی اوتیسم، شرایطی بلندمدت است که درمانی ندارد و گزینه های درمانی آن بسیار محدود است، از اینرو باید فوراً هر گونه عوامل پرخطری که ما قادر به کاهش آن هستیم، نظیر آلودگی، را شناسایی کنیم.» در این مطالعه تیم تحقیق خانواده های مبتلا و غیرمبتلا به اختلال اوتیسم بینایی را تحت بررسی قرار دادند. آنها به اطلاعات مفصلی در مورد محل زندگی مادر در طول بارداری و بعد از آن دست یافتند و قرارگیری مادران در معرض نوعی آلودگی موسوم به ۲.۵ PM را مورد ارزیابی قرار دادند.

این نوع آلودگی به ذرات یافت شده در هوا اشاره دارد که قطر آن کوچک تر از ۲.۵ میکرومتر یا یک سی اُم میانگین قطر موی انسان است. ۲.۵ PM متشکل از گرد و غبار، خاک، دوده و دود است. به دلیل اندازه کوچک آن، این نوع آلودگی می تواند به شدت به ریه ها رسیده و وارد جریان خون شود. اختلال اوتیسم بینایی، مشکلی است که معمولا در ابتدای دوران کودکی بروز می کند. نمونه های گزارش شده این بیماری در طول دو دهه گذشته، تا ۸ برابر افزایش یافته است. این باور وجود دارد که هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل زیست محیطی بر بروز این بیماری تاثیر دارد. طبق یافته محققان، طبق میزان قرارگیری کودک در معرض غلظت ۲.۵ PM در طول دوران بارداری مادر و دو سال اول زندگی کودک، هر چقدر میزان قرارگیری در معرض این آلودگی بیشتر باشد احتمال ابتلای کودک به بیماری اوتیسم بینایی ۱.۵ برابر افزایش می یابد.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار