197546
۰۹ اسفند ۱۳۹۷
گاردین گزارش داد؛

تاثیر منفی شبکه‌های اجتماعی بر دانش‌آموزان در کدام ساعات بیشتر است؟

تحقیقی جدید که در بین نوجوانان انگلیسی انجام شد نتایج مهمی را به همراه داشت که یکی از این نتایج تاثیر شبکه‌های اجتماعی در افت تحصیلی دانش‌آموزان بوده است.

به گزارش کودک پرس ، تحقیقات نشان می‌دهند بیش از یک سوم از نوجوانان انگلیسی روزانه دست‌کم سه ساعت در شبکه‌های اجتماعی می‌گردند و یک پنج آن‌ها نیز دست‌کم روزانه پنج ساعت را صرف چنین فعالیت‌هایی می‌کنند و بنابر مطالعات، آن دسته از نوجوانانی که روزانه سه ساعت یا بیشتر شبکه‌های اجتماعی هستند، احتمال بیشتری برای دیرتر خوابیدن دارند.

به باور متخصصان خوابیدن دیر وقت در شب پیش از مدرسه موضوعی نگران‌کننده است چرا که نوجوانان را در معرض پیامدهای نامطلوب تحصیلی و عاطفی عیف‌تری قرار می‌دهد. خواب ناکافی در نوجوانان با مشکلات زیادی اعم از مشکلات سلامت روان، چاقی و عملکرد ضعیف در مدرسه مرتبط است.

علاوه بر استفاده طولانی مدت از رسانه‌های اجتماعی از دیگر مشکلات نوجوانان می‌توان به مختل شدن خواب آن‌ها با پیام‌های شبانه و بیدار شدن برای چک کردن این پیام‌ها اشاره کرد.

 

طبق بررسی‌های صورت گرفته بر حدود ۱۲ هزار نوجوان ۱۳ تا ۱۵ ساله در سراسر انگلیس به طور میانگین نوجوانان روزانه بین یک تا سه ساعت را در رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند. یک سوم از آن‌ها نیز که بیشتر شامل پسران بودند، کمتر از یک ساعت در روز را در این فضاها می‌گذرانند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای ۱۴ درصد از افرادی که بین سه تا پنج ساعت از وقت روزانه خود را در این فضاها می‌گذرانند، “بالا” و برای ۲۱ درصد از افرادی که بین پنج ساعت یا بیشتر در رسانه‌های اجتماعی بودند، “بسیار بالا” طبقه‌بندی شده است.

به طور کلی دختران با ۲۸ درصد بیشتر از پسران با ۱۴ درصد جزو گروه استفاده‌کنندگان “بسیار بالا” از رسانه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند.

این مطالعه هم‌چنین نشان می‌دهد نوجوانانی که در گروه “بالا” و “بسیار بالا” برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی قرار دارند به ترتیب ۱۷ درصد و ۶۸ درصد بیشتر احتمال دارد در شب‌هایی که فردا باید به مدرسه بروند پس از ساعت ۱۱ شب خوابیده و فردای آن شب پس از ساعت ۸ صبح از خواب بیدار شوند. اما افرادی که کمترین استفاده از رسانه‌های اجتماعی را دارند، استراحت کافی داشته و زمان مناسبی به خواب رفته و از خواب بیدار می‌شوند.

 

هم‌چنین استفاده از رسانه‌های اجتماعی در زمان پیش از خواب بر کیفیت خواب نوجوانان تاثیر دارد. به طوری که نوجوانانی که در گروه “بالا” و “بسیار بالا” برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی قرار دارند به ترتیب ۷ و ۲۸ درصد بیشتر از افرادی که کمترین استفاده از رسانه‌های اجتماعی را دارند در طول خواب شبانه بیدار می‌شوند.

 

بنا بر گزارش گاردین، علاوه بر آن این نوجوانان که زمان زیادی را صرف رسانه‌های اجتماعی می‌کنند در طول زمان مدرسه احساس خستگی بیشتری داشته و در انجام تکالیف مدرسه عملکرد مناسبی از خود نشان نمی‌دهند.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار