197494
۰۸ اسفند ۱۳۹۷
مدیرعامل محک:

۶۱۱۴ کودک مبتلا به سرطان بهبود یافتند

مدیرعامل موسسه محک گفت: در طول ۲۷ سال فعالیت این موسسه، ۶۱۱۴ کودک مبتلا به سرطان در بیمارستان محک درمان شدند و بهبود پیدا کردند.

به گزارش کودک پرس ، آراسب احمدیان عصر دوشنبه در پنجمین همایش بین المللی مسئولیت اجتماعی شرکت ها که در موسسه خیریه محک برگزار شد، افزود: محک بر اساس ماموریت خود در کنار پرداختن به سرطان کودکان در سطح ملی و بین المللی به بحث، حمایت، درمان و تحقیقات سرطان اطفال نیز به تکنیک های بالا دست یافته و در این راستا نیروهای داوطلب و موظف را نیز زیر یک سقف دور هم جمع کرد تا خانواده محک شکل گرفت.
وی افزود: موسسه محک در طول این سالها در تلاش بوده تا شفافیت و پاسخگویی از ارکان اصلی این سازمان مردم نهاد باشد و در این 27 سال فعالیت، در این موسسه 32 هزار کودک مبتلا به سرطان تحت حمایت بودند که از این میان 6400 کودک بهبود یافته در 39 بیمارستان از خدمات محک بهره می گیرند که 17 استان را شامل می شود،42 بسته حمایتی نیز با توجه به شرایط بیماران و خانواده ها به آنها ارائه می شود.
احمدیان اضافه کرد: بیمارستان محک سال 86 به بهره برداری رسید.100 تخت دارد و یک پنجم ظرفیت درمان سرطان کودکان کشور را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: محک با توجه و تمرکز به موضوع سرطان اطفال وارد حیطه های دیگر نیز شد. ما در کنار درمان، داده های علمی ارزشمندی را نیز ایجاد کردیم که این می تواند مبنای پروژه های تحقیقاتی شود و به بهبود روش های تحقیق کمک کند.

دبیر همایش مسئولیت اجتماعی تاکید کرد: بیمارستان محک در راستای مسئولیت اجتماعی و فعالیت های منطبق با استانداردهای جهانی خود را در معرض ممیزی های جهانی قرار داد و از میان 320 موسسه غیردولتی توانست در طول این سال ها از رتبه 10 به رتبه نخست دست پیدا کند.
وی با اشاره به بانک اهداکنندگان سلول های بنیادی محک گفت: این موسسه توانست در انجمن مدیریت پروژه در دنیا مدال طلا را به دست بیاورد و امروز پس از 27 سال تلاش مداوم 6114 کودک در این موسسه بهبودی خود را به دست اوردند.
احمدیان اضافه کرد: موسسه محک به موضوع مسئولیت اجتماعی نیز اهمیت بسیاری قائل است. یکی از بندهای بیانیه محک کمک به هم نوع و ترویج آن است. در همین راستا نمایشگاه پوستری را بهمن 88 با موضوع مسئولیت اجتماعی و پس از آن نیز همایش هایی را از سال 89 در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سرطان کودکان برگزار کرد.

مدیرعامل محک افزود: یافته ها نشان می دهد که مسئولیت اجتماعی با سه رویکرد شرکت ها، استانداردها و دانشگاه ها گره خورده و این سه مفهوم، مفهومی را با عنوان فرصت های اجتماعی برای توسعه شرکت ها عنوان می کند.
احمدیان اضافه کرد: اگر شرکت ها وارد پروژه مسئولیت اجتماعی شوند، زنجیره ارزش شرکت ارتقا می یابد در غیر این صورت با شکست مواجه می شوند.
وی اضافه کرد: بنگاه های اقتصادی زیادی از گذشته تا امروز به موضوع مسئولیت اجتماعی می پردازند اما ارتباط یک سویه آنها باعث می شود که در مواقع بحران فعالیتشان قطع شود. با خلق ارزش برای شرکت ها و بنگاه های اقتصادی، می توان به توسعه پایدار شرکت ها کمک کرد. در واقع شرکت ها از سطح مسئولیت اجتماعی باید به سوی خلق ارزش برای ذی نفعانشان حرکت کنند. امروزه مسئولیت اجتماعی فرصت اجتماعی برای توسعه شرکت ها است.
احمدیان خاطرنشان کرد: در هر شرایطی چه در جنگ، چه در صلح و چه در تحریم مسیر درمان کودکان نباید به هیچ وجه قطع شود و این باید تبدیل به مسئولیت اجتماعی برای همه ما شود.

*مسئولیت اجتماعی باید وظیفه بنگاه های اقتصادی شود
احمد پورفلاح، عضو هیات امنای محک و رئیس اتاق بازرگانی ایران-ایتالیا نیز در این همایش گفت: وظیفه قانونی بنگاه های اقتصادی ایجاب می کند که در حوزه مسئولیت اجتماعی در کنار افرادی که این کار را انجام می دهند، همراه شوند.
وی گفت: موسسه خیریه محک با توجه به اینکه فلسفه به وجود آمدنش صرفا عشق، شفافیت و خدمتگزاری بود و توانست در توده های مردم جای خود را باز کند تا جایی که دانش آموزان مدارس جنوب شهر، کارمندان و دانشجویان و… قشر متوسط همکاری و همراهی شان را در این امر خیرخواهانه نشان دادند.
وی اضافه کرد: در این مسیر خلاء حضور بنگاه های اقتصادی و شرکت ها احساس می شد. البته این به معنی بی تفاوتی شرکت ها و بنگاه های اقتصادی به کارهای خیریه و مسئولیت اجتماعی نبود. چرا که از دیرباز حضور بخش خصوصی در امر خیر وجود داشته است. مثل ساخت نوانخانه ها، کاروانسراها، آب انبارها و…
پورفلاح اضافه کرد: به همین دلیل هیئت مدیره و هییت امنای محک برای جذب بنگاه ها و شرکت ها تلاش کرده سیستمی عمل کند و الگوهای کشورهای توسعه یافته را در این خصوص به کار بگیرد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران-ایتالیا تاکید کرد: خیلی زود این موضوع در هیئت بازرگانی ایران مطرح شد و به این موضوع تاکید داشتیم که بنگاه های اقتصادی ایران هم وظیفه قانونی شان ایجاب می کند که در حوزه مسئولیت اجتماعی در کنار افرادی که این کار را انجام می دهند، همراه شوند.
وی اضافه کرد: کشورهایی مثل سوئد و سوئیس بودجه ای را برای مسئولیت اجتماعی بنگاه ها اختصاص می دهند. در ایران هم پس از اینکه این موضوع مطرح شد، خیلی از بنگاه های اقتصادی و شرکت ها به کمک محک آمدند و امیدواریم برگزاری این کنفرانس ها کمک کند تا بنگاه های اقتصادی و شرکت های بیشتری در امر مسئولیت اجتماعی به این جریان بپیوندند و تعدادشان هر روز بیشتر شود.

* تمرکز روی نتایج پایا
دکتر مارتین سدل مایر معاون محصولات و خدمات انجمن جهانی مدیریت پروژه (ipma) درباره مسئولیت اجتماعی شرکت ها از نگاه مدیریت پروژه گفت: این سازمان ۵۲ سال پیش تاسیس شد و نه فقط روی بحث مدیریت پروژه، بلکه در مورد ابزارها، روش ها، توانمندی و توانایی ها نیز تمرکز دارد. در این میان استانداردهایی را برای افراد و سازمان ها و همچنین ارائه جوایزی به آنها در این خصوص در نظر داریم.
وی افزود: ۱۵۰ هزار عضو در سازمان داریم که تحت رویه ما ارزیابی می شوند. در این زمینه برنامه های آموزشی را برای مدیران جهان داریم که بتوانند در همه دنیا، آفریقا و آسیا فعالیت کرده و در تلاش هستیم کارآمدی مدیران و سازمان ها را افزایش دهیم.

سدل مایر با اشاره به مسئولیت اجتماعی شرکت ها تاکید کرد: مسئولیت اجتماعی در سراسر دنیا در حال رشد است. این در حالی است که شرکت ها و سازمان ها و افراد می خواهند در این زمینه سود کنند و در این میان مهم است که در کنار مسئولیت اجتماعی، مسائل اجتماعی و زیست محیطی نیز به حیطه فعالیت آنها اضافه شود. چرا که باید از خودمان این سوال را بپرسیم که آیا در آینده می توانیم روی این سیاره زندگی کنیم، پس باید محیط زیست و اهمیت به آن را نیز در پروژه هایمان بگنجانیم.
وی بیان داشت: این در حالی است که استانداردهایی در سطح دنیا اعمال می شود و سعی داریم به عنوان اهرم عمل کنیم تا پروژه ها پایا باشند. در عین حال در این مسیر مسائل اخلاقی نیز مطرح است. مثلا بعضی از شرکت ها محصولاتی را تولید می کنند که هم راستا با اهداف ما نبوده و از لحاظ اخلاقی نمی توانیم با آنها همکاری کنیم.

سدل مایر با اشاره به اینکه در سازمان ipma روی نتایج پایا متمرکز هستیم، ادامه داد: برقراری یک استاندارد جهانی در دنیا کار راحتی نیست. برای مثال آیا همه کشورها امضا می دهند که مطابق استانداردها رفتار کنند. این اتفاق در چین، هند، آمریکای جنوبی هم قابل پذیرش است؟ پس همان طور که می بینیم حرکت هم جهت و همسو با استانداردهای جهانی، رعایت ممیزی های اخلاقی و حرفه ای و توجه به محیط زیست و مسائل اجتماعی بسیار سخت است.
وی خاطرنشان کرد: مسئولان و صاحبان پروژه ها در ای پی ام آی باید به مسائل اجتماعی و مسئولیتی که در قبال جامعه دارند، مسئولیت در قبال محیط زیست و حمایت از آن توجه کرده و آن را از اهداف سازمانی خود قرار دهند.

* فعالیت اقتصادی در گرو مسئولیت اجتماعی 
در ادامه این مراسم حامد شادکام مدیرعامل کرمان خودرو در خصوص معرفی اهداف سازمان خود در راستای توجه به مسئولیت اجتماعی افزود: یک بنگاه اقتصادی فکر می کند با فعالیت خود توسعه اقتصادی کشور را به همراه داشته باشد اما سوال اینجاست آیا او می‌تواند توسعه بازارهای مالی را نیز به همراه داشته باشد؟ به همین دلیل توسعه بازارهای مالی و اقتصادی لازم و ملزوم یکدیگر هستند.
وی اضافه کرد: در همین زمینه بحث کارایی تخصیص مطرح می شود و کارایی تخصیص می گوید منابع باید به سمت پربازده ترین فعالیت سوق داده شوند. پس اگر دیدگاه ما همان مسئولیت اقتصادی باشد، بازدهی بالا می رود اما مسئولیت اقتصادی باید در چهارچوب مسئولیت قانونی و هم راستا با مسئولیت اخلاقی صورت پذیرد.
شادکام تاکید کرد: اما نگاه دیگر توجه و تمرکز بر موضوع بشردوستانه است. فعالیت اقتصادی برای ذینفعان انجام می شود. ذینفعان کسانی هستند که بر فعالیت اقتصادی اثرگذارند و فعالیت اقتصادی نیز بر آنها اثرگذار است. اما ذینفعان فقط این دو گروه نیستند. بلکه جامعه، محیط و مردم نیز اهمیت دارند و در این میان همسو کردن منافع سازمانی با محیط و مردم اهمیت و نیاز به ابزار دارد.
وی بیان داشت: مسئولیت اجتماعی یکی از ابزارها برای شفافیت و پاسخگویی به ذینفعان است. در واقع باید مسئولیت اجتماعی در بازارهای مالی را درست دنبال کنیم و در این صورت دسترسی ما به منابع و سرمایه آسان خواهد شد.
مدیرعامل کرمان خودرو مطرح کرد: باید از خودمان بپرسیم که آیا مسئولیت اجتماعی یک کالای لوکس است یا ابزاری که می تواند به عنوان مدل کسب و کار موفق برای سودآوری پایدار همراه باشد. این کار باید به درستی صورت بگیرد و اگر سازمانی قادر به هم سو کردن فعالیت های خود با محیط و مردم و فعالیت های بشردوستانه با کمک گرفتن از ابزار مسئولیت اجتماعی نباشد، در بازارهای مالی از دور رقابت خارج خواهد شد.

* تربیت دانشجویان دغدغه مند
نسرین نورشاهی رئیس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نیز در ادامه این مراسم گفت: تلاش ما این است که واسطه ای میان سازمان های مردم نهاد و حوزه آکادمیک و دانشگاه ها باشیم. این یک مسئولیت و نیاز اجتماعی است و بشر نیاز به کمک به یکدیگر دارد.
وی با بیان اینکه مسئولیت اجتماعی دارای هشت مولفه است، ادامه داد: حقوق بشر، توسعه انسانی، توسعه پایدار، مولفه اقتصادی و حیطه آموزش بخش هایی از این مولفه ها هستند.
نورشاهی تاکید کرد: برخی می گویند دانشجوها نسبت به مسائل اجتماعی بی تفاوت شده اند. اینجاست که مسئولیت اجتماعی دانشگاه تبلور پیدا می کند و استادان باید دانشجوهای دغدغه مندی را آموزش بدهند.

وی افزود: ما می‌گوییم دانشگاه نیازمند سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است. پس یکی از راه های کسب این اعتماد و سرمایه، مسئولیت اجتماعی است. تربیت دانشجوی دغدغه مند، توجه دانشگاه و اساتید به بحث مسئولیت اجتماعی و قرار دادن برنامه های مسئولیت اجتماعی در دانشگاه است. ارتباط با سازمان های مدنی از مباحثی است که باید بخش آموزش به آن توجه داشته باشند.
ایوان شوپر استاد علمی کاربردی برلین نیز گفت: حوزه فعالیت و تحقیق من پروژه‌ای کردن جامعه است. جامعه به سمت پروژه ای شدن پیش می رود و پروژه سازی مثل پروژه عروسی، یا برنامه ریزی برای سفر، بخشی از زندگی روزمره افراد شده است.
شوپر با بیان اینکه حتی پروژه قسمتی از سازمان ها شده است افزود: کتابی درباره انقلاب صنعتی خوانده ام که بعد از اختراع ماشین بخار، ماشین، کامپیوتر ، پروژه ای شدن به احتمال زیاد انقلاب چهارم خواهد بود.

وی ادامه داد: در اروپا یک سوم کارها در چهارچوب پروژه انجام می شود اما انجام این کار در همه نهادها و سازمان ها در دنیا کار سختی است. به همین دلیل فرایند خلق ارزش را برای سازمان ها در نظر گرفتیم و حالا در کشورهای هدف تحقیقمان هر سال پروژه ای شدن کارها و فعالیت ها سه درصد افزایش می یابد. در واقع پروژه ای شدن تغییرات عمده ای به همراه دارد و امیدواریم همه کشورها به این موضوع سوق پیدا کنند. همانطور که هر کودک مبتلا به سرطان می تواند یک پروژه باشد و در قالب پروژه سازمانی فرایند درمان را طی کند.
شوپر خاطرنشان کرد: مسئولیت صاحبان پروژه و همکارانشان این است که در کنار انجام فعالیت های خود، با احترام مسائل اجتماعی و مسئولیت در قبال جامعه و محیط زیست را نیز در نظر داشته و از آنها حمایت کنند.

* مسئولیت اجتماعی همراه با پوشش جهانی سلامت
دکتر کریستف هاملمن نماینده مقیم سازمان بهداشت جهانی درباره اهمیت پروژه های مسئولیت اجتماعی در امر سلامت گفت: در سال گذشته و در آخرین نشست جهانی درمان، قرار بر این شد تا سال ۲۰۲۳ روی مسائل پوشش جهانی سلامت، اورژانس و ایجاد جمعیت سالم تر تاکید کرده و کشورهای عضو تعهد به اجام این اصول شدند. ایجاد جامعه سلامت مربوط می شود با موضوعی که ما به آن می گوییم شاخص های سلامت.
وی ادامه داد: بحث ما این است که صحبت از درمان و بهبود سلامت نکنیم، به این فکر کنیم که چطور سلامت را ارتقا بدهیم.
هاملمن با اشاره به اینکه اهداف توسعه پایدار مثل تغییر الگوی مصرف، تولید و برابری همگی به شاخص های اجتماعی و سلامت برمی گردد افزود: به همین دلیل اولین هدف بهداشت جهانی، پوشش عمومی مراقبت های بهداشتی در بخش خدمات سلامت است. به همین دلیل از کشورهای عضو درخواست کردیم برنامه هایشان همسو با این موضوع باشد.
نماینده بهداشت جهانی اضافه کرد: بحث ما این است که به چه میزان یک موسسه و سازمان خدماتی را که با عنوان کسب و کار ارائه می دهد با اهداف توسعه پایدار و بهداشت مطابقت دارد. برای مثال شرکت دخانیات محصولی که تولید می کند همسو با برنامه های مسئولیت اجتماعی نیست.

وی بیان داشت: نه تنها بخش دولتی بلکه بخش های غیردولتی و خصوصی همه و همه باید درگیر مسئولیت اجتماعی و بهداشت شوند. این فرایند و رعایت آن طبق استانداردهای جهانی کار آسانی نیست.

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار