197337
۰۶ اسفند ۱۳۹۷
حدادعادل:

اوایل انقلاب داشتن مدرسه غیردولتی جرم بود

حدادعادل گفت: در اوایل انقلاب، داشتن مدرسه غیردولتی، چیزی در حد جرم بود و خیلی جرأت می‌خواست کسی از فکر مدرسه غیردولتی دفاع کند.

به گزارش کودک پرس ، اولین نمایشگاه دستاوردهای مدارس و مراکز غیردولتی و صنایع آموزشی وابسته به مدت چهار روز در مصلی امام خمینی(ره) تهران گشایش یافت.

غلامعلی حداد عادل در این مراسم ضمن تبریک روز زن به بانوانی که در این مراسم حضور داشتند و روز مهندس، با بیان اینکه ساختمان مصلی، حاصل کار مهندسان ایرانی است، گفت: اقدام شایسته‌ای بوده است که آموزش و پرورش شهر تهران با هماری سازمان مدارس غیردولتی و شورای هماهنگی مؤسسان مدارس غیردولتی، نمایشگاهی برای عرضه دستاوردهای این مدارس تشکیل دادند.

 

وی ادامه داد: ۳۰ سال از تأسیس این مدارس گذشت و امروز با آمدن در این نمایشگاه، این حضور دلگرم‌کننده و شادی بخش را دیدم، خاطرات دهه اول انقلاب در ذهنم تجدید شد؛ تولد مدارس غیردولتی، یک داستان طولانی و شنیدنی دارد؛ در اوایل انقلاب به دلایلی که بر شما پوشیده نیست، داشتن مدرسه غیردولتی، چیزی در حد جرم بود و خیلی جرأت می‌خواست کسی از فکر مدرسه غیردولتی دفاع کند.

حداد عادل اضافه کرد: در آن زمان، یادتان هست وقتی یک مدرسه دولتی به سمت رفتارهای غیردولتی رفته بود، کار به جنگ و گریز کشیده بود؛ به طوری که من در آن ایام خارج از کشور بودم، خبرش رسید و می‌گفتند در ایران چه خبر است و خبر اول کشور شده بود.

وی افزود: یادم است در زمانی که معاون وزارتخانه بودم در شورای معاونان، وزیر وقت آموزش و پرورش درباره بود و نبود مدارس غیردولتی سؤال کرد و گفت چه کسی در شورا با اجازه دادن به این مدارس موافق است؟ آن زمان هنوز قانون مدارس غیردولتی تصویب نشده بود؛ حدود ۱۱ نفر دور میز بودند؛ نه وزیر و هیچ فرد دیگر دستش را بلند نکرد؛ فقط یک نفر دستش را بلند کرد و من بودم و چند ماه بعد هم این قانون تصویب شد.

 

حدادعادل ادامه داد: جزو اولین تحولاتی که بعد از جنگ ایجاد شد، تصویب این قانون بود؛ جالب این است عموم آنهایی که دستشان را بالا نبرده بودند، جزو اولین کسانی بودند که مجوز تأسیس مدرسه غیردولتی گرفتند و همه آنها امروز مدرسه غیردولتی دارند و من هم ایرادی به آنها ندارم.

وی اضافه کرد: می‌خواهم بگویم چنین شرایطی بود و انقدر نظرها منفی بود؛ حالا ببنید چه تحولی ایجاد شده است که آموزش و پرورش قدم پیش می‌گذارد و کمک می‌کند، چند صد مدرسه غیردولتی غرفه برپا می‌کنند و کارهای خود را عرضه می‌کنند و کاملا روابط منطقی بین بخش دولتی و غیردولتی برقرار است.

 

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی گفت: ملتی ۴۰ سال پیش انقلاب کرد و فکر می‌کنم مهمترین دستاورد ما این بود که امکان پیدا کردیم فرزندان خود را آنطور که خودمان می‌خواهیم، تربیت کنیم؛ امام(ره) بعد از سال ۴۲ و در اوایل نهضت فرموده بودند که شما دو جا را دست ما بدهید و ببینید چگونه کشور را متحول می‌کنیم یکی آموزش و پرورش و دیگری صدا و سیما؛ گرفتن آموزش و پرورش به معنای این بود که اختیار کشور را در دست داشته باشیم؛ چرا قدر این نعمت را ندانیم؟

وی با بیان اینکه کارنامه ۳۰ ساله مدارس غیردولتی گواه بر این است که در ایجاد این مدارس اشتباه نکرده‌ایم، اضافه کرد: از ۵ هزار مدرسه در تهران، ۱۸۰۰ مدرسه غیردولتی است و ۲۰ درصد دانش‌آموزان تهران در مدارس غیردولتی درس می‌خوانند؛ تصور کنید این ۲۰ درصد بارش بر روی دوش آموزش و پرورش تهران در این شرایط سخت اقتصادی بود، آیا این سود به کشور بود؟ ۲۰ درصد بار را از دوش دولت برداشتیم و از نظر کیفیت آموزش هم مقایسه کنید که چه کردند.

حدادعادل با بیان اینکه حرف‌های عجیب و غریبی حتی این روزها درباره مدارس غیردولتی زده می‌شود، افزود: شهریور ماه امسال، روزنامه‌ای وابسته به جایی که خودش کلی مدرسه غیردولتی دارد، در دو صفحه کامل، به بهترین شخصیت‌های کشور که عمرشان را در کار تعلیم و تربیت گذاشتند، تهمت زد؛ آنچه توانست لجن پراکنی و دروغ و تهمت تحت عنوان عدالت اجتماعی، اقتصادی و آموزشی گفت که یکسره دروغ و تهمت بود و بعد هم به اعتراضات و توضیحات اعتنا نکرد و اینها اشتباه و غلط است؛ نباید این حرف‌ها ما را در ادامه راه‌مان به تردید وا دارد.

 

وی اضافه کرد: کتمان نمی‌کنم ممکن است یک درصد کمی از مدارس غیردولتی ظلم کنند، پول زیاد بگیرند و اجحاف کنند و تبدیل به بنگاه درآمد ناروای اقتصادی شود که منکر نیستم اما واقعا چهره مدارس غیردولتی این است که همه به خاطر منافع اقتصادی آمدند؟ با هر محاسبه اقتصادی حساب کنید، اگر ملک و ساختمان را در جای دیگر هزینه کنید، درآمدش بیشتر از مدرسه‌داری است و دردسرش هم کمتر است؛ مثلا بخاری در زاهدان کج شده و افتاده، اتفاق تلخی هم افتاده است و متأسفیم اما ببینید چه غوغا ایجاد می شود؛ مسؤلیت انقدر سنگین است؛ اگر این افراد در کار دیگر بروند، هیچ‌کدام از دردسرها را ندارند.

حدادعادل افزود: اما بهترین فرصت می‌‌دانیم که به برکت پیروزی انقلاب بتوانیم قرآن، اسلام و استقلال کشور و سطح بالای تعلیم و تربیت را در مدارس غیردولتی پیگیری کنیم و این نمایشگاه فرصتی برای تبادل تجربه است چون یکی از خصوصیات مدارس غیردولتی، خلاقیت است؛ در مدارس دولتی یک انضباط خاصی است و بودجه این مدارس باید از جایی بیاید، مزایده و مناقصه شود و تشریفات اداری دارد اما مدارس غیردولتی این گرفتاری‌ها را ندارد و راحت می‌تواند معلمان را استفاده کند.

وی با بیان اینکه به هر مدرسه غیردولتی که می‌روید یک کار جدید و تازه انجام داده است، گفت: افتخار می‌کنم بعد از ۵۰ و چند سال تدریس در دانشگاه، در مدرسه غیردولتی معلم هستم؛ البته اگر در مدرسه دولتی هم امکان تدریس داشته باشم، افتخار می‌کنم.

 

حدادعادل با اشاره به اینکه خوب است این نمایشگاه هر سال برگزار شود، افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران این است که با توسعه مدارس غیردولتی و نظارت بر کار آن، بار سنگین آموزش و پرورش به جای اینکه فقط بر دوش دولت باشد، روی دوش همه مردم قرار دهد که قابل تحمل باشد؛ همشه این کار صحیح بوده است و در شرایط اقتصادی فعلی، ضرورتش بیشتر است.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار