19707
۲۰ تیر ۱۳۹۶

اجرای داوطلبانه سند 2030 توسط برخی نویسندگان حوزه کودک

رحمان دوست عنوان کرد: بهتر است که اهل قلم و به اصطلاح اهل دین و ایمان، تحرک و فعایت های بیشتری در این زمینه داشته باشند و اجازه ندهند فرهنگ ادبیات کودک و نوجوان نسبت به مبانی و اعتقادات دینی خالی شود یا خدایی ناکرده کمرنگ، که اگر این گونه شود در حقیقت ما دواطلبانه سند 2030 یونسکو را بدون اینکه از آن سمت اقدامی انجام دهند پیش پیش انجام داده ایم.

به گزارش کودک پرس، نویسنده حوزه ادبیات کودک و نوجوان گفت: متأسفانه یکسری افراد و بعضاً آدم های سطحی نگر و سطحی نویس این روزها مد شده که معتقداند فکر و ذهن کودک و نوجوان نمی کشد تا مباحث توحیدی و این گونه ای را در قالب شعر و داستان به آنان القاء کنیم، بنابراین شاهد هستیم که کتاب های این حوزه رنگ کاملاً بی طرف و خنثی و حتی در برخی مواقع لاییک پیدا کرده است، از این نظر ما لنگ می زنیم و ضعف داریم.
درحوزه ادبیات کودک ونوجوان هستند نویسندگان بسیاری که دلسوزانه برای کودکان این مرز و بوم دست به قلم می شوند و در جای جای ایران اسلامی حضور دارند و اما این بار خبرنگار رودآور به سراغ یکی از نویسندگان مشهور این حوزه که دست برقضا از استان همدان است می رود، او کسی نیست جز « مجتبی رحمان دوست » نویسنده کتاب سلطان قصه نویس، اثری که در سال های گذشته صاحب جایزه سال هم شد، کتابی که عاقبتِ شوم چاپلوسی، نفاق و دورویی و سرانجامِ راستی و خدمت صادقانه را در قالب داستان برای کودکان، باز می‌گوید.

رحمان دوست در سال 1333 در همدان در خانواده ای متدین به دنیا آمد. او تحصیلات دبیرستان خود را تا سال پنجم ریاضی در همدان گذراند و دیپلم ریاضی را از دبیرستان دکتر هشترودی تهران اخذ نمود. او در سال 1352 در رشته مهندسی عمران دانشکده فنی دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال 1358 مدرک مهندسی خود را اخذ نمود. بعد از فارغ التحصیلی برای تحصیل در حوزه علمیه قم، راهی این شهر مقدس گشت.

شوق حضور در جبهه های حق علیه باطل، باعث شد او به صورت بسیجی عازم جبهه های جنگ شود. در سال 1362 مجروحیت شدید در منطقه دارخوین نزدیک آبادان باعث قطع یک دست و یک پای وی شد و او را از حضور در خط مقدم جبهه ها باز داشت. او تحصیلات حوزوی و دانشگاهی خود را ادامه داده و در سال 1373 موفق به اخذ مدرک دکتری ادبیات شد و هم اکنون عضو هیأت علمی(دانشیار) دانشگاه تهران است. دکتر رحماندوست با وجود مشغله های متعدد هیچگاه از مبارزه و پیکار در سنگر علم و دانش غافل نشده است

 

جایگاه ادبیات کودک و نوجوان نسبت به قبل از انقلاب ترقی بسیار داشته است

حال او در گفت و گویی صمیمی از دغدغه هایش درباه جایگاه ادبیات و کودک و نوجوان در کشورمان می گوید، آن جا که عنوان کرد: جایگاه ادبیات و کودک ونوجوان به ویژه اگر آن را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم اوضاع و احوالش بسیار بهتر است.

کمبودهای بسیاری در حوزه کودک و نوجوان درباره مبانی اعتقادی وجود دارد

وی اظهار کرد: اما با توجه به اینکه فکر کودک و نوجوان از همان سنین پایین شکل می گیرد و در اینجا نیاز به انبوهی از آدم ها داریم تا افکار فرزندانمان ما را با فطر الهی هایشان آشنا سازند و افکار آنان با مبانی اعتقادات توحیدی، الهی و اسلامی شکل بگیرد، باید تأکید کرد که از این منظر در کشور کمبودهای ویژه ای احساس می شود.

لنگ زدن پای کتاب های حوزه کودک و نوجوان درباره مبانی اسلامی/برخی کتاب های این حوزه به سمت بی طرفی و حتی لاییک شدن پیش رفته اند

این نویسنده مشهور کشورمان افزود: اما متأسفانه یکسری افراد و بعضاً آدم های سطحی نگر و سطحی نویس این روزها مد شده که معتقداند فکر و ذهن کودک و نوجوان نمی کشد تا مباحث توحیدی و این گونه ای را در قالب شعر و داستان به آنان القاء کنیم، بنابراین شاهد هستیم که کتاب های این حوزه رنگ کاملاً بی طرف و خنثی و حتی در برخی مواقع لاییک پیدا کرده است، از این نظر ما لنگ می زنیم و ضعف داریم.

 

اهل قلم متدین اجازه ندهند فرهنگ ادبیات کودک و نوجوان نسبت به مبانی و اعتقادات دینی خالی شود/بی طرفی در نوشتن کتاب های کودک و نوجوان ما را دواطلبانه به سمت اجرای سند2030 می کشاند

رحمان دوست عنوان کرد: بهتر است که اهل قلم و به اصطلاح اهل دین و ایمان، تحرک و فعایت های بیشتری در این زمینه داشته باشند و اجازه ندهند فرهنگ ادبیات کودک و نوجوان نسبت به مبانی و اعتقادات دینی خالی شود یا خدایی ناکرده کمرنگ، که اگر این گونه شود در حقیقت ما دواطلبانه سند 2030 یونسکو را بدون اینکه از آن سمت اقدامی انجام دهند پیش پیش انجام داده ایم.

 

سنین کودکی و نوجوانی بهتر می شود کودک را با خدا آشنا کرد/کودکان ما در معرض خطر در حوزه اعتقادی قرار گرفته اند

 

وی با بیان اینکه تلقی آن است که در این سنین بهتر می شود کودکان را با خدا و آشنا کرد، تصریح کرد: متأسفانه این روزها شاهد هستیم که در تعدادی از مهدکودک ها می گویند که ذهن کودکان کوچک است و لازم نیست ذهن اینان را با خدا و آخرت و مسائلی از این قبیل آشنا کرد و تأسف بارتر آن که این تفکر بی دلیل را در ادبیات کودک و نوجوان هم راه پیدا کرده است و فرزندان ما را در معرض خطر قرار داده اند.

این نویسنده مشهور کشورمان تأکید کرد: سنین کودکی و نوجوانی، سنین آموختن و یاد گرفتن است و اگر کتاب های این حوزه به روشی صحیح و رواشناسانه نوشته شوند، می توانند به خوبی اعتقادات آنان را از همان دوران کودکی استوار پرورش داد.

 

تصویرگری روانشناسانه کتاب، کودک را به سمت کتاب خوانی ترغیب می کند

رحمان دوست در ادامه به تصویرگری های جلد و صفحات کتاب کودک و نوجوان هم اشاره کرد و گفت: بی تردید این یک پروژه عظیمی است و نیاز به پژوهش از سوی محققان دارد تا آنان بگویند در این حوزه با این همه عنوان کتاب چه پیشرفت هایی داشته ایم و یا نداشته ایم.

وی اظهار کرد: جلد کتاب تابلویی برای جذب مخاطب است و اگر با محتوا سنخیت داشته باشد و به صورت رواشناسانه و زیبایی تصویرگری شود کودکان ما را به سمت کتاب و کتابخوانی می کشاند.

 

جایگاه کتابخوانی با وجود کتاب های دیجیتال از بین نرفته و نمی رود

نویسنده مشهور کشورمان همچنین عنوان کرد: به نظر می رسد هیچ گاه جایگاه کتابخوانی حتی با وجود کتاب های دیجیتال از بین نمی رود، گرچه در این حوزه فراز و فرودهایی داشته و داریم اما والدین می توانند با یک مدیریت صحیح و خواندن داستان از روی کتاب برای فرزندانشان آنان را از همان دوران کودکی با فرهنگ کتابخوانی آشنا سازند.

از دیگر آثار مجتبی رحمان دوست می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مفتاح التفاسیر، تفاسیر قرآن کریم

تفسیر به رأی

کلید های قرآن و حدیث

مسافر (داستان بلند)

یک جفت و نیم (مجموعه داستان)

مفقود سوم (مجموعه داستان)

اشک فولاد(مجموعه داستان)

میل لیلی(مجموعه داستان)

سلطان قصه نویس(ترجمه داستان نوجوانان)

سفر غریب (سفر نامه حج)

نگهبان غار (ترجمه)

سه پدیده در آینه رمان (نقد ادبی)

گل لبخند(مجموعه شعر)

روشی نو در آموزش صرف و نحو

از دکتر رحماندوست در مجموع 300 عنوان مقاله، یادداشت و … در مجلات علمی- پژوهشی و روزنامه ها چاپ شده است.

اهم مسئولیت ها

رئیس شورای مشاوران وزار در امور ایثارگران

دبیر کل جمعیت دفاع از ملت فلسطین

مشاور فرهنگی رئیس جمهور در دولت های هفتم و هشتم

مشاور رییس جمهور در امور ایثارگران در دولت های هفتم، هشتم، نهم و دهم

مدیرکل مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1375 تا 1376

معاون فرهنگی و اجتماعی بنیاد جانبازان و قائم مقام معاونت از سال 1367 تا 1371

مدیر گارگاه قصه و رمان حوزه هنری از سال 1374تا 1380

رئیس مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری از سال 1380 تا 1385

مسئول دفتر هنر و ادبیات بیداری حوزه هنری

قائم مقام مرکز ساخت قطعات مورد نیاز جنگ در تهران

معاون اموزشی سازمان عقیدتی – سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در 1358 تا 1361

مدیر مسئول مجله روایت ایثار

مدیر مسئول انتشارات قبله اول

 

مرجع:رودآور

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار