196994
۰۴ اسفند ۱۳۹۷

ایده، تحقیق و نیروی خلاق از الزامات برنامه‌سازی کودک است

تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی کودک و نوجوان معتقد است: برنامه‌سازی کودک چارچوب‍ها و الزاماتی دارد که پیش از آغاز به تولید باید رعایت شود و ایده‌پردازی، دقت در انتخاب نویسنده، تحقیق و پژوهش و انتخاب نیروهای خلاق و علاقه‌مند به کودک از جمله آنهاست.

به گزارش کودک پرس ، «گیتی فر شفائی» اظهار کرد: برنامه‌سازی برای کودکان از ویژگی خاصی برخوردار است و نیاز به توجه خاص نیز دارد، به همین دلیل چارچوب‌هایی که در آن باید رعایت شود از مرحله پیش‌تولید و در واقع از زمانی که تهیه‌کننده می‌خواهد برنامه بسازد، باید آغاز شود.
شفائی افزود: قدم اول، طراحی مناسب با در نظر گرفتن نیاز مخاطب و در حد حوصله، درک و فهم خردسال و کودک است، تهیه‌کننده باید از شروع ایده‌پردازی فقط به تولید برنامه‌ای مفید و مناسب برای کودکان فکر کند، نه اینکه فقط به دنبال جذب اسپانسر باشد.

تهیه‌کننده مجموعه «گنجشگک اشی مشی» گفت: انتخاب نویسنده یکی از مهم‌ترین موارد برای تولید برنامه خوب است، نویسنده‌ متخصص در نگارش برای کودکان، انتخاب شود و از سوی دیگر تحقیق و پژوهش نیز یکی دیگر از موارد مهمی است که باید قبل از نگارش متن انجام شود.
شفائی گفت: طراحی و ساخت دکور نیز یکی از بخش‌های بسیار مهم و جذاب برنامه‌سازی برای کودکان است که تاثیر زیادی برای ایجاد انگیزه و جذب کودکان برای دیده شدن برنامه دارد، طراحی نور و نورپردازی مناسب نیز مورد مهم دیگری است که از لازمه‌های ساخت برنامه برای کودکان است.
تهیه‌کننده «النگ و دولنگ» افزود: انتخاب تک تک نیروهای تولید برنامه نیز باید با حساسیت انجام شود، این افراد باید خلاق، با حوصله و علاقه‌مند به کار برای کودکان باشند.

شفائی ادامه داد: موسیقی سر صحنه و پخش سرود و کلیپ نیز مورد علاقه کودکان است.
وی گفت: ما برنامه‌سازان وظیفه داریم مسائل و موارد مهمی را که در حال فراموشی هستند مثل احترام به بزرگترها، دیدار و همراهی با پدربزرگ و مادربزرگ (مثل مسابقه توپ طلایی) را از طریق برنامه‌هایمان به نسل جدید یادآوری کنیم.
شفائی افزود: اگر قرار است برنامه مجری داشته باشد، باید با دقت بسیاری انتخاب شود زیرا مجری می‌تواند الگوی خوبی برای کودکان باشد پس رعایت آرامش در رفتار و صحیح حرف زدن از موارد مهمی است که مجری باید رعایت کند در غیر اینصورت برنامه بدون مجری هم می‌تواند موفق باشد.

وی پیشنهاد داد نشست‌های برنامه‌سازان با حضور تهیه‌کنندگان قدیمی و فعلی، برای ارزیابی تولیدات دهه‌های مختلف گذشته تاکنون و استخراج نقاط قوت برنامه‌ها و دلایل موفقیت آنها و به کار بردن نکات مثبت و موفق در برنامه‌های در حال تولید، برگزار شود.

 

 

 

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار