196808
۰۱ اسفند ۱۳۹۷

شاعران نوجوان دغدغه‌های سیاسی، اجتماعی دارند

داور نخستین مهرواره شعر آفرینش با اشاره به نگاه شناختی، تحلیلی نسل جدید، آثار نوجوانان شاعر را کتابی برای فعالان عرصه‌ی ادبیات دانست.

به گزارش کودک پرس ، حسین تولایی با اشاره به معیارهای داوری نخستین مهرواره‌ی شعر آفرینش گفت: «تخیل، عاطفه، اندیشه، زبان، خلاقیت، معیارهایی بود که سه داور این مهرواره در آثار بررسی کردند. هر کدام از این معیارها ۲۰ امتیاز داشت و سبب شد تا از میان آثار رسیده که به تفکیک ۴۰۷ عنوان ازآن‌ها از سوی شاعران دختر، و ۱۲۲ عنوان آن‌ها از سوی شاعران پسر خلق شده بود، آثاری برای ارائه در مهرواره انتخاب شود.»

این شاعر با اشاره به استعدادیابی در بین شاعران نوجوان گفت: «باید اضافه کرد در کنار معیارهای فنی، ما صرفا به دنبال اختصاص امتیاز به افراد نبودیم. از همین رو به استعداد شاعران نیز توجه داشتیم. در این میان آثاری بودند که مشکلات فنی داشتند با این حال از استعداد شاعر سخن می‌گفتند. با همین نگاه از این شاعران نیز دعوت کردیم تا در میان شاعران حاضر در مهرواره باشند.»

این کارشناس ادامه داد: «همان‌طور که می‌دانید انجمن‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ۲۶ استان کشور فعال‌اند. در این مهرواره و با توجه به کیفیت آثار از تمامی این استان‌ها شاعر نوجوانی حضور خواهد داشت. در داوری از چشم‌پوشی صرف نظر کردیم و به صورت تخصصی آثار را که کلاسیک یا سپید و… بودند به داوری گذاشتیم.»

وی درباره‌ خصوصیات این انجمن‌ها سخن گفت: «در این انجمن‌ها هم شاعران نوجوان حضور دارند و هم اعضای ارشد کانون که بین ۱۸ تا ۲۲ سال سن دارند. از آنجا که انجمن‌ها به نقدهای حرفه‌ای می‌پردازند بنابراین امکان حضور شاعران جوان نیز در آن مهیاست و از آنجا که نقدپذیری در کنار ابعاد ادبی در این جلسه‌ها آموزش داده می‌شود و کانون درصدد تربیت کارشناسان ادبی برای آینده است، این شرایط فراهم آمده است تا علاقه‌مندان ۱۴ تا ۲۲ سال در آن‌ها حاضر باشند.»

عضو انجمن نویسندگان کودک و نوجوان افزود: «به قطع و یقین می‌توان گفت که فضای این انجمن‌ها از سالم‌ترین و امن‌ترین فضاهای ادبی کشور است و نقد پاکیزه در آن رواج دارد.»

این شاعر به تحلیل محتوایی آثار رسیده به این مهرواره اشاره کرد: «آثار برای ما شگفت‌انگیز بودند. اندیشه و تحلیل داشتند. و گمان می‌برم این آثار می‌توانند راهنمایی برای شاعران حرفه‌ای باشند تا با دغدغه‌های نوجوانان آشنا شوند. در این آثار دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی وجود داشت. در تصویرسازی‌هایشان خلاق بودند و داوری این آثار واقعا سخت بود.»

تولایی که به تازگی به عنوان شاعر تقدیری جشنواره شعر فجر برای اثر «پرنده‌ها پای سفره‌ی صبحانه‌اند» معرفی شده است درباره‌ی تاثیرهای انجمن‌ها گفت: «از آنجا که این شاعران نوجوان از کودکی عضو کانون بوده‌اند، زبان پخته‌ی آن‌ها و شناخت درست‌شان از شعر گواه راه درستی است که انجمن‌ها طی کرده‌اند. مطمئم تا چندسال دیگر نام بسیاری از ۷۰ شرکت کننده در این مهرواره را در بین شاعران مطرح کشور خواهیم دید.»

گفتنی است نخستین مهرواره‌ی شعر آفرینش از ۱ اسفند تا ۳ اسفند در تهران برگزار می‌شود. در این مهرواره نوجوانان ضمن خوانش آثار خود در کارگاه‌های تخصصی آموزش می‌بینند.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار