196789
۰۱ اسفند ۱۳۹۷
عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان:

هویت‌بخشی به کودکان مورد توجه نویسندگان باشد

عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با بیان این‌که بسیاری از نواقص و کاستی‌ها ریشه در دوران کودکی انسان دارد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در آینده نسلی پویا داشته باشیم، باید به هویت‌بخشی به کودکان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

به گزارش کودک پرس ، در راستای اجرای طرح ملی «چهل قلم»، آئین تجلیل از مژگان شیخی، نویسنده برجسته ادبیات کودک و نوجوان دوشنبه، ۲۹ بهمن با حضور فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان، قاسم ولی‌زاده، مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان، اسد عبدالهی، فرماندار شهرستان خرم‌آباد، ولی‌اله رستمی‌نژاد، رئیس شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، صارم رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان، جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر خرم‌آباد، کتابداران، نویسندگان، علاقه‌مندان به حوزه کتاب و کتابخوانی و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات جمعیت هلال‌احمر لرستان برگزار شد.

فرشته طهماسبی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان در این مراسم، به موفقیت مژگان شیخی در عرصه ادبیات کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: این نویسنده برجسته دارای بیش‌از ۲۰۰ عنوان تألیف و ترجمه است.

وی افزود: رمز موفقیت شیخی، در ارتباط دو سویه با مخاطبان خود است و وی توانسته با زبانی ساده و قابل فهم پاسخگوی نیاز آن‌ها باشد.

طهماسبی با بیان این‌که شیخی در آثار خود از ارزش‌های دینی و مذهبی استفاده می‌کند، تصریح کرد: این نویسنده علاوه‌بر این، در زنده نگه‌داشتن ادبیات کلاسیک و کهن نیز به ایفای نقش پرداخته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی لرستان تصریح کرد: بیشترین مخاطبان کتابخانه‌های عمومی استان لرستان، کودکان و نوجوانان هستند و کتاب‌هایی که بیشترین امانت را دارند، رمان و داستان است.

علی نوری، عضو هیئت علمی گروه ادبیات فارسی دانشگاه لرستان نیز در این مراسم از تجلیل و برزگداشت بزرگان به‌عنوان یک سنت حسنه نام برد و بر ضرورت برگزاری چنین برنامه‌هایی در حوزه‌های مختلف تاکید کرد.

وی ضمن بیان ویژگی‌های آثار و تالیفات شیخی، هویت‌سازی برای کودکان و توجه به هویت اسلامی و ایرانی به‌صورت هم‌زمان را از ویژگی‌های برجسته آثار این نویسنده برشمرد.

نوری با بیان این‌که بسیاری از نواقص و کاستی‌ها ریشه در دوران کودکی انسان دارد، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم در آینده نسلی پویا داشته باشیم، باید به هویت‌بخشی به کودکان توجه ویژه‌ای داشته باشیم.

این مدرس دانشگاه از قرآن، سنت، کلام، حدیث، فقه به‌عنوان عناصر هویت اسلامی و از آثاری همچون شاهنامه، تاریخ بیهقی و کلیله و دمنه به‌عنوان عناصر هویت ایرانی نام برد و گفت: آثار برجسته حوزه ادبیات در قرون سوم و چهارم هجری به‌خاطر توجه هم‌زمان به هویت اسلامی و ایرانی، ماندگار گشته‌اند.

همچنین در این مراسم محمدتقی عزیزیان، مسئول انجمن قلم شهرستان خرم‌آباد نیز در سخنانی به تشریح ویژگی‌های آثار و تالیفات مژگان شیخی پرداخت و گفت: در یک نگاه کلی می‌توان آثار این نویسنده را در قالب ترجمه در حوزه کودک، بازآفرینی ادبیات کهن و تألیفات در حوزه انقلاب اسلامی و ادبیات دفاع مقدس تقسیم‌بندی کنیم.

وی افزود: آن‌چه در ترجمه آثار مربوط حوزه ادبیات کودک و نوجوان حائز اهمیت است، شناخت زبان مبدا و مقصد و توجه به ظرافت ادبیات کودک و نوجوان است که هر دوی این ویژگی‌ها در آثار ترجمه شده این نویسنده وجود دارد.

عزیزیان همچنین از کتاب «تابستان و غاز سفید» مژگان شیخی به‌عنوان اثری با نثر روان در حوزه ادبیات کودک و نوجوان نام برد.

مژگان شیخی، نویسنده برجسته حوزه ادبیات کودک و نوجوان کشور، نیز در این مراسم از اهتمام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در برگزاری طرح «چهل قلم» و ارج نهادن به زحمات نویسندگان و اهالی قلم تشکر کرد و افزود: این نهاد فرهنگی با برگزاری مسابقات و برنامه‌هایی همچون جشنواره‌های قصه‌گویی و کتابخوانی و توجه خاص به تأمین منابع و آموزش کتابداران بخش کودک در کتابخانه‌های عمومی، نقش عمده‌ای در گرایش کودکان و نوجوانان جامعه به‌سمت و سوی مطالعه و نهادینه کردن کتابخوانی در خانواده‌ها دارد.

شیخی، از ادبیات کهن به‌عنوان گنجینه غنی یاد کرد که دارای اندیشه‌های عمیق عرفانی و اخلاقی است و گفت: در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، ما باید این اندیشه‌ها را به صورت ساده و با همان محتوا به کودکان انتقال دهیم.

این نویسنده برجسته ادبیات کودک و نوجوان به تأثیرگذاری قصه در بیان و انتقال مفاهیم به کودکان اشاره کرد و گفت: قرآن، تعالیم انسان‌ساز خود را از طریق قصه بیان می‌کند و این نشان‌دهنده این است که ساختار فکر انسان با یادگیری از طریق روایت کردن و شنیدن متناسب است.

معرفی آثار و تألیفات مژگان شیخی و تواشیح‌خوانی توسط گروه مهدی موعود (عج) از دیگر بخش‌های این مراسم بود که با استقبال حاضران مواجه شد.

در پایان نیز با حضور مسئولان حاضر در مراسم، از مجموعه ۱۲ جلدی قصه‌های تصویری منطق‌الطیر عطار به‌عنوان تازه‌ترین اثر مژگان شیخی رونمایی شد.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار