196681
۳۰ بهمن ۱۳۹۷

حال بد کتاب‌های کودک ایرانی با کتب ترجمه‌ای/ باید در تولید کتاب خودکفا شویم

در آیین تجلیل از اهالی قلم، نویسنده مطرح کشور از غلبه کتاب‌های ترجمه‌ای بر کتاب‌های تولیدی کشور گلایه کرد و گفت: باید اقتصاد مقاومتی را در تولید کتاب پیاده کنیم.

به گزارش کودک پرس ، آیین تجلیل از اهالی قلم متعهد و برجسته با حضور مظفر سالاری، نویسنده مطرح کشور در کتابخانه دهخدای بجنورد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، محمد جهانی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: اعضای کتابخانه استان هم‌اکنون ۴۲ هزار نفر است که از این تعداد ۱۵ هزار نفر زیر ۱۴ سال هستند که در بازدیدهای کتابخانه‌های عمومی استان مشاهده کردم بخش کودکان و نوجوانان بسیار فعال است.

وی افزود: در کتابخانه مرکزی بجنورد نیز بخش ویژه‌ای برای کودکان و نوجوانان راه‌اندازی شد که پدران و مادران می‌توانند همراه با فرزند خود از آن استفاده کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان از کم کلمه بودن کتاب‌های کودکان گلایه کرد و بیان داشت: در نگارش کتاب‌های کودک اجحاف شده و کودک‌هایمان را کوچک‌تر از خودشان در نظر گرفته‌ایم.

جهانی ادامه داد: امروز دایره لغاتمان کم است و لذا کمتر باهم گفتگو می‌کنیم و ازاین‌جهت پرخاشگر می‌شویم. در اثر مطالعه زیاد این دایره بزرگ‌تر می‌شود.

 

وی در پایان گفت: آموزش‌ها و ذائقه‌های ما تغییر کرده و این‌چنین شده است که امروز مدرک می‌گیریم اما دایره لغاتمان بسیار کم است لذا ما باید آموزش پیدا کنیم تا بتوانیم بنویسیم.

در ادامه حجت‌الاسلام سالاری، رئیس حوزه‌های علمیه خراسان شمالی به پشت میز خطابه رفت و اظهار کرد:

قران کریم جوامع بشری را به دو طایفه دارای کتاب و جوامع بدون کتاب تقسیم می‌کند و خداوند ۲۵۳ بار واژه کتاب را در قران آورده لذا یک جامعه بشری اگر بخواهد در تراز تمدنی کار کند باید کتاب داشته باشد.

سالاری ادامه داد: در اسلام در خصوص باور کردن اندیشه و ارتقای فکر روایت داریم که اگر کسی دانشی را از خود به‌جای بگذارد، این دانش حائل بین او و آتش جهنم خواهد بود.

 

مدیر حوزه‌های علمیه استان خاطرنشان کرد: در کتبمان باید تنوع فکری ایجاد کنیم زیرا در قران نیز این تنوع وجود دارد. قران احسن الحدیث است اما در همین قران تمثیل، جدل و قصص هم وجود دارد.

وی افزود: امروز جنگ اعتقادی آغازشده است و در این جنگ ما باید دشمن را خوب درک کنیم. امروز در فضای مجازی حتی الحاد را گسترش می‌دهند و ما به سلاح کتاب و فکر احتیاج داریم تا مبنایی به شبهات جوانان پاسخ دهیم.

سالاری در پایان گفت: جامعه دانشگاهی و حوزوی باید جدای از دعواهای سیاسی به این مسائل توجه کنند و در داستان‌هایی مانند fatf گیر نکنیم و پشت‌صحنه را نیز ببینیم.

سپس میهمان برنامه، یعنی مظفر سالاری به پشت تریبون رفت و در ابتدای سخنان خود خاطره‌ای از دیدارش با رهبر انقلاب را بازگو کرد و اظهار داشت: این‌که شخص اول مملکت نویسنده ساده‌ای مانند من را می‌شناسد نشان می‌دهد که ایشان چقدر به کتاب توجه دارند و دلیل این‌که ایشان به نسبت باقی مراجع شخصیت کامل‌تری دارند، همین مطالعات فراگیر است که باعث شده وی جهان را به‌خوبی بشناسد.

 

این نویسنده مطرح خاطرنشان کرد: نقد باید فنی، علمی و مستدل باشد لذا سخنانی مانند چه کتاب خوبی و یا این کتاب به دلم ننشست واکنش‌های پیش از نقد است.

وی افزود: باید از حوزه و مسجد کار را شروع کنیم و قدر این دو نهاد را بدانیم. مسجد پایگاه اسلام و انقلاب بوده است لذا باید پتانسیل این نهاد موردتوجه جدی قرار بگیرد.

سالاری به بعد اقتصاد مقاومتی در نگارش کتاب اشاره کرد و بیان داشت: امروز روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی نیز است و یکی از جنبه‌های اقتصاد مقاومتی این است که آن‌قدر کتاب تولید کنیم که نیاز به ترجمه نداشته باشیم زیرا حجم کارهای ترجمه‌شده برای کودکان، ما را دارد خفه می‌کند و این برای ما سم است.

 

این نویسنده در پایان گفت: ما چون عضو کپی‌رایت نیستیم به‌صورت انجام گسیخته کتاب‌های ترجمه داریم و این آسیب است لذا حوزه باید آن‌قدر کتاب متناسب با نیازها تولید کند تا دیگر به ترجمه نیاز نداشته باشیم و این مشکل در حوزه فیلم نیز وجود دارد.

 

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار