196678
۳۰ بهمن ۱۳۹۷

دیسترس تنفسی چیست؟

یک فوق تخصص ریه کودکان علائم ابتلا به دیسترس تنفسی را تشریح کرد و گفت کودکان مبتلا به این عارضه هر لحظه ممکن است دچار خطر شده و عملکرد اعضای حیاتی خود را از دست بدهند.

به گزارش کودک پرس ، دکتر احمد طباطبایی در مورد تنگی نفس در کودکان اظهار کرد: دیسترس تنفسی یا سختی در تنفس یکی از علل شایع مراجعه والدین به همراه کودکان مبتلا به این مشکل به مراکز درمانی و اورژانس‌ها است به عبارتی هرگاه سیستم تنفسی کودک نتواند نیازهای متابولیک یعنی اکسیژن و دفع گاز کربنیک را انجام دهد این مشکل به وجود می آید.

وی با بیان اینکه هرگاه علیرغم بروز دیسترس تنفسی همچنان نیازهای متابولیکی تامین نشود نارسایی تنفسی نیز به وجود خواهد آمد، افزود: بالغین و کودکان بزرگ‌ نیز ممکن است بتوانند دیسترس تنفسی خود را ابراز کنند و آن را به صورت ناراحتی هنگام تنفس یا احساس نامطبوعی در سینه، سفتی سینه، احساس بی‌نفسی و آگاهی از تنفس یا احساس ناشی از خفگی تنفس تند و … بیان کنند اما نوزادان و کودکان در سنین پایین قادر به بیان چنین مشکلاتی نیستند.

طباطبایی خاطر نشان کرد: والدین کودکان مبتلا به دیسترس تنفسی را به علت تنفس تند، سخت تنفس کردن، تنفس با ناله، تنفس صدادار، پرش پره‌های بینی، سیانوز، کبودی و در نهایت آپنه نزد پزشک می‌آورند.

وی ادامه داد: این کودکان ممکن است به علت بی‌قراری، تحریک‌پذیری، شیر نخوردن، کاهش اشتها، کاهش فعالیت، تحرک و بازی و حتی اختلال سطح هوشیاری نیز هم به پزشک ارجاع داده شوند و پزشک متخصص در حین معاینه دیسترس تنفسی را تشخیص دهد.

این فوق تخصص ریه کودکان خاطر نشان کرد: کودکان مبتلا به دیسترس تنفسی هر لحظه ممکن است دچار خطر شده و عملکرد اعضای حیاتی خود را از دست بدهند بنابراین زمانی که کودک در حالت آپنه قرار می‌گیرد تنها چند دقیقه تا ایست قلبی و عروقی فاصله دارد لذا ضرورت دارد که اقدامات احیا بلافاصله انجام شود.

طباطبایی اضافه کرد: اگر کودک هوشیار است و دیسترس تنفسی دارد باید در آغوش والدین باقی بماند و با آرامش کامل مورد بررسی پزشک قرار گیرد چراکه اضطراب و بیقراری باعث افزایش مصرف اکسیژن می‌شود.

 

 

 

 

منبع: شفا آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار