196581
۲۹ بهمن ۱۳۹۷

اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال دراستان کردستان

معاون پیشگیری بهزیستی کردستان گفت: طرح غربالگری شنوایی امسال برای نخستین بار کودکان سه تا پنج سال زیر پوشش مهد‌های کودک شهری و روستایی این استان همزمان با چند استان دیگر کشور اجرا شد.

به گزارش کودک پرس ، باقر کرمی گفت: در سال‌های گذشته غربالگری شنوایی فقط مخصوص نوزادان بود، اما از سال گذشته و برای پوشش کودکان سه تا پنج سالی که شاید بدلایلی در نوزادی غربالگری نشده باشند، طرح به صورت آزمایشی همزمان با ۹ استان دیگر در سنندج نیز اجرا شد.

وی افزود:این طرح امسال به کل مراکز استان‌های کشور تعمیم داده شد، اما در استان کردستان و با کمک خیرین و اعتبارات بهزیستی تمام شهرستان‌ها زیر پوشش طرح قرار گرفت.

معاون پیشگیری بهزیستی کردستان  هزینه غربالگری شنوایی برای هر کودک را ۱۰۰ هزار ریال اعلام کرد و یادآور شد: با برنامه ریزی‌های انجام شده هزینه انجام این طرح برای کودکان بی بضاعت به صورت رایگان بود.

کرمی گفت: تعیین وضعیت شنوایی، معلولیت‌ها یا اثرات تخریبی ناشی از افت شنوایی و شکل افت شنوایی در گوش‌ها از جمله اهداف اجرای این طرح در میان کودکان است.

وی افزود: از اول امسال تا پایان دی برای نخستین بار ۱۲ هزار کودک سه تا پنج سال زیر پوشش مهد‌های کودک شهری و روستایی استان غربالگری شنوایی شدند.

 

معاون پیشگیری بهزیستی کردستان اظهار داشت: غربالگری شنوایی بهزیستی فقط به این مرحله ختم نمی‌شود بلکه برای نوزادانی که دارای مشکل شنوایی باشند از مرحله مراجعه به پزشک تا سمعک و کاشت حلزون برنامه داریم.

وی گفت: در حال حاضر کاشت حلزون برای هر نفر حدود ۴۰۰ میلیون ریال هزینه دارد که به جز ۳۰ میلیون ریال از هزینه عمل اولیه که توسط فرد پرداخت می‌شود باقی مانده آن توسط بهزیستی تامین خواهد شد.

کرمی اضافه کرد: سال گذشته ۲۸ هزار و ۶۱۲ نوزاد شیرخوار زیر پوشش طرح قرار گرفتند که ۵۳ نفر از این تعداد به عنوان افراد دارای مشکل شنوایی تشخیص داده شدند.

وی یادآور شد: سال گذشته با انجام عمل جراحی کاشت حلزون از ناشنوایی مطلق هشت نفر از کودکان شناسایی شده در طرح غربالگری شنوایی در استان پیشگیری شد.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار