196226
۲۷ بهمن ۱۳۹۷

روش‌های خانگی برای مقابله با عفونت انگلی در کودکان

عفونت انگلی در کودکان چیست؟ وقتی، جانی شش ساله از درد شکم خود ناله می‌کرد، امیلی در این اندیشه بود که او برای نرفتن به مدرسه بهانه‌گیری می‌کند. جانی از مدرسه برگشت ولی هنوز از درد شکم خود شکایت داشت.

به گزارش کودک پرس ، امیلی زمانی که دید جانی ساندویچ PB&J مورد علاقه خود در کیسه ناهارش را نخورده است دلیلی برای نگرانی پیدا کرد. مشاهدات شبانه پزشک نشان داد که جانی در روده اش کرم دارد. کرم روده ای در کودکان شایع است و می تواند به سرعت، عفونت را گسترش دهد.

عفونت انگلی، روندی است که شامل مصرف دارو برای رفع آلودگی با کرم روده ای می باشد. هدف درمان از بین بردن کرم ها و هر گونه عفونتی هست که باعث ناراحتی بیمار می شود. کرم های روده ای کودک به راحتی توسط مقابله با عفونت انگلی از بین می روند. اگر کرم ها از بین نروند، تخم گذاری می کنند و تکثیر می شوند و آسیب شدیدی به روده می رسانند. در صورتی که انگل های روده نادیده گرفته شوند، می توانند برای میزبان مرگ آور باشند.
علائم عفونت انگلی در کودکان
یکی از خطرات کرم های روده ای این است که علائم آن ظریف و جزئی هستند و اغلب، توسط والدین نادیده گرفته می شوند. کودکانی که مبتلا به کرم های روده ای هستند، ممکن است علائم و نشانه های زیر را نشان دهند:
    شکم درد: کودک شما ممکن است از درد شکم شکایت کند.
    از دست دادن اشتها: فرزند شما ممکن است اشتهای خود را از دست بدهد و اعتصاب غذا کند.
    او ممکن است کاهش وزن داشته باشد.
    و همیشه احساس گرسنگی کند.
    و تهوع و استفراغ داشته باشد.
    در صورتی که کودک در روده خود کرم های قلابی شکلی داشته باشد، کم خونی او شایع است.
    جوش (معمولا ورم کهیر)، خارش در ناحیه مقعد، به ویژه در اطراف مخرج که از طریق آن کرم ها وارد بدن می شوند. این موارد به طور معمول در مورد کرمک و کرم هسته ای صادق می باشند.
    مشاهده خون در مدفوع و اسهال، هرچند نادر باشد.
    تحریک پذیری و مشکل خواب در اثر ناراحتی های ناشی از خارش.
    ادرار مکرر و دردناک.
    سرفه مداوم.
عفونت انگلی به طور قابل توجهی بر تغذیه کودک اثر می گذارند و اگر بلافاصله درمان نشوند، می توانند سوء تغذیه ایجاد کنند و باعث کاهش قابل توجهی در وزن کودک شوند.
چگونه کودکان آلوده به کرم می شوند؟
کودکان در مقایسه با بزرگسالان، در برابر کرم های روده ای آسیب پذیرتر هستند. آنها ممکن است ناخودآگاه از طریق فعالیت های ساده ای چون پا برهنه راه رفتن بر روی چمن، کرم ها را وارد بدن خود کنند.
راه های دیگری که کودکان از طریق آن می توانند آلوده به کرم شوند عبارتند از:
    خاک آلوده، شایع ترین علت ابتلای کودکان به کرم است. خاکی که نم و مرطوب است، دارای کرم های مختلفی از جمله انگل های هلمینتس (کرم روده ای) می باشد که به بدن انسان وارد می شوند.
    محیط های غیر بهداشتی و عادات نداشتن به شستن دست ها پس از دفع می تواند باعث عفونت انگلی شود.
    آب آلوده.
    مواد غذایی خام و میوه ها یا سبزیجات آلوده به کرم، گوشت خام و به ویژه گوشت خوک، ممکن است کرم هایی داشته باشند که حتی باعث زوال مغزی نیز شوند.
    حیوانات آلوده ای مثل حیوانات خانگی و کنه ها و کرم ها و همچنین گاو و ماهی ای که در محل زندگی کودک زندگی می کند.
    در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، کودکان، از طریق سایر بچه ها و بزرگسالان نیز می توانند آلوده به کرم شوند. تخم کرم ها می توانند در زیر ناخن ها زندگی کنند و در صورت عدم شستشو، می توانند به راحتی به فرد دیگری منتقل شوند.
خطرات عفونت انگلی در کودکان
کودکان، بیشتر در معرض ابتلا به کرم هستند و اگر درمان نشوند، عفونت در سراسر بدن شان گسترش می یابد. کرم ها، انگل هایی هستند که از بدن میزبان تغذیه می کنند و در نهایت سبب سوء تغذیه می شوند و بر رشد عادی کودک اثر می گذارند.
کرم های روده ای با تخمگذاری درون بدن کودک، تکثیر می شوند تا جایی که به راحتی توسط داروها از بین نمی روند. بنابراین مهم است که حداقل هر شش ماه یک بار عفونت انگلی فرزندتان کنترل شود. با پزشک خود مشورت کنید تا درک بهتری از دوز و فرکانس داروی مورد نیاز برای مقابله با عفونت انگلی کودکتان ارائه دهد.
تشخیص کرم در کودکان
درد شکم، خستگی و اسهال، می توانند نشانه های بیماری های دیگری نیز باشند. برای اطمینان از صحت این علائم در بیماری کرم روده ای، پزشک ممکن است انجام گرفتن چند آزمایش دیگری را توصیه کند.
    تست نوار چسبناک آزمایش استانداردیست که ممکن است پزشک برای بررسی وجود کرم در روده کودک انجام دهد. در این آزمایش، قطعه نواری به مخرج کودک، برای جمع آوری تخم کرم- در صورت وجود- وصل می شود و برای بررسی های بیشتر، به آزمایشگاه فرستاده می شود.
    کرم ها، زیر ناخن تخم گذاری می کنند و پزشک این تخم ها را به عنوان نشانه مورد بررسی قرار می دهد.
    معاینه مدفوع نیز می تواند وجود کرم در روده را نشان دهد.
    در صورت آلودگی کرمی شدید، ممکن است سونوگرافی توصیه شود.
درمان عفونت انگلی در کودکان
درمان عفونت انگلی ، بسته بر نوع کرمی که روده را آلوده کرده است، متفاوت است. پزشک ممکن است داروهای کرم کشی تجویز کند که در شکل شربت برای کودکان نوپا و در شکل قرص برای بچه های بزرگتر موجود باشند. برخی از داروهای رایج برای درمان کرم روده ای در کودکان عبارتند از:
    Mebendazole (مبندازول)، برای درمان انواع بیماری های انگلی در کودکان استفاده می شود.
    Pyrantel (پیرانتل)، یکی دیگر از داروهای درمان عفونت انگلی کودکان است که پزشک ممکن است تجویز کند.
    برای بچه های بزرگتر، شما می توانید داروی عفونت انگلی قابل اعتمادی چون کرمک Rees را امتحان کنید.
    داروهای ضد حساسیت Zentel 400mg (زنتل) برای کودکان بالای دو سال تجویز می شود.
    سوسپانسیون زنتل، شربت عفونت انگلی برای کودکان زیر دو سال است.
    قرص های عفونت انگلی کودکان، معمولا انگل ها را بدون آسیب رساندن به میزبان، از بین می برند. دوره درمان معمولا کوتاه است و بیش از چند روز طول نمی کشد. گاهی اوقات یک دوز مبندازول برای از بین بردن کرم های روده ای کودک کافی است.
از تکیه بر داروهای عفونت انگلی برای بچه ها اجتناب کنید، زیرا ممکن است برای کودکان نوپا و بچه های کوچک مناسب نباشد. همیشه قبل از مصرف با دکتر خود مشورت کنید. به دکتر مراجعه کنید و دوز دارویی و درمان مناسب کودک خود را برای رهایی او از کرم های روده ای جویا شوید. به عنوان یک اقدام احتیاطی، برای جلوگیری از هر گونه آلودگی، بهتر است داروی ضد عفونت انگلی کودک خود را انتخاب کنید.
راهکارهای خانگی درمان عفونت انگلی کودکان
در کنار داروها، درمان های طبیعی نیز می توانند به کاهش ناراحتی هایی که به سبب عفونت کرمی در بدن کودک ایجاد شده اند، کمک کنند. این راهکارها ممکن است لزوما از کودک، در برابر کرم روده ای حفاظت نکنند، اما می توانند به درمان و پیشگیری از عفونت کمک کنند.
    سیر یک ضد عفونی کننده انگلی طبیعی برای بچه ها است و درمان شناخته شده موثری علیه عفونت انگلی است. سیر خام دارای اسیدهای آمینه حاوی گوگرد است که می تواند انگل ها را از بین ببرد و آنها را از بدن دفع کند.
    خوردن سه حبه سیر خام با معده خالی می تواند کرم های روده ای را از بین ببرد.
    هر روز، دو غلاف سیر خرد شده همراه با شیر جوشیده میل کنید.
    عنبه هندی نارس، دارای آنزیمی به نام پاپائین است که به عنوان یک آنتی هلمینیتیک عمل می کند و کرم های روده ای را نابود می کند. همچنین، بذر عنبه هندی برای دفع کرم ها از معده استفاده می شود.
    یک قاشق از بذر عنبه هندی را در یک قاشق شیر یا آب گرم مخلوط کنید. سه روز، پس از بیدار شدن فرزندتان از خواب این مخلوط را به او بخورانید.
    یک قاشق غذاخوری عنبه هندیی خام و یک قاشق غذاخوری عسل را با شیر یا آب گرم مخلوط کنید. نوشیدن این مخلوط با معده خالی کمک می کند تا کرم های روده ای از بین روند.
    بذر کاروم غنی از تیمول می باشد که از رشد کرم های روده ای جلوگیری می کند. دانه ها هنگام ترکیب با شکر زرد در از بین بردن این انگل ها عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.
    روز خود را با خوردن مقداری شکر زرد یا یک قاشق چایخوری پودر شکر زرد با معده خالی شروع کنید.
    بعد 15 دقیقه، یک چهارم قاشق غذاخوری از دانه های قهوه ای خرد شده را با آب میل کنید. تکرار این روال به مدت 15 روز هر گونه کرم را از بین می برد.
    طبق مطالعات مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، دانه کدو تنبل می تواند در برطرف کردن انگل های روده ای کمک کند. دانه ها دارای کوکوربیتاسین هستند، ترکیبی که می تواند انگل ها را از کار بیندازد و مانع از زنده ماندن شان در بدن شود.
    یک قاشق غذاخوری از کدو تنبل برشته را با یک قاشق غذاخوری از عسل میل کنید.
    یک قاشق غذاخوری از دانه های کدو تنبل خرد شده را در سه فنجان آب جوش بریزید و اجازه دهید نیم ساعت سپری شود و پس از سرد شدن بنوشید.
    کدوی قلیایی تلخ نیز می تواند به مبارزه با کرم های موجود در شکم کمک کند.
    یک فنجان، آب کدوی قلیایی تلخ را با آب و عسل مخلوط کنید و حداقل دو بار در روز به کودک خود بخورانید.
    یاس بنفش هندی دارای خواص ضد انگلی است و می تواند کرم های مختلف روده ای را از بین ببرد.
    برگ های یاس را با شیر گرم و عسل مخلوط کنید و دو بار در هفته بنوشید.
    برگ های یاس را در کره برشته کنید و با برنج یا نان بخورید.
    نصف قاشق چایخوری از برگ یاس را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و هر روز هفته آن را با معده خالی بنوشید. این کار را یک هفته در میان انجام دهید تا زمانی که تمام کرم ها از بین بروند.
    هویج دارای ویتامین A هست که به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک می کند و آن را قادر به مبارزه با انگل های روده ای می کند قبل از آنکه انگل ها تمام بدن او را تسخیر کنند.
    خوردن هویج با معده خالی می تواند در از بین بردن کرم ها کمک کند.
    زردچوبه یک ضدعفونی کننده داخلی است و در از بین بردن انواع کرم های روده ای کمک می کند.
    یک لیوان آب گرم را با یک قاشق زردچوبه مخلوط کنید و به مدت 5 روز- یک وعده در روز- بخورید.
    شما همچنین می توانید زردچوبه را به آبدوغ اضافه کنید و آن را به مدت یک هفته- برای از بین بردن کرم های روده ای- مصرف کنید.
    نارگیل دارای خواص ضد انگلی بسیار قوی است که در درمان کرم ها موثر است.
    شما می توانید از میوه یا روغن آن برای از بین بردن کرم ها استفاده کنید.
    اجازه دهید فرزندتان یک قاشق غذاخوری از نارگیل رنده شده را در صبحانه روزانه خود میل کند. این کار را به مدت یک هفته ادامه دهید تا به نتیجه برسید.
روغن نارگیل، حاوی تری گلیسیرید های متوسط زنجیر فوق العاده زیادی ​​است که به حذف کرم ها از روده کمک می کند.
    اجازه دهید فرزندتان هر صبح، به میزان چهار تا شش قاشق چایخوری روغن نارگیل مصرف کند. چرا که ایمنی کودک شما را تقویت می کند و مانع از تکرار ابتلا به عفونت انگلی می شود.
    میخک نه تنها کرم های روده ای و تخم های آنها را از بین می برد، بلکه می تواند از هر گونه آلودگی احتمالی پیشگیری کند.
    یک قاشق چای خوری میخک را به یک فنجان آب گرم اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه آن را بخیسانید.
    نوشیدن آب میخک به میزان سه بار در هفته، کرم ها را از بین می برد.
این راه های درمانی، می توانند به کاهش عفونت کمک کنند، اما ممکن است به طور کامل عفونت را درمان نکنند. آنها جایگزین داروهای تجویزی نیستند.
 6 نکته برای پیشگیری از عفونت انگلی در کودکان
بچه هایی که در خاک، شن، ماسه، چمن و دیگر فضاهای باز، بازی می کنند احتمالا یا شخصا مبتلا به عفونت می شوند و یا عفونت را از دیگران می گیرند. گرچه کرم ها به راحتی می توانند از طریق ضد عفونی کردن، حذف شوند، اما پیشگیری بهتر از درمان است. در ادامه، چند نکته برای محدود کردن احتمال ابتلا به عفونت انگلی در کودکان آورده شده است:
    قبل از مصرف میوه و سبزی، آن ها را کاملا بشویید و هر گونه آلودگی شان را بررسی کنید. حتی در صورتیکه بخشی از میوه و سبزی آلوده باشد، از خوردن آن اجتناب کنید.
    سالاد نشسته، گوشت یا سبزیجات نیمه پخته مصرف نکنید.
    از خوردن گوشت خام، به ویژه گوشت خوک و ماهی- که وجود کرم درشان مشهود است- اجتناب کنید.
    اجازه ندهید که بچه ها در چمن، گل یا فضاهای باز دیگری، پابرهنه بازی کنند.
    آب آشامیدنی جوشیده بیاشامید، از نوشیدن آب از مخازن عمومی اجتناب کنید، مگر اینکه از سلامت آن مطمئن باشید.
    از استخرهای شنایی که از بهداشت مناسبی برخوردارند استفاده کنید.
این اقدامات احتیاطی، ممکن است احتمال ابتلا به عفونت انگلی را در کودک شما را کم کنند.
سوالات متداول:
کرم روده ای کودک من برطرف نمی شود. چکار باید انجام دهم؟
برای جلوگیری از عود کردن کرم های روده ای در بچه لازم است به طور منظم، کرم ها را بزدایید. برای خلاص شدن از شر انگل ها، مرتبا با پزشک خود مشورت کنید.
چه مدت باید کودک من تحت درمان باشد؟
بنابر توصیه WHO اگر عفونت انگلی که از خاک منتقل می شود بیش از 20 درصد باشد، درمان باید یکبار در سال صورت گیرد و اگر میزان عفونت بیش از 50٪ باشد، درمان باید دو بار در سال صورت گیرد.
آیا نوزادان هم مبتلا به عفونت انگلی می شوند؟
بله نوزادان نیز، صرف نظر از سن، می توانند مبتلا به عفونت انگلی شوند. ضد عفونی، برای جلوگیری و از بین بردن عفونت های کرمی در روده ضروری است.
آیا سن خاصی برای مبتلا شدن به عفونت انگلی وجود دارد؟ چه کسی در معرض ابتلا قرار دارد؟
مقابله با عفونت انگلی برای کودکان پیش دبستانی و کودکانی که در سنین مدرسه اند و حتی زنانی که تازه فارغ شده اند و یا زنان باردار– در سه ماهه ی دوم و سوم- و شیرده ضرروری است.
کرم های کودکان چه شکلی هستند؟
کرمک ها یکی از رایج ترین انواع کرم ها در بچه ها می باشند. این کرم ها شبیه تکه ای از نخ دندان هستند و با چشم غیر مسلح، قابل رویت می باشند. شما می توانید این کرم های کوچک را در مدفوع و مخرج کودک خود مشاهده کنید.
آیا عفونت انگلی عوارض جانبی دارد؟
در کل، داروهای عفونت انگلی، توسط کودکان براحتی قابل تحمل هستند و عوارض جانبی ندارند، اما این داروها، گاهی اوقات ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند تهوع، استفراغ، سرگیجه و سردرد برای یک دوره کوتاهی داشته باشد.
کرم های روده کوچولوی شما، می توانند بزرگ شوند و با چشم غیر مسلح و یا با میکروسکوپ قابل رویت باشند. این کرم ها، در صورت درمان نشدن، توانایی ایجاد آسیب های جبران ناپذیری را دارند. مراقب علائم مذکور در مقاله حاضر باشید و از برطرف شدن عفونت انگلی فرزندتان در کوتاه ترین زمان ممکن، اطمینان حاصل کنید. هرچه زودتر دست به کار شوید، کمتر دچار تشویش می شوید.
منبع: شفا آنلاین
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار