196019
۲۴ بهمن ۱۳۹۷
توسط فریبا کلهر انجام شد:

اقدام نویسنده ایرانی در کانادا برای تاسیس مرکز ادبیات کودک در این کشور

فریبا کلهر نویسنده کودک ایرانی مقیم کانادا مرکزی را تحوت محوریت ادبیات کودک با همراهی نویسندگان و آثار این حوزه تاسیس کرد.

به گزارش کودک پرس ، فریبا کلهر نویسنده ایرانی مقیم کانادا، به منظور  ارتقای سطح کیفی و کمی ادبیات کودک ایران و کمک به حفظ و گسترش زبان مادری برای کودکان فارسی زبان مقیم کانادا اقدام به تاسیس مرکز ادبیات کودک در این کشور کرده است.

وی درباره این مرکز و فعالیت‌های آن عنوان کرد: برگزاری کلاس های آموزشی، نشست‌های ادبی فرهنگی و گردهمایی‌های تخصصی در دو کشور ایران و کانادا، برگزاری جلسه‌های قصه‌خوانی و قصه‌گویی برای ارتباط کودکان ایرانی مقیم کانادا، دردسترس قرار دادن کتاب های مناسب فارسی به کودکان فارسی زبان مقیم کانادا،  معرفی بهترین کتاب ها به سطوح مختلف جامعه مانند پدر و مادرها، نوجوانان، مخاطبین خاص،  برگزاری مسابقه های فرهنگی ادبی و هنری میان مخاطبین کودک و نوجوان و اهدای نشان کرگدن سفید و نقره‌ای به برگزیدگان از جمله برنامه‌های این مرکز خواهد بود. همچنین انتخاب بهترین کتاب های تالیفی منتشر شده درایران با دوره‌های زمانی مشخص و اهدای نشان کرگدن طلایی به برگزیدگان نیز از دیگر برنامه‌های این مرکز خواهد بود.

این نویسنده همچنین تاکید دارد که برنامه‌های این مرکز با هزینه شخصی وی  دنبال می‌شود و از هیچ نهاد داخلی و خارجی و حتی کمک‌های خیرین نیز طرف حمایت قرار نمی‌گیرد.

 

کلهر همچنین در این مرکز به منتورینگ ادبی نیز پرداخته است. وی درباره این فعالیت نیز اینگونه توضیح داده است: منتورینگ، رابطه ای قوی و  حرفه ای است که طی آن فرد حرفه ای و با تجربه به فرد دیگری کمک می کند تا مهارت ها و توانایی‌هایش را در زمینه ای مشخص بالا ببرد. شاید بشود منتور را مربی معنی کرد. فرد با تجربه ای که به فرد بی تجربه کمک می کند راه رسیدن به مقصود را درست برود. منتورینگ، واژه ای است که بیشتر در اقتصاد و روان شناسی به کار می رود. مثلا کسی که می خواهد کسب و کار راه بیندازد برای رسیدن به موفقیت با یک منتور کارش را شروع می کند. یا کسی که مشکلات رفتاری و روانی دارد با یک منتور قدم به قدم برای درمان خودش گام برمی دارد و منتور نقش الگو را برای او بازی می کند. منتور به فرد تازه کار توصیه می کند و مشاوره می دهد، الهام می بخشد، تشویق می کند، هدف گذاری می کند، حمایت می کند، فرد را به متخصص های دیگر ارجاع می دهد و…

کلهر با تاکید بر اینکه در این مرکز منتورینگ را در ادبیات کودک و نوجوان وارد کرده است، تاکید داشته است: در منتورینگ جدید باید سیستم و سازوکاری ایجاد شود که شاگرد نه بر اساس اتفاق و یا شانس بلکه براساس عقل و انتخاب و ویژگی های شخصی و هنری اش  منتور مناسب را انتخاب کند.  علاقه مندان به ارتقا و هدفمند کردن استعداد نویسندگی و شاعری خود می توانند یکی از منتورها را انتخاب و با پست الکترونیکی با آنها  ارتباط برقرار کنند و البته با توجه به اینکه منتورینگ یک روش آموزش انبوه و کلاس درس نیست که سی نفر دانشجو داشته باشد و یک استاد، شاید استادان گرانقدری که معرفی می کنیم بیشتر از یک و نهایتا سه نفر را برای آموزش قبول نکنند. پس اولویت با کسانی است که زودتر تصمیم بگیرند و اقدام کنند.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار