195831
۲۳ بهمن ۱۳۹۷

ضرورت تدوین آیین‌نامه‌ای برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تدوین آیین‌نامه برای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان ضروری است و دبیر جشنواره باید با تجمیع نظرات تصمیم گیری کند و به قوانین پایبند باشد.

به گزارش کودک پرس ، هیات مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان جلسه‌ای برای ارائه پیشنهادات خود برای تدوین آیین‌نامه‌ی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با دبیر بیست و پنجمین جشنواره تئاتر و مدیر کل هنرهای نمایشی را در خانه تئاتر برگزار کرد.
مریم کاظمی دبیر بیست و پنجمین جشنواره تئاتر در این جلسه حضور نیافت.
مهدی قلعه یکی از اعضای هیات مدیره انجمن خانه تئاتر در ابتدای این جلسه گفت: معمولاً هر سال بعد از جشنواره کودک و نوجوان همدان یک بحثی بین کانون و اعضای شرکت کننده بوجود می آید. امسال ما از قبل از جشنواره اعلام کردیم بعد از جشنواره آسیب شناسی جشنواره را برگزار می‌کنیم.

او افزود: پنج ماه قبل از جشنواره، جلسه‌ای با آقای کرمی برگزار کردیم و ایشان قول‌های مساعدی را برای بهتر برگزار شدن جشنواره به ما دادند. زمانی که مریم کاظمی مجدداً برای دبیری انتخاب شدند، هیچ جلسه‌ای را با نگذاشتند تا نزدیک جشنواره جلساتی را برگزار کردند اما خواسته‌های ما را در جشنواره برآورده نکردند.

 

قلعه در ادامه تاکید کرد که نکاتی را برای بهتر برگزار شدن جشنواره یک هفته قبل از برگزاری با آقای کرمی در میان گذاشتند، اما باز هم اتفاقات سال قبل در دوره بیست و پنجم رخ داد.

او بیان کرد: بعد از جشنواره جلسه آسیب‌شناسی با تمام شرکت کننده ها برگزار کردیم و نظرات آن‌ها را به عنوان پیشنهادات برای تدوین آیین‌نامه جشنواره امروز عرض می‌کنیم.

قلعه در پایان گفت: ما امروز می‌خواهیم به یک راه حل برسیم، اداره کل هنرهای نمایشی شورای راهبردی برای تدوین آیین‌نامه همه حوزه‌های تئاتر تشکیل داده است که فقط برای تئاتر کودک و نوجوان آیین‌نامه نمی‌نویسد.

در ادامه روشنک کریمی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان با بیان اینکه”هر سال هر فردی که دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان می شد یا هر استانی که میزبان می‌شود، بنا بر سلیقه خود جشنواره را اجرا می‌کنند” افزود: آن اتفاقات به دلیل مشکل نداشتن آیین‌نامه است.

 

او افزود: جشنواره کودک و نوجوان امسال ربع قرن است که برگزار می‌شود اما هنوز آیین نامه ندارد، ما می‌خواهیم ماجراهای حاشیه دار و کلیشه ای را کنار بگذاریم و پیشنهادات خود را برای تدوین آیین‌نامه در این جلسه ارائه دهیم.
کریمی گفت که ما با نگاه تخصصی به جشنواره نگاه می‌کنیم و برای مان فرقی نمی‌کند رقابتی باشد یا غیر رقابتی. بر همین اساس برای هر دو نوع جشنواره پیشنهادات خود را ارائه‌ی می‌دهیم.

در ادامه پیشنهادات مبسوط کانون تئاتر کودک و نوجوان خانه تئاتر را برای تدوین آیین‌نامه‌ی جشنواره تئاتر کودک مطرح کردند.

شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی کشور ضمن تشکر از برگزاری این جلسه گفت: با انجمن تئاتر کودک و نوجوان قبل از برگزاری جشنواره جلسه‌ای داشتیم و قرار شد تا این نشست آسیب‌شناسی برگزار شود که حداقل منجر به آسیب شناسی برای دوره‌های بعد باشد.

او افزود: این جشنواره با سابقه است راهش را پیدا کرده البته که هم محاسنی دارد و هم معایبی اما نکته قابل توجه این است که این جشنواره را باید با شرایط فرهنگی اقتصادی محیطی جغرافیای نقش ارگان‌های متولی تئاتر و نقش دبیر جشنواره، نگاه کرد.

کرمی با بیان اینکه من اهل گفت و گو و تبادل نظر هستم، گفت: درباره جشنواره این مواردی که ذکر شد چه در طول شش دوره‌ای که خودم دبیر جشنواره بودم و چه در دوره‌های دیگر که شرکت کننده بودم، به گوشم خورده بود بنابراین باید این موارد در اختیار دبیر آینده قرار گیرد تا از آن استفاده کند و جشنواره‌های بعدی به خوبی برگزار شود.

 

او بیان کرد: آیین نامه یک ضرورت است. از اول هم گفتم اگر اداره هنرهای نمایشی هیچ کاری هم نکنیم به سمتی می‌رویم که این یک شکل و شیوه را در بخش‌های تئاتر قاعدهمند کنیم.

او افزود: اولین اقدام هم تدوین آیین‌نامه برای جشنواره تئاتر فجر بعد از ۳۶ دوره بود ولی خیلی‌ها مخالفت کردند. من قصد داشتم برای همه حوزه‌ها آیین‌نامه تعیین کنند اما برای آیین‌نامه‌های بعدی به بن بست خوردم چون هنوز به انسجام اینکه قواعد را بپذیریم نرسیدهایم، این طبیعی است که ما باید چهارچوب داشته باشیم، یک نقشه راه برای به جلو حرکت کردن داشته باشیم.

مدیرکل هنرهای نمایشی گفت: ما در حال تدوین شیوه نامه داوری هستیم که چه کسی می‌تواند در جشنواره ها داوری کند. چیزی که ما اصلا درباره آن آیین‌نامه نداریم.

 

او در ادامه افزود: این جلسه یک خروجی خیلی خوب دارد و آن این است که ما باید برای جشنواره کودک و نوجوان یک آیین نامه تدوین کنیم. این آیین‌نامه می‌تواند در موارد کلی اجرایی نقش داشته باشد و موجب رو به جلو حرکت کردن جشنواره‌های بعدی باشد.

کرمی با بیان اینکه مهمترین حُسن این آیین‌نامه انتخاب دبیر است، گفت: انتخاب یک دبیر برای جشنواره باید با تجمیع نظرات انجام شود و خود دبیر به قوانین پایبند باشد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: نکته بعدی این است که اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان حوزه اجرایی در حوزه کودک و نوجوان دخالت می‌کند و کار پایه‌ای انجام نمی‌دهد و این وظیفه بر عهده کانون پرورش فکری کودک و نوجوان است البته ما در کارهای پایه‌ای اعمال نظر هم داریم و این به دلیل است که دایره تنوع تئاتر زیاد است.

 

مدیر کل هنرهای نمایشی گفت: باید یک شفاف سازی درباره بودجه جشنواره کودک و نوجوان هم انجام دهم، ما پارسال برای این جشنواره ۸۰۰ میلیون تومان و امسال ۹۰۰ میلیون تومان بودجه داشتیم همچنین برای جشنواره تئاتر فجر سال گذشته ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و امسال ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بودجه داریم، ما برای برگزاری جشنواره‌ها یک اعتباری داریم که می تواند هزینه برگزاری جشنواره را پرداخت کند.

کرمی با بیان اینکه ما یک خانواده تئاتر کودک و نوجوان با تعداد محدود و مشخص هستیم گفت: شاید جمعیت تئاتری‌های کودک و نوجوان به سه هزار نفر هم نرسد و دایره آدم‌های حرفه‌ای در این حوزه ها دایره محدودی است، شاید ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر حرفه ای داریم که از این طریق ارتزاق می‌کنند همانطور که ۱۵۰ هزار فعال تئاتر داریم که فقط ۱۷ هزار نفر از آنها تئاتر حرفه‌ای کار می‌کنند.

او افزود: ما زیر ۱۰۰ نفر کارشناس تئاتر داریم که مورد وثوق جامعه تئاتری هستند همین باعث می‌شود که در بخش داوری محدود باشیم، این یکی از معضلات ما است و همیشه گلایه‌ها از ما می‌شود که چرا داوری‌ها تکراری هستند.

 

وی درباره برگزاری این جشنواره در استان همدان گفت: جشنواره بین دو مرجع استان همدان و اداره کل هنرهای نمایشی برگزار می‌شود و این خود مشکل بزرگی است و باید بومی سازی کنیم و بهتر است استان‌ همدان این جشنواره را برگزار کند و اگر در تهران برگزار شود خیلی از محاسن را از دست می‌دهد.
مدیر کل هنرهای نمایشی درباره انتخاب دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان توضیح داد: دبیر جشنواره نقش مهمی در برگزاری جشنواره دارد، چراکه مهم است دبیر جشنواره چه کسی باشد و با چه نگاهی برای جشنواره کودک و نوجوان تصمیم‌گیری کند.

کرمی به مساله آموزش اشاره کرد و گفت: ما در حوزه آموزش تئاتر کودک و نوجوان مشکلات بزرگی داریم که از گذشته وجود داشته است. عده‌ای تجربی آموزش دیده‌اند و عده‌ای تحصیلات علمی دارند اما تجربه آموزش ندارند و این تناقض به حوزه کودک و نوجوان آسیب می‌زند.

 

وی در ادامه توضیح داد: این آیین نامه نقشه راه دبیر سال آینده جشنواره کودک و نوجوان است. همچنین به شورای راهبردی نیاز داریم تا به دبیر جشنواره کمک کند و  خط فکری آینده جشنواره را ترسیم کند و اتفاقات نو شکل گیرد.

او  با بیان اینکه بعضی از آسیب‌ها اجرایی هستند و زمان من هم این آسیب‌ها بودند و در آینده هم هستند، گفت: البته باید از محاسن جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان هم سخن گفت، در طول ۱۲ سال گذشته بالاترین آمار انتشار کتاب در این حوزه را داشتیم.
کرمی در پایان گفت: به نظر من جشنواره به جایی رسیده است که باید رقابت در آن حذف شود.

در ادامه جواد مهدی یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان گفت: برای بوم‌سازی جشنواره، من برخلاف نظر آقای کرمی معتقدم جشنواره کودک و نوجوان باید به تهران بیاید، چراکه وجه بین‌المللی آن در پایتخت بیشتر دیده می‌شود.

در پایان این جلسه هیئت مدیره انجمن تئاتر کودک و نوجوان یکی از ایرادات مدیران هنرهای نمایشی را عدم اعتماد به صنف دانستند و از شهرام کرمی خواستند که حداقل ایشان به صنف و اعضای انجمن تئاتر کودک و نوجوان اعتماد کند و با آنها فعالیت کند، چراکه به قول خود او این انجمن از فعالترین انجمن‌های، هنرهای نمایشی است.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار