195784
۲۳ بهمن ۱۳۹۷
حسین تولایی، تقدیری شعر فجر عنوان کرد؛

کم‌لطفی جشنواره‌ها به شعر کودک‌ونوجوان

حسین تولایی که در بخش کودک‌ و نوجوان جشنواره شعر فجر شایسته تقدیر شده است، می‌گوید: جشنواره‌های ما نسبت به ادبیات کودک‌ و نوجوان کم‌لطفی دارند. تمام جشنواره‌ها شعر کودک‌ و نوجوان را به‌شکل کلی می‌بینند و به‌طور تخصصی به آن نگاه نمی‌شود.

به گزارش کودک پرس ، این شاعر در پاسخ به سوالی درباره کیفیت سیزدهمین جشنواره شعر فجر، اظهار کرد: به‌طور کلی همه جشنواره‌ها از جمله شعر فجر یک خوبی دارند و آن این است که در این اوضاعی که تیراژ کتاب پایین است و توزیع آن به‌طور بدی انجام می‌گیرد و به دست مخاطبان نمی‌رسد، جشنواره جایی است که کتاب‌ها دیده می‌شوند و در رسانه‌ها هم مطرح می‌شوند و کسانی که دنبال کتاب کودک‌ و نوجوان هستند از طریق جشنواره‌ها، کتاب‌ها به آنان معرفی می‌شود.

 

او افزود: مثلاً شعر کودک‌ و نوجوان و خردسال باید جداگانه داوری و دیده شوند، چون هر کدام تخصص خاص خود را نیاز دارند. این نحوه داوری درست نیست چون یک کتاب شعر خردسال را نمی‌شود با یک کتاب شعر نوجوان مقایسه و داوری کرد. به‌نظرم باید این سه بخش (خردسال، کودک و نوجوان) را جدا ببینند و بررسی کنند.

تولایی سپس به برگزیده نشدن کتاب‌های شعر بخش کودک و نوجوان در جشنواره امسال و سال گذشته اشاره کرد و گفت: به‌نظر من بالاخره یک کتاب، نسبت‌ به بقیه کتاب‌ها بهتر است و نمی‌توانیم بگوییم امتیاز لازم را کسب نکرده است. من این نگاه را نه تنها در جشنواره شعر فجر بلکه در همه جشنواره‌های کشور نمی‌پسندم چون بالاخره یک کتاب در بین همه، بهتر است. هرچند که داوران مقصر نیستند و مقصر نوع سیاست‌گذاری جشنواره‌های ما است. همچنین این‌که وقتی آثار به طور مشترک برگزیده اعلام می‌شوند، این جایزه نصف می‌شود. وقتی می‌گویند رتبه برگزیده باید یک مبلغی را جایزه بگیرد، این نباید در حالت مشترک نصف شود.

 

شاعر «احتیاط کنید! پرنده‌ها پای سفره صبحانه‌اند» در توضیحاتی درباره این کتاب گفت: این کتاب یک مجموعه شعر نوجوان است که ۲۴ شعر نوجوان در قالب سپید دارد و در انتشارات علمی‌ و فرهنگی چاپ شده است. پیش‌تر هم در فهرست کتابخانه مونیخ قرار گرفت.

او با بیان این‌که نگاه ما به مقوله کودک، کودکی و ادبیات کودک‌ و نوجوان، نگاهی دقیق، تخصصی‌ و توسعه‌مدارانه‌ نیست، اظهار کرد: در جهان امروز نگاه به کودک و مسائل کودک و همچنین هنر و ادبیات کودک‌ و نوجوان خیلی دقیق‌تر از کشور ما است. ما به این حوزه خیلی نگاه تخصصی نداریم و این یک آسیب است. مصداق حرف‌های من هم تیراژ پایین کتاب‌ها و تولید پایین فیلم‌های این حوزه است. اصلاً در سطح کشور ما حتی در همین تهران چند کتاب‌فروشی تخصصی کودک و نوجوان وجود دارد؟ این مقدار تقریباً صفر است و این آسیب می‌رساند.

 

این شاعر کودک و نوجوان در پایان افزود: ما هنوز کودکان و نوجوانان را در کشور به عنوان شهروند نپذیرفته‌ایم که حقوق اجتماعی و شهروندی دارند. وقتی این نگاه را داریم وضعیت هنر، ادبیات و آموزش و پرورش کودک‌ و نوجوان هم همین است.

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار