195742
۲۳ بهمن ۱۳۹۷

وقتی دهه هشتادی‌ها پرچم انقلاب اسلامی را بر می‌دارند

۲۲ بهمن، مقابل هیچ دوربینی نیست که تصویری از یک کودک یا نوجوان دیده نشود؛ چه بسا پیام استکبارستیزی خود آنها و تصویرشان باشد.

به گزارش کودک پرس ، شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن شاید برای آنها که از سن نوجوانی گذشته اند، معنایی دیگر داشته باشد و با بینشی قوی برای دفاع از آنچه چهل سال پیش در این سرزمین برایش قیام شد، در این حماسه حضور یابند اما شرکت در راهیپمایی ۲۲ بهمن، برای آنها که کوچکتر هستند نه فقط یک معنا که یک تصویر ذهنی ماندگار در ذهن و برای همیشه، حک می کند.

این تصاویر را به تکرار در راهپیمایی ۲۲ بهمن خواهیم دید: بچه هایی که دست های کوچکشان در دست بزرگتری گره خورده تا لا به لای جمعیت گم نشوند، بچه هایی که روی دوش پدرانشان همراه با پرچم هایی کوچک چشم در چشم جمعیت خروشان شده اند، بچه هایی که گاه لابه لای جمعیت نفس هم بر آنها تنگ می شود چون هنوز آنقدر قد نکشیده اند که سری در میان سرها دربیاورند، نوجوانانی که استقلال بیشتری پیدا کرده اند و ترجیح داده اند همراه با شماری از هم نسلانشان یک تیم و متحد به میدان بیایند، نوجوانان و کودکانی که گاه چفیه ای بر دوش انداخته اند، گاه سربندی بسته اند و گاه پلاکاردی در دست دارند… اینها همگی وقتی بزرگ شوند، هنوز تصاویر این روزهای راهپیمایی در ذهنشان نقش بسته است: تصویری از همدلی و اتحاد یک ملت برای رساندن پیام خود به گوش دشمنان؛ تصویری که از هر کلامی در ذهنشان بیشتر نقش می بندد و عظمت این جمعیت است که با آنها سخن می گوید.

از ۱۳ آبان به ۲۲ بهمن با حضوری پر شور

همین ماه هایی که گذشت، روز ۱۳ آبان، روز تسخیر لانه جاسوسی و روز استکبار ستیزی را هنوز عده ای از همین کودکان و نوجوانان به یاد دارند. امسال با شکوه تر از هر سال این روز با حضور دانش آموزان در سراسر کشور برگزار شد و فریاد استکبار ستیزی آنها لرزه بر پشت دشمنان نشاند.

حال قرار است در عهدی دیگر و در راهپیمایی استکبار ستیزانه ای دیگر در ۲۲ بهمن و در چهل سالگی انقلاب، دانش آموزان سراسر کشور حضوری با شکوه در این حماسه داشته باشند و تصویری جان دار در ذهن خود و ذهن بینندگان نقش بزنند.

علیرضا کاظمی معاون پرورشی آموزش و پرورش درباره ویژه برنامه های دانش آموزی ۲۲ بهمن گفت: برای ۲۲ بهمن سعی کردیم که هم به صورت فردی و هم به صورت تشکیلاتی از ظرفیت دانش آموزان بهره ببریم. در فضای راهپیمایی ۲۲ بهمن در سراسر کشور، دانش آموزان با حضور با شکوه و خلاقانه، فضای این راهپیمایی را پرشور و متفاوت جلوه گر خواهند شد.

وی ادامه داد: تشکل های دانش آموزی پایگاه های متفاوتی را در مسیر راهپیمایی ایجاد می کنند و بنا به مامویت خود و متفاوت از یگدیگر در این روز فعال خواهند بود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برگزاری سرود و فعالیت های نمادین از جمله حضور در مراسم برافراشتن پرچم جمهوری اسلامی ایران از جمله فعالیت های پر رنگ دانش آموزان در این روز خواهد بود، گفت: در این روز دانش آموزان همزمان ابراز تنفر خود را از دشمنان نظام به ویژه استکبار جهانی اعلام می کنند و همچنانکه روز ۱۳ آبان دانش آموزان حضور پر شوری داشتند، ۲۲ بهمن نیز با توجه به حساسیت های این روز و درک آن از سوی دانش آموزان، آنها آگاهانه و مختارانه و منسجم در راهپیمایی حضور می یابند.

کاظمی در ادامه اظهار کرد: ما همواره نگاهمان به این مراسم تکلیفی است و آن را جزء فرضیه های الهی منظور می کنیم. برای دفاع از آرمان انقلاب و تجدید پیمان با مقام معظم رهبری به میدان می آییم.

کاظمی که خود متولد سال ۱۳۴۴ است و در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در مقطع راهنمایی تحصیل می کرده، درباره آن روزها گفت: تازه مهر شده بود و ما مدرسه می رفتیم که یک روز همینطور که سر کلاس نشسته بودیم دیدیم بچه های دبیرستان کناری با شعار مرگ بر شاه وارد مدرسه ما شدند و ما هم به آنها پیوستیم و عکس شاه را پایین کشیدیم و لگدمال کردیم و به سمت میدان شهر راه افتادیم. از آن روز تا پیروزی انقلاب مدام در حال همین تحرکات بودیم.

وی در پایان بیان کرد: دانش‌آموزان در این سال ها هموراه نشان داده‌اند که از قبل از انقلاب طلایه‌دار حرکت‌های انقلابی، حرکت‌های جهادی و شور و شوق انقلابی در بین مردم بوده‌اند و نقش اول را در پیروزی انقلاب دارند و در دوران جنگ با تقدیم ۳۶ هزار شهید طلایه‌دار انقلاب و دفاع از مرزهای جمهوری اسلامی ایران بودند.  اکنون نیز در هر صحنه‌ ای از انقلاب، دانش‌آموزان با حضورشان موجی از امید و شادابی را به جامعه تزریق می‌کنند.

از برپایی غرفه تا تریبون آزاد و قرائت بیانیه توسط دانش آموزان

حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان نیز درباره برنامه های اعضای این اتحادیه در روز ۲۲ بهمن ماه گفت: بچه های ما در مسیر راهپیمایی و نزدیک به محل اجرای مراسم، غرفه هایی گرفته اند که در واقع متناسب با فعالیتی که در برنامه ویژه دهه فجر امسال با نام «مدرسه انقلاب» داشتند، این غرفه ها  گزینش شدند.

وی ادامه داد: برپایی تریبون آزاد یکی دیگر از برنامه های این اتحادیه است که در این بخش، نوجوانان عضور اتحادیه در مسیر راهپیمایی با دیگر نوجوانان به پرسش و پاسخ و همفکری می پردازند. برخی استان ها که ایستگاه مناسب تری دارند گروه سرود هم فعالیت دارد و اجرای خود را دارند. در برخی از استان ها نیز پیش از ایراد سخنرانی سخنران اصلی، متنی توسط یکی از دانش آموزان این اتحادیه قرائت می شود.

وی با بیان اینکه دست سازه های دانش آموزان با محوریت شعار «شتر در خواب بیند پنبه دانه» نیز در سراسر راهیپمایی نمایش داده می شود، بیان کرد: یک سری دست سازه های مربوط به دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب اسلامی نیز توسط دانش آموزان در این روز به نمایش در می آید.

تاریخی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از اتفاقات خوب نمایشگاه های دانش آموزی دهه فجر امسال این بود که حداقل ۳۰ تا ۴۰ دانش آموز در هر مدرسه یک هفته تا ۱۰ روز همراه با خانواده هایشان برای برپایی غرفه خود وقت گذاشتند، بیان کرد: ما نزدیک به ۴ هزار مدرسه در سراسر کشور داشتیم که غرفه هایمان در آن برپا شد و مشارکت خانواده ها برای برپایی این غرفه ها بسیار مثال زدنی بود. ۲۲ بهمن نیز این حضور توامان را خواهیم دید.

دبیرکل اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان در ادامه با اشاره به اینکه از زمانی که به خاطر دارد سالی نبوده که در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور نداشته باشد، نخستین و پر رنگ ترین تصویراتش را از راهپیمایی ۲۲ بهمن چنین تشریح کرد: کوچک که بودم باید بر دوش پدر می رفتم چون لا به لای جمعیت جای نفس کشیدن نبود. وقتی از خیابان محمدعلی جناح سرازیر می شدیم به سمت میدان صادقیه، جمعیتی که از روی دوش پدر می دیدم مرا چنان به وجد می آورد که تا مدتها بعد هم مدام به آن فکر می کردم.

وی در ادامه درباره اهمیت حضور دانش آموزان در راهپیمایی ۲۲ بهمن اظهار کرد: نوجوان ها خودشان را دست اندرکاران نظام می دانند. نکته ویژه این است که امروز دهه هشتادی هایی در این راهپیمایی شرکت می کنند که برخی از آنها والدینشان نیز در انقلاب حضور نداشته اند و چه بسا انقلاب را ندیده اند. در واقع با چنین فاصله زمانی که نسبت به انقلاب اسلامی به دنیا آمده اند، باز حضوری پر شور در این مراسم دارند گویی خودشان دست اندرکار پیروزی انقلاب اسلامی بوده اند و خودشان پرچمدار آن هستند.

تاریخی در پایان گفت: دهه هشتادی ها با همه محدودیت های اقتصادی و… کارهای خلاقانه و ابتکاری بی نظیری در نمایشگاه های دهه فجر انجام دادند و ما را انگشت به دهان گذاشتند. این نشان می دهد که چه خوب انقلاب سینه به سینه میان نسل ها منتقل شده است.

۲۲ بهمن این دهه هشتادی هستند که تصویر خود را در این راهپیمایی ثبت می کنند. مقابل هیچ دوربینی نیست که تصویری از یک کودک یا نوجوان دیده نشود؛ چه بسا پیام استکبار ستیزی خود آنها و تصویرشان باشد.

منبع: مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار