195693
۲۱ بهمن ۱۳۹۷
تلویزیون در ۴۰ سالگی انقلاب؛

برنامه‌سازی با عبور از خطوط قرمز/ نوجوانان را سلبریتی‌زده نکنیم

مدیر شبکه «امید» درباره رویکردهای ساخت برنامه برای گروه سنی نوجوان در تلویزیون اظهار کرد که نباید با آوردن سلبریتی به برنامه‌ها نوجوانان را از این سن سلبریتی‌زده کنیم.

به گزارش کودک پرس ، مهدی سالم مدیر شبکه امید درباره جای خالی برنامه‌های متناسب با گروه سنی نوجوان در یک دهه اخیر،‌ به رغم کارنامه موفق سیما در این حوزه در سال‌های ابتدایی انقلاب و دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به خبرنگار مهر گفت: نوجوانان و جوانان ما نقش پررنگی در انقلاب و حتی جنگ داشتند اما از ابتدای دهه ۸۰ ما شاهد این هستیم که حق رای دوره نوجوانی سلب می‌شود و ۱۸ سال را به‌عنوان حق رای حساب می‌کنند و همین رویه کم توجهی به نوجوانان در حوزه های مختلف دیده می شود.

وی ادامه داد: در دهه‌های اول انقلاب برنامه‌های زیادی توسط هنرمندان برای نوجوانان و با محوریت این نسل ساخته شده است و ما اکنون برنامه‌ای در شبکه امید با نام «یاد ایام» داریم که به برنامه‌های کودک و نوجوان در این چند دهه در صداوسیما می‌پردازد، برنامه‌های خاطره‌انگیزی در دهه های ۶۰، ۷۰ و حتی اوایل دهه ۸۰ داشتیم که متناسب با وضعیت جامعه ساخته شدند و بسیار هم مورد اقبال گرفتند.

مدیر شبکه امید درباره خلأ تولید برنامه‌های مرتبط با این گروه سنی در سال‌های اخیر گفت: دوره افول جریان تولید این برنامه‌ها حدود ۱۰ سال است که از دهه ۸۰ شروع شد و می‌توان گفت ما در چند سال اخیر دوباره سعی کردیم این برنامه‌ها را پررنگ کنیم. بخشی از این خلا البته مربوط به این است که برنامه سازان حوزه نوجوان وارد کارهای بزرگسال شده و یا جذب بازار کودک شده‌اند و جانشینانی برای آن‌ها پرورش پیدا نکرده است.

 

وی اضافه کرد: نهادهایی مثل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و یا دیگر سازمان‌های مرتبط هم در این یک دهه کمتر کار کردند و البته خدا را شکر این سازمان‌ها هم در این سال‌ها فعال تر شده‌اند.

سالم درباره اینکه بچه‌ها دوست دارند بیشتر برنامه‌های مرتبط با بزرگسال را تماشا کنند، اظهار کرد: کودکان و نوجوانان دوست دارند برنامه‌های بزرگسال را تماشا کنند و این هم یک مشکل دیگر است.

وی درباره برنامه‌های شبکه امید که هنوز نتوانسته است اثری جنجالی و یا جذاب برای مخاطب نوجوان فراهم کند، توضیح داد: با نبود برنامه جنجالی موافقم اما با جذاب نبودن مخالف هستم، برای جذابیت یک برنامه تلویزیونی خیلی راحت می‌توان از چند سلبریتی استفاده کرد و از چند خط قرمز هم عبور کرد. چنین رویکردی با سرعت زیادی می‌تواند مخاطب هم جذب کند اما اخلاقی نیست.

 

مدیر شبکه امید در واکنش به اینکه این رویکرد در شبکه‌های دیگر اجرا می‌شود، اظهار کرد: هر شبکه ای رویکرد و سیاست خود را دارد و شبکه امید هم با سبک من اداره می‌شود و نگاه من اخلاق مداری است و اینکه نباید نوجوان را سلبریتی زده کنیم.

وی با اشاره به رویکردهای شبکه امید گفت: تلاش ما این است که در شبکه امید خود نوجوانان را به تصویر بکشیم نوجوانانی که مدال طلای المپیک را دریافت گرفته‌اند و یا در یک رشته‌ای نخبه هستند.

 

سالم در پایان با اشاره به پخش نکردن مسابقات فوتبال و دیگر برنامه‌های پرمخاطب اظهار کرد: اگر ما هم مسابقات جام ملت‌های آسیا و یا هر مسابقات فوتبال دیگری را پخش می‌کردیم به راحتی بر مخاطبانمان افزوده می‌شد اما ما نخواستیم به این ترتیب مخاطب خود را بالا ببریم. من در این شبکه برنامه کنکوری پخش نمی‌کنم درحالیکه این برنامه‌ها بسیار مخاطب دارند و موسسات کنکوری هم میلیاردها تومان از این طریق پرداخت می‌کنند اما ما پخش نمی‌کنیم چون نمی‌خواهیم به نوجوان استرس وارد کنیم. البته رویکرد این برنامه‌های کنکوری را زیر سوال نمی‌برم اما در رویکرد شبکه امید این نیست که چنین برنامه ای را پخش کند.

 

 

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار